هیئت‌های یزدی از عزاداری‌های دیگران تقلید نکنند
کد خبر: 3654001
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

هیئت‌های یزدی از عزاداری‌های دیگران تقلید نکنند

گروه معارف: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: هیئت‌های یزدی از عزاداری‌های خارج استان تقلید کورکورانه نکنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد روز گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان یزد با اشاره به اینکه جلسات مرتبط با هیئت‌های مذهبی و عزاداری‌‌های یزد در طول سال برگزار می‌شود، اظهار کرد: نکات قابل توجه هیئت‌ها برای آنها به ویژه برای مدیران هیئت‌ها در طول سال بیان شده است.
وی ادامه داد: هم در ارتباط با استفاده از علم و نمادها، آوردن وسایل نقلیه و حیوانات در مراسم‌های عزاداری و ساماندهی تعزیه‌ها موارد لازم به هیئت‌های عزاداری بیان شده و خوشبختانه امسال شاهد رعایت این موارد توسط اکثریت هیئت‌ها بودیم.
نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: برخی کارها در استان شروع شده و باید به تدریج به پیش برویم تا انشاالله مشکلات و ضعف‌هایی که در ارتباط با برگزاری مراسم‌های عزاداری وجود دارد را به صورت کامل برطرف کنیم.
ناصری یزدی گفت: متاسفانه برخی مواقع دیده می‌شود که تعدادی از مداحان با خواندن اشعار نادرست و نامناسب، مراسم عزاداری امام حسین(ع) و معنویت این مجالس را زیر سوال می‌برند.
امام جمعه یزد با اشاره به اینکه این گونه موارد در یزد بسیار کمتر از دیگر نقاط وجود دارد، گفت: مراسم‌های عزاداری یزد چند خوبی دارند که مقام معظم رهبری هم به آن توجه کردند و در دیداری که من با ایشان داشتم، نوحه‌خوانی، شعر پرمحتوا، سبک سینه‌زنی و معنویت بالا را 4 ویژگی عزاداری یزد دانستند.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی مداحانی که از خارج استان یزد برای نوحه‌خوانی به یزد آورده می‌شوند اقدام به خواندن اشعاری می‌کنند که نه تنها در شان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیست، بلکه وهن و بی احترامی هم به حساب می‌آید.
نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه برخی آیین‌‌های نادرست و خلاف شرع که توهین به امام حسین(ع) هم به حساب می‌آید، سبب می‌شود که در جهان مراسم‌های عزاداری شیعیان را به سخره بگیرند، گفت: انتصاب القابی از جمله دیوانه به عزاداران حسینی اشتباه است و نباید چنین مواردی به عزاداران نسبت داده شود.
امام جمعه یزد با اشاره به برگزاری عزاداری متحد همه دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در عصر روز 13 محرم، گفت: این اقدام کار بسیار خوبی است و باید سعی کنیم زمینه بهبود کمی و کیفی آن را فراهم کنیم.
captcha