چهار دهه غفلت از غذای حلال
کد خبر: 3653919
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

چهار دهه غفلت از غذای حلال

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام سید محمود طباطبایی، دبیر کمیته اولین همایش فرآورده‌های حلال اظهار کرد: چهار دهه است که از غذای حلال غافل شده‌ایم و علی رغم حساسیتی که در حوزه اصلی غذاهای حرام وجود داشت و سازمان‌های نظارتی خوب ورود کردند اما در حوزه افزودنی‌ها اتفاق جدی رخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پیش نشست علمی و تخصصی اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال امروز 26 مهرماه در پردیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.
در این مراسم قدیر رجب‌زاده، رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با گرامیداشت روز جهانی غذا، اظهار کرد: سازمان‌های بین‌المللی با هم برنامه‌ریزی می‌کنند تا با جلوگیری از تخریب محیط زیست که ارتباط مهمی با فقر و گرسنگی دارد، گرسنگی را ریشه کن کنند.
وی با اشاره به شعار جهانی روز غذا، ادامه داد: شعار جهانی و بین‌المللی روز غذا، «تغییر الگوی مهاجرت و سرمایه‌گذاری در امنیت غذا و توسعه روستایی» و شعار ملی آن در کشورمان «اصلاح الگوی تغذیه در جهت حفظ و ارتقای سلامت» است.
رجب زاده افزود: غذا اهمیت ویژه‌ای در سلامت و پیشگیری از بیماری در افراد دارد، از همین رو این روز باید تلنگری باشد برای کسانی که در این زمینه کار می‌کنند تا فقر و گرسنگی را ریشه کن کنند، چرا که این موضوع نه تنها برای فرد مشکلاتی را ایجاد بلکه به جامعه هم هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.
همچنین در این نشست علمی محمد رضا صابری، دبیر اجرایی اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال با تأکید بر اینکه این همایش الگوی بسیار خوبی برای همه دستگاه‌ها است، ابراز کرد: همایش فرآورده‌های حلال، همایشی چند بعدی است که در آن مباحثی مانند شریعت، علم و فناوری و  اقتصاد دخیل است.
وی ادامه داد: لذا باب همکاری بزرگی با صاحبان علم و فناوری، شریعت و اقتصاد باز شد و شاهد همکاری‌های خوبی در این زمینه با آن‌ها بودیم.
صابری بیان کرد: برای این همایش نزد بسیاری از مراجع تقلید رسیده‌ایم و آنان نیز از برگزاری این همایش استقبال کردند، اما خیلی ناراحت کننده است که بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی این اولین همایش در مورد فرآورده‌های حلال است، این در حالی است که بسیاری از کشورها برای خود معیارهای استاندارد را تعریف کرده، برندسازی کردند و در این حوزه پیشگام شدند ولی ما متأسفانه کار زیادی در این حوزه بسیار مهم انجام ندادیم.
وی با اشاره به کم کاری در حوزه فرآورده‌های حلال، بیان کرد: دلیل این کم توجهی عدم انجام کار علمی در این زمینه است و ما با برگزاری این همایش در پی علمی‌تر کردن مباحث و کارها هستیم، لذا در باب علمی آن حدود صد مقاله از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه ارسال شده است.
دبیر اجرایی اولین همایش بین‌المللی فرآورده‌های حلال از برگزاری این همایش در 22 و 23 آذرماه خبر داد و گفت: این همایش در سه حوزه شریعت، علم و فناوری و اقتصاد فرآورده‌های حلال صحبت خواهد کرد و حدود 20 مهمان خارجی خواهیم داشت که صاحب نظران اصلی در حوزه فرآورده‌های حلال خواهند بود.
در ادامه این پیش نشست حجت‌الاسلام سید محمود طباطبایی، دبیر کمیته اولین همایش فرآورده‌های حلال اظهار کرد: موضوع فرآورده‌های حلال بحثی حاکمیتی است لذا مخاطب اصلی ما در همایش فرآورده‌های حلال حاکمیت است و معتقدیم که غذای حلال را حاکمیت باید برای تک تک افراد جامعه باید مهیا کند.
وی ادامه داد: ولی چهار دهه است که از غذای حلال غافل شده‌ایم و علی رغم حساسیتی که در حوزه اصلی غذاهای حرام وجود داشت و سازمان‌های نظارتی خوب ورود کردند اما در حوزه افزودنی‌ها اتفاق جدی رخ نداده است.
حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: خوشبختانه دانشکده علوم و صنایع هم در زمینه جایگزینی افزودنی‌های حلال و هم در زمینه روش‌های تولید ورود پیدا کرده است.
دبیر کمیته اولین همایش فرآورده‌های حلال بیان کرد: باتوجه به گزارشاتی که اساتید در این پیش نشست دادند، این قابلیت در کشور ما وجود دارد تا در حوزه تهیه بسیاری از افزودنی‌ها ورود پیدا کنیم البته در بعضی از حوزه‌ها هزینه‌ها بالا می‌رود که حاکمیت موظف است که این هزینه‌ها را تأمین کند.
وی با اشاره به تعطیلی تنها کارخانه ژلاتین افزود: واقعا مایه تأسف است که تنها کارخانه ژلاتین ما چهار سال در تعطیلی به سر می‌برد و این حمایت جدی مسئولان و دولت مردان را می‌طلبد تا در این حوزه وارد شوند و حمایت‌های کافی را داشته باشند، چرا که ما معتقدیم غذای حلال فراتر از سلامت جسمانی به سلامت معنوی و دینی ما ارتباط دارد.
حجت الاسلام طباطبایی گفت: بخشی از مشکلات ما در حوزه فرهنگی و معنوی جامعه به نحوه تغذیه افراد برمی‌گردد، از همین رو امیدواریم کشور ما به جایگاهی برسد که در حوزه غذا و فرآورده‌های حلال در سطح بین‌الملل مدعی باشد.
یادآور می‌شود، در ادامه این مراسم حسین زمانی، علی رافع، رضوی زاده، آرام باستانی و سمیرا یگانه زاده گزارشی از پژوهش‌های خود در زمینه غذای طیب و زنجیره تولید نان طیب،نوشیدنی گیاهی بر مبنای حدیث رضوی، جایگزین‌های حلال در فرآورده‌های غذایی، از پژوهش تا فناوری و فرمولاسیون دسر بر پایه شیر(بدون ژلاتین) و روش تهیه ماشمالوی بدون ژلاتین به این نشست دادند.  
captcha