چرایی احتیاج انسان به دین
کد خبر: 3653791
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

چرایی احتیاج انسان به دین

گروه معارف: میل به فناناپذیری و جاودانگی یکی از نیازهایی است که در اعماق جان انسان ریشه دارد و ترس از به پایان رسیدن زندگی به شدت وی را می‌آزارد کسانی که مرگ را پایان حیات انسان می‌شمارند به پوچ‌انگاری می‌رسند و زیستن در این جهان را بی‌معنا می‌یابند.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، میل به فنا ناپذیری و جاودانگی یکی از نیازهایی است که در اعماق جان انسان ریشه دارد و ترس از به پایان رسیدن زندگی به شدت وی را می آزارد کسانی که مرگ را پایان حیات انسان میشمارند به پوچ انگاری میرسند و زیستن در این جهان را بی معنا مییابند.
تنها دین الهی است که با تاکید بر حیات جاویدان انسان و زندگی پس از مرگ به این نیاز اصیل آدمی پاسخ می گوید و عطش جاودانه زیستن را فرو می نشاند.
زندگی انسان اگر به خاطر دنیا باشد ارزش ندارد، بنابراین غرض از خلقت باید غیر از این باشد و زندگی در دنیا باید وسیله ای برای آن غرض باشد.
هدف نهایی دین اصلاح حیات اخروی بشر است

حجت‌الاسلام علی انتظاری امام جمعه جلفا در گفت‌ وگو با ایکنا، اظهار کرد: هدف اصلی و نهایی دین اصلاح حیات اخروی بشر است.
وی افزود: نیل به این هدف آرمانی در گرو اصلاح حیات دنیوی اوست، پس حیات دنیوی از آن‏ نظر که مقدمه حیات اخروی است مورد توجه دین است، و هیچ‏گونه ارزش ذاتی و مستقل ‏از آخرت ندارد.
وی با استناد به آیه 161سوره انعام خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو: محققا مرا خدایم به راه راست هدایت کرده، به دینی استوار، همان آیین پاک ابراهیم که وجودش از لوث شرک و عقاید باطل مشرکین منزه بود.
حجت‌الاسلام انتظاری ادامه داد: دین، رسالت هدایت بشر را برعهده دارد.
امام جمعه شهرستان جلفا هدایت دینی را بر پایهٔ اختیار استوار دانست و یادآور شد: هدایت دینی بر پایهٔ اختیار استوار است، و چون که اختیار با عقل و ارادهٔ عقلانی ملازمه دارد. از این رو، اختیار به عنوان اصلی ترین شرط تکلیف دینی شناخته شده است و هم از این روی است که موجوداتی که از عقل و اختیار بهره ای ندارند، تکلیف دینی ندارند.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: هر کس عملش بر مبنای بصیرت و آگاهی نباشد، بسان فردی خواهد بود که از بیراهه می رود، که هر چه سریعتر رود از مقصد دورتر می شود.
حجت‌الاسلام انتظاری تاکید کرد: روزی فرا خواهد رسید که انسان حقایق ذاتی خود را همچون احساس اراده، عقل و احساسات و صیانت ذات از دست خواهد داد، در چنان روزی، دیگر انسانی وجود نخواهد داشت تا مختصات ذاتی امروز از جمله دین گرایی و نیاز به دین را داشته باشد.
ضرورت دین، به علت نیازمندی بشر به هدایت الهی است
حجت‌الاسلام محمود نورپور امام جمعه شهرستان آذرشهر در گفت‌ وگو با ایکنا، اظهار کرد: ضرورت دین، به علت نیازمندی بشر به هدایت الهی است و نوع دین، به علت نیازمندی بشر به هدایت تشریعی است.
وی افزود: انسان برای آن که از هدایت دینی بهره مند شود، باید از جهان بینی استواری برخوردار باشد.
وی با استناد به آیات 2 و 3 سوره انسان خاطرنشان کرد: در این آیات می‌خوانیم: ما انسان را از نطفهٔ مختلطی آفریدیم، و او را می آزماییم، بدین جهت او را شنوا و بینا قرار دادیم. ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد و پذیرا شود یا ناسپاس.
حجت‎الاسلام‌ نورپور بااشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع)ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: شناخت خداوند، شناخت صنع خداوند به ویژه در مورد خلقت انسان، شناخت دستورها و برنامه هاى الهى، شناخت آفات و آسیب هاى دینى.
امام جمعه شهرستان آذرشهر یادآور شد: لزوم توجه دین به ابعاد مختلف وجود انسان و به ‏کارگیری همه سرمایه‏ های ‏آفرینشی او به خاطر انتظار بشر از دین است.
وی افزود: قرآن کریم دین را یکی از فطریات انسان می داند و انسانها را به پاسخگویی به این نیاز درونی می خواند.
حجت الاسلام ‌نورپور از رمز پایداری دین گفت و تاکید کرد: رمز پایداری دین، آن است که دین با نیازهایی از انسان سر و کار دارد که این نیازها همواره باقی است و به همین جهت دین هم باقی خواهد ماند.

captcha