راه‌اندازی موزه نسخ خطی قرآن در مصر
کد خبر: 3653750
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴

راه‌اندازی موزه نسخ خطی قرآن در مصر

گروه بین‌الملل: رئیس بخش دینی وزارت اوقاف مصر از راه‌اندازی موزه تخصصی نگه‌داری بیش از 4 هزار نسخ خطی قرآنی و اسلامی در این کشور خبر داد.

قدیمی‌ترین «مصحف عثمانی» در موزه تخصصی نسخ خطی مصر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «lomazoma.com»؛ جابر طایع، رئیس بخش دینی وزارت اوقاف مصر در این باره گفت: این وزارت‌خانه در نظر دارد، موزه‌ای تخصصی با هدف نگه‌داری آثار تاریخی و بیش از 4 هزار نسخه خطی اسلامی قرآنی راه‌‌اندازی کند.

وی افزود: همچنین، نسخه‌ خطی کهنی از قرآن که متعلق به صدر اسلام و زمان خلیفه عثمان بن‌عفان است، نیز از جمله آثاری است که در این موزه نگه‌داری خواهد شد.

جابر طایع تصریح کرد: در حال حاضر، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای انتخاب مکان مناسب جهت تأسیس این موزه تخصصی و برآورد هزینه‌های آن و همچنین، انتقال آثار کهن و تاریخی از کتابخانه مسجد حضرت زینب(س) قاهره به این موزه در جریان است.

ماهر جبر، مدیر کتابخانه مرکزی نسخ خطی مسجد حضرت زینب(س) قاهره که وابسته به شورای عالی امور اسلامی این کشور است، نیز در این باره گفت: هماهنگی‌های لازم میان وزارت اوقاف و دو وزارت‌خانه فرهنگ و آثار باستانی مصر جهت انجام مراحل پایانی ترمیم نسخه اصلی مصحف عثمان صورت گرفته و پس از اتخاذ اقدامات لازم این مصحف نیز در موزه به نمایش گذاشته می‌شود. 

وی افزود: نسخه موجود از مصحف عثمانی در مصر، یکی از 6 نسخه نگارش‌شده‌ قرآن کریم در زمان عثمان بن عفان(قرن اول هجری) است که تنها یک نسخه در مصر و 2 نسخه در ترکیه باقی مانده‌ است.

این نسخه با مشخصات وزن 80 کیلوگرمی، تعداد صفحات 1180 و در اندازه 80*40 سانتیمتر با خط حجازی بدون نقطه در قرن اول هجری کتابت شده که 90 درصد کار مرمت آن در یک بازه زمانی 6 ساله انجام و اخیرا رونمایی شد.

یادآور می‌شود، مصحف عثمان، به قرآنی اطلاق می‌شود که پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) و به دستورخلیفه سوم، توسط کمیته‌ای جمع‌آوری و به رسمیت شناخته‌ شد. خلیفه سوم، پنج نسخه از این قرآن رسمی را به شهرهای بزرگ اسلامی در آن دوران فرستاد و یکی را برای استفاده خودش در مدینه منوره نگه داشت. پیش از جمع‌آوری این مصحف و بنا به وصیت پیامبر اکرم، حضرت علی(ع) قرآن را که با نام «مصحف علی» شناخته می‌شود، جمع‌آوری و تدوین کرده بود /.


captcha