جشنواره شعر و داستان «افتو» پایان یافت
کد خبر: 3654254
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
با معرفی برگزیدگان؛

جشنواره شعر و داستان «افتو» پایان یافت

گروه فرهنگی: جشنواره شعر و داستان «افتو» با موضوع دفاع مقدس با معرفی برگزیدگان پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، شریف اسلامی، رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد شب گذشته، 25 مهرماه در آیین اختتامیه جشنواره شعر و داستان افتو، اظهار کرد: هنرمندان در قبال جامعه مسئولیت‌هایی دارند و همچنین می‌توان از ظرفیت این حوزه برای مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد .
وی بیان کرد: تلاش حوزه هنری استان بر این است که از کارهای تبلیغی و ویترینی فاصله گرفته و به دنبال تولید محتوای دارای خروجی و بازخورد هستیم . در حوزه‌های مختلف شعر و داستان آمادگی کامل برای حمایت از چاپ آثار هنرمندان را داریم .
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در حوزه شعر دو مجموعه در دست چاپ داریم و همچنین دو مجموعه شعر از ابتدای سال به چاپ رسانده‌ایم . در حوزه داستان دو مجموعه را برای دریافت مجوز به تهران فرستادیم که پس از اخذ مجوز به چاپ می‌رسند .
اسلامی تصریح کرد: در حوزه داستان نویسی در استان هنوز جای کار داریم و اگر داستان نویسی قدرتمند داشته باشیم، سینما و تئاتر ما توانمند خواهد بود .
وی با بیان اینکه نقش ادبیات در جوامع تبدیل حافظه کوتاه مدت به بلند مدت است، ادامه داد: اگر ادبیات قوی با ظرفیت‌هایی مانند شاهنامه، بوستان و گلستان را نداشتیم فرهنگ ما در گذشته  مورد هجوم فرهنگ‌های بیگانه قرار می‌گرفت .
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جشنواره افتو با ارسال ۱۲۰ اثر در بخش‌های شعر محلی، شعر فارسی، داستان کوتاه بزرگسال و داستان کوتاه کودک و نوجوان و با موضوعیت دفاع مقدس برگزار شد .
اسلامی اضافه کرد: یکی از اهداف ما در برگزاری جشنواره ایجاد بستر برای رشد و شکوفایی هنرمندان است.
همچنین، امیر عباس آسمند، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین با بیان اینکه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان ضروری است، گفت: جشنواره شعر و داستان افتو در حوزه‌های مختلف برگزار شده و بخشی از آن مربوط به دفاع مقدس است.
وی ابراز کرد: دفاع مقدس سرشار از پیروزی‌های غرور آفرینی است که حاصل تلاش شیرمردان و شیر زنانی است که با عملکرد خود پیروزی‌های زیادی را رقم زدند و دفاع مقدس از ذهن و فکر هیچ ایرانی پاک نشد و نقش شاعران و نویسندگان در این حوزه  بارز است .
آسمند یادآور شد: نغمه‌ها و آواهای دوران دفاع مقدس به نوعی نقش خود را ایفا کرد تا رزمندگان ما با شور و اشتیاق بیشتری وارد این عرصه شوند .
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شاعران و نویسندگان دفاع مقدس فرهنگ مناسبی را رقم زدند و بعد از جنگ نیز با شور و اشتیاق بیشتری به فعالیت پرداختند .
وی با بیان اینکه در دوران جنگ نویسندگان و شاعران اقدامات مناسبی در حوزه دفاع مقدس انجام دادند، عنوان کرد: بعد از جنگ برای جاری شدن بیشتر این فرهنگ توسط نویسندگان و شاعران باید تلاش بیشتری شود و نسبت به انتقال این مهم به نسل جوان اقدام شود .
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: باید فرهنگ دفاع مقدس به خوبی برای جوانان تببین و به جامعه منتقل شود و امید است نهایت توجه در حوزه دفاع مقدس وجود داشته باشند.
بنابر این گزارش، فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تبیین و انتقال فرهنگ و نهضت انسان ساز عاشورا در جامعه ضروری است .
وی افزود: باید در تبیین این نهضت انسان ساز تلاش کرد و این مهم را به جامعه انتقال داد و تبیین ابعاد و فلسفه‌ای که امام حسین(ع) به دنبال آن بود برای جامعه ضروری است .
محمدی اظهار کرد: سه رکن اصلی در نهضت عاشورا وجود دارد که مبتنی بر تعقل و منطق است، عزت و حماسه نیز از ابعاد مهم آن است و عشق و عاطفه در این مسیر مبحث دیگری از آن محسوب می شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: عاشورا یک حرکت الهی و انسانی است و امروز اثرات آن را در تمام جوامع و ادیان مختلف می‌بینیم و همچنین این موضوع و حضور اقشار مختلف جوامع طی حرکت مردم در  اربعین مشاهده خواهد شد و حضور و حرکت امام حسین(ع) صرفا برای خداوند بود و این اثر ماندگار است و همیشه در قلب‌ها می‌مانند و جاودانه است .
وی تاکید کرد: اثرگذاری و ماندگاری هنر امروزه مهم است و می‌توان به هویت بخشی و پویایی جامعه از طریق این ظرفیت‌ها کمک کرد .
محمدی اضافه کرد: ادبیات دفاع مقدس اوج ایثار و گذشت است و چیزی که امروز در جامعه ما لازم است، این است که مطالبات و خواست مردم برای اصلاح جامعه در ابعاد مختلف در قالب هنر پیاده، و ثبت و در اختیار جامعه قرار بگیرد .
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امیدواریم اقدامات شعر عاشورایی و دفاع مقدس که برگرفته از حرکت جهادی و انسان ساز عاشوراست، زمینه را برای هدایت و ارشاد در جامعه فراهم کند.
یادآور می‌شود، در پایان این آیین از شاعران و داستان‌نویسان برگزیده تجلیل بعمل آمد.
captcha