چهار رکن اساسی منظومه فکری مقام معظم رهبری
کد خبر: 3653596
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
خسروپناه عنوان کرد:

چهار رکن اساسی منظومه فکری مقام معظم رهبری

گروه اندیشه: حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به شاکله کتاب «منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای»، به بیان چهار ویژگی منظومه فکری معظم له پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام خسروپناه در همایش «زعیم ذوفنون» و مراسم رونمایی از کتاب «منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» عنوان کرد: برای تدوین این کتاب که در دو جلد منتشر شده، دو سال زمان صرف شده است. این منظومه چهار بخش دارد: اول جهان‌بینی و مسائل بینشی؛ دوم نظام منشی شامل اخلاقیات و معنویات؛ سوم نظامات اجتماعی شامل مباحث فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و ...؛ چهارم اهداف اجتماعی اسلام از منظر رهبری که مشتمل بر آزادی، استقلال، عدالت، پیشرفت و تمدن است.
وی ادامه داد: در خصوص ویژگی‌های کلان منظومه فکری مقام معظم رهبری باید عرض کنم که اندیشه ایشان اجتهادی است، یعنی به هر بحثی وارد می‌شوند چه مباحث مدیریت، چه اقتصاد و ... با روش اجتهادی بحث می‌کنند. گرچه برخی افراد بر اساس سلیقه و ذوق شخصی اظهار نظر می‌کنند، اما بنده تاکنون یک ادعای ذوقی در سخنان رهبری نیافته‌ام. ویژگی دیگر ایشان این است که چون شخصیتشان جامع است لذا سخنانشان نظام‌مند است؛ یعنی اجزاء، همدیگر را تکمیل می‌کنند. این امر از آن روست که روح نظامات اجتماعی از نظر رهبری بر پایه فرهنگ استوار است.
وی افزود: سومین ویژگی این است که روح حاکم بر منظومه فکری رهبری «توحید» است اما نه توحیدی که در کتاب‌های کلامی و اعتقادی می‌خوانیم بلکه این توحید سریان دارد در ساحت‌های دیگر جهان‌بینی. از نظر ایشان توحید صرفا یک عقیده نیست بلکه باید در منش و کنش افراد حضور داشته باشد. رکن اصلی این منظومه مردم و غایتش، تمدن نوین اسلامی است که زمینه‌ساز ظهور است. ما قرار نیست جهان را پر از عدل و داد کنیم بلکه قرار است زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) باشیم.
خسروپناه در پایان گفت: چهارمین ویژگی این است که اندیشه فکری و اجتماعی ایشان تکامل‌بخش منظومه فکری امام خمینی است. امام خمینی توانست در دامان خود، رهبری فرزانه تربیت کند که همان نظام بینشی، کنشی و منشی او را استمرار بخشد. دقیقا روح امام خمینی در کالبد منظومه فکری رهبری دمیده شده و استمرار پیدا کرده است.
captcha