شاهکارهای ادبی امام علی(ع) در همایش ملی «سیره علوی» نمود پیدا کند
کد خبر: 3653689
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
مرادی:

شاهکارهای ادبی امام علی(ع) در همایش ملی «سیره علوی» نمود پیدا کند

گروه فرهنگی: مسئول کانون تخصصی نماز لرستان با تأکید بر این‌که شاهکارهای ادبی امام علی(ع) باید در همایش ملی «سیره علوی» نمود پیدا کند، اظهار کرد: باید تعامل خوبی بین نهج‌البلاغه و مردم ایجاد شود، چراکه هرآن‌چه در نهج‌البلاغه به آن اشاره شده براساس نیازهای مردم است تا زمانی‌که مردم نهج‌البلاغه را درک نکنند و متوجه نشوند که چه تأثیری در زندگی آن‌ها دارد، به‌دنبال سیره علوی نمی‌روند.

حجت‌الاسلام علی‌رضا مرادی، مسئول کانون تخصصی نماز لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به ضرورت برگزاری همایش‌های مذهبی در این برهه از زمان که مورد هجمه دشمنان قرار گرفته‌ایم، گفت: برگزاری همایش‌هایی مانند «سیره علوی» را می‌توان یکی‌از عوامل گسترش فرهنگ دینی دانست که باعث گسترش فرهنگ مطالعه متون دینی می‌شود.
وی با اشاره به پدید آمدن عرفان‌های نوظهور در جوامع امروزی، تصریح کرد: خیلی از این عرفان‌ها جایگاه و سندیت ندارند که برخی از افراد با سوء‌استفاده از آن‌ها و با استفاده از الفاظ و جملات جذاب مردم را جذب خود کرده و گمراه می‌کنند، این در حالی‌است که ما مسلمانان متون دینی مانند کتاب نهج‌البلاغه را داریم که به مراتب از آن عرفان‌های کاذب بلند مرتبه‌تر و بهتر است که می‌تواند به‌راحتی با مردم ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را جذب خود کند.
مرادی تأکید کرد: این نکته را باید در نظر گرفت که یکی‌از ضرورت‌های برگزاری همایش‌هایی مانند «سیره علوی» آشنایی مردم به‌ویژه جوانان با یکی‌از بزرگ‌ترین متون دینی ما یعنی نهج‌البلاغه است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت نهج‌البلاغه، عنوان کرد: یکی‌از مباحثی که در برگزاری این همایش باید به آن توجه کرد، نهج‌البلاغه است، چراکه در این کتاب به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به بسیاری از مباحثی که امروزه مسلمانان و جامعه اسلامی به آن نیاز دارند، اشاره شده است.
وی با بیان این‌که دنیای غرب نماد دین‌ستیزی است به‌طوری که منشأ بیشتر عرفان‌های نوظهور کشورهای غربی هستند، گفت: کشورهای غربی با وجود این‌که دین ستیز هستند اما به این نتیجه رسیده‌اند که اگر از دین و مذهب برای درمان بیماری‌های روحی و روانی استفاده کنند به نتیجه می‌رسند.
مرادی افزود:  امروزه کشورهای غربی برای درمان بیماری‌های روحی و روانی از اخلاق درمانی و معنویت درمانی استفاده می‌کنند، این در حالی‌است که ما مسلمانان با وجود داشتن کتاب‌های دینی مانند نهج‌البلاغه و مفاتیح، که در آن‌ها دعاهای بسیاری برای تسکین دردهای روحی ذکر شده است، باید از داروهای آرام‌بخش و شیمیایی که ساخته کارخانه‌های غربی است استفاده کنیم که این جای تأسف دارد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: زمانی‌که می‌گوییم نهج‌البلاغه یعنی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، و حیدر کرار یعنی کسی‌که اگر هر انسانی شناختی حتی اندک از او داشته باشد آرزو دارد که مانند او باشد، چراکه حضرت علی(ع) در مقام والای انسانیت قرار دارد و نمونه کامل مسلمانی است.
وی با بیان این‌که زمانی‌که نام نهج‌البلاغه آورده می‌شود، منظور خود حضرت علی(ع) است، تصریح کرد: نهج‌البلاغه کتاب معرفی حضرت علی(ع) به جهانیان است، ولی متأسفانه حضرت علی(ع) خوب به مردم معرفی نشده و همچنین به‌درستی شناسایی نشده است، و اگر می‌خواهیم این شخصیت گران‌قدر را شناسایی کنیم باید در نهج‌البلاغه به جست‌وجوی آن باشیم.
مرادی ادامه داد: نهج‌البلاغه خیلی مسائل جامعه را پوشش داده است و کسی‌که خودش در این وادی‌ها سیر و سلوک نداشته باشد نمی‌تواند به این راحتی و سلیس مسائل را ترسیم کند، پس نتیجه می‌گیریم که حضرت علی(ع) تمام این مراحل را گذرانده و به این مقام والا رسیده است که مجموع خطبه‌ها و نامه‌های او چنین کتاب با ارزشی را تشکیل داده است که می‌توان برای همیشه تاریخ از آن الگو گرفت.
این کارشناس مذهبی لرستان با اشاره به این‌که در دنیای امروزی که ما در آن زندگی می‎کنیم، ادبیات یکی‌از تأثیرگذارترین چیزها روی مردم است، عنوان کرد: خیلی‌از اوقات یک سخنران ساعت‌ها سخن می‌گوید اما نمی‌تواند حق مطلب و آن‌چه را که در ذهن دارد بیان کند، اما یک بیت شعر به‌راحتی می‌تواند جان کلام را به مخاطب انتقال دهد.
وی با اشاره به شاهکارهای ادبی بی‌نظیری که حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه دارد، عنوان کرد: به‌عنوان مثال، حضرت علی(ع) یک بیت دارد که با خواندن آن زبان حرکت نمی‌کند و یا یک بیت دیگر دارد که لب‌ها به هم نمی‌خورند، در جایی دیگر یک رباعی دارد که اگر به‌صورت عمودی و یا افقی آن را بخوانی مانند هم است و حتی کوچک‌ترین تغییری نمی‌کند.
بیان بزرگ‌ترین دستورات زندگی مادی و معنوی در کتاب نهج‌البلاغه
مرادی با تأکید بر این‌که شاهکارهای ادبی امام علی(ع) باید در همایش ملی «سیره علوی» نمود پیدا کند، اظهار کرد: بعداز قرآن‌کریم، نهج‌البلاغه کتابی است که بزرگ‌ترین دستورات زندگی مادی و معنوی در آن ذکر شده است، و در عین حال تنها منبع موثق و محکم در رابطه با حضرت علی(ع) است که می‌تواند نقش بسزایی در ترویج فرهنگ علوی داشته باشد.
این کارشناس دینی با بیان این‌که مشکلات اجتماعی و اقتصادی در دنیا وجود دارد که زمانی‌که به نهج‌البلاغه رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که درباره همه این مشکلات صحبت کرده است، عنوان کرد: در نهج‌البلاغه در مورد قناعت، مدیریت اقتصادی، فرهنگ پیشگیری از اسراف، ساده‌زیستی و مسائلی از این دست که همه در اقتصاد تأثیرگذار هستند، صحبت کرده است، و حضرت علی(ع) در این‌باره می‌فرماید: اگر فقط ۱۰ درصد از افراد جامعه را وادار کنیم بخشی از درآمد خود را برای گرفتاری مردم هزینه کنند، دیگر در جامعه کسی را پیدا نمی‌کنیم که محتاج و نیازمند باشد.
مرادی با اشاره به این‌که باید تعامل خوبی بین نهج‌البلاغه و مردم ایجاد شود، تأکید کرد: هرآن‌چه در نهج‌البلاغه به آن اشاره شده است براساس نیازهای مردم است و این نکته را باید در نظر داشت که مردم تا زمانی‌که نهج‌البلاغه را درک نکنند و متوجه نشوند که چه تأثیری در زندگی آن‌ها دارد، به‌دنبال کتاب و سیره علوی نمی‌روند.
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که نماز در سیره علوی جایگاه شاخص و بارزی دارد، تصریح کرد: یکی‌از نکاتی که در این همایش باید به‌دنبال آن باشیم این است که نماز را از نظر فرهنگی بین مردم جا بیندازیم، و اهمیتی که حضرت علی(ع) به مسئله نماز می‌دهد را به مردم نشان دهیم.
وی افزود: نمونه بارز اهمیت حضرت علی(ع) به نماز این است که خود در محراب نماز و عبادت به شهادت رسید و یا این‌که در نامه‌ای که به مالک اشتر و یا دیگر کارگزارن نوشته، اولین توصیه‌ای که انجام می‌دهد این است که در هنگام اذان مسائل کشوری، لشگری و حتی شخصی را کنار گذاشته و ابتدا نماز را بخوانید، البته نماز باید اول وقت باشد؛ نه قبل از وقت و نه بعد از وقت، و آخرین توصیه حضرت علی(ع) در زمانی که ضربت خورده بود، توصیه به خواندن نماز بود.
مباحث نهج‌البلاغه با زبان ساده برای مردم بیان شود
مرادی با اشاره به صنعتی بودن جهان امروز، عنوان کرد: امروزه مردم مشکلات زیادی دارند که همواره به‌دنبال کلیدی هستند که بتواند راه‌گشا باشد که در این راه مروجان، محققان و پژوهشگران دین باید مطالب نهج‌البلاغه را که متناسب با مشکلات روز است استخراج کرده و با زبان ساده، سلیس و روز بیان کنند، همان‌گونه که خداوند متعال در آیه ۴ سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ؛ و ما هیچ پیامبرى را جز به زبان قومش نفرستادیم تا حقایق را براى آنان بیان کند پس خدا هر که را بخواهد بی‎راه می‎گذارد و هر که را بخواهد هدایت می‎کند و اوست ارجمند حکیم».
این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که اگر عرفان حقیقی نهج‌البلاغه و سیره علوی در قالب همایش به جوانان معرفی شود، تأثیر زیادی دارد، عنوان کرد: در رابطه با نهج‌البلاغه علمای بزرگی مانند آیت‌الله مکارم شیرازی، علامه جعفری و علمای دیگر مانند آیت‌الله انصاری، ترجمه‌ها و تفسیرها نوشته‌اند اما یک مشکل و خلا بزرگ در همه آن‌ها وجود دارد که باعث مهجور شدن نهج‌البلاغه شده است.
وی افزود: حضرت علی(ع) نهج‌البلاغه را با یک ذوق عرفانی نوشته است، و این در حالی‌است که در ترجمه‌های این کتاب با ارزش، این ذوق عرفانی وجود ندارد، و ما نتوانسته‌ایم این ذوق عرفانی را برای مردم به‌درستی بیان کنیم.
مطالب نهج‌البلاغه دسته‌بندی و در قالب کتابچه‌هایی توزیع شود
مرادی ادامه داد: این‌که مردم کمتر به طرف مطالعه نهج‌البلاغه می‌روند، دلایل متعددی دارد، جوانان امروزه بیشتر درگیر اینترنت و ابزار روز هستند، و کمتر کسی همت می‌کند که به‌دنبال کتابی قطور مانند نهج‌البلاغه برود، که راه‌حل این معضل این است که مطالب نهج‌البلاغه را دسته‌بندی کرده و در قالب کتابچه‌ها توزیع کنیم.
این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که عدم احساس نیاز فرهنگی و اخلاقی بین مردم از دیگر علل روی نیاوردن به نهج‌البلاغه است، تصریح کرد: باید این نیاز فرهنگی و اخلاقی برای مردم جا افتاده و در درون آن‌ها به‌وجود بیاید مردم که بدانند به چه چیزهایی نیاز دارند، که این کار متولیان فرهنگی است.
وی با اشاره به این‌که مطالب مربوط نهج‌البلاغه و سیره علوی باید با زبان ساده و روز باشد، عنوان کرد: محققان باید بتوانند مسائل و مطالب نهج‌البلاغه و سیره علوی را متناسب با نیاز جامعه به مردم تزریق کنند.
مرادی تأکید کرد: محققان و پژوهشگران دینی ما زحمات فراوانی کشیده‌اند اما جوابگوی نیازهای جامعه نیست به‌طوری‌که نتوانسته است مردم را در زمینه شناخت سیره و فرهنگ علوی اغنا کند، پس در نتیجه باید تلاش خود را چند برابر و بیشتر کنند.
captcha