صحیفه سجادیه جایگاه خود را در نظام آموزشی پیدا نکرده است
کد خبر: 3653813
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

صحیفه سجادیه جایگاه خود را در نظام آموزشی پیدا نکرده است

گروه معارف: مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه جایگاه خود را در نظام آموزشی پیدا نکرده، گفت: البته دغدغه‌های ارزشمندی در زمینه لزوم بهره‌مندی از صحیفه سجادیه در جامعه به وجود آمده است.

حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه مفاهیم صحیفه سجادیه جایگاه حقیقی خود را در نظام آموزشی حوزه و دانشگاه پیدا نکرده است.
وی اظهار کرد: از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب دانشگاه تنها به علوم تجربی محض توجه داشته و حوزه نیز بیش از هر چیز بر روایات و آیات قرآن تأکید داشته است و از این منظر مفاهیم کتبی چون صحیفه سجادیه مهجور مانده است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی بیان کرد: البته الان در بین بسیاری از دانشگاهیان و حوزویان این دغدغه به وجود آمده که در حوزه‌های مختلف علمی می‌توان از این مفاهیم بهره برد و تنها به صحیفه سجادیه به عنوان یک مجموعه دعا نگاه نکرد.
اکبری‌مطلق ادامه داد: مفاهیم صحیفه سجادیه باید به صورت دقیق نگاه کرد چرا که بسیاری از این مفاهیم فلسفی، بخشی تربیتی و بسیاری از ادعیه آن نیز جنبه آرامش بخشی دارد و می‌توان از این مفاهیم در علوم مختلف بهره گرفت.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از حوزویان در بحث‌های علمی خود از مفاهیم صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در قالب شاهد مثال استفاده می‌کنند که نشانه نوع نگاه جدید طلاب به این دو کتاب ارزشمند است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی افزود: به خاطر دارم زمانی که در محضر مرحوم دشتی بودیم ایشان بیان می‌کردند تنها یک دغدغه شخصی ایشان را به سمت ترجمه نهج‌البلاغه کشاند.
اکبری مطلق یادآور شد: همچنین مرحوم دشتی بیان داشتند وقتی با نهج‌البلاغه انس گرفتم دریافتم که در حوزه‌های مختلف علمی از آن می‌توان استفاده کرد و بی‌شک صحیفه سجادیه نیز همین‌گونه است.
captcha