الگوهای سبک زندگی اسلامی در جزء هفتم قرآن کریم
کد خبر: 3654255
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

الگوهای سبک زندگی اسلامی در جزء هفتم قرآن کریم

خضوع در برابر پروردگار، پرهیز از شرب خمر، وفاداری به قسم درست، پرهیز از تقلید کورکورانه از دشمن و گذشتگان و خودسازی قبل از دیگر سازی بخشی از مهم‌ترین درس‌های قرآنی جز هفتم قرآن کریم برای مؤمنان و انسان‌های پاک‌سرشت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وارث نوشت: اولین درس از جز هفتم قرآن کریم برای مؤمنان خضوع در برای حق است؛ زمانی که نجاشی پادشاه حبشه سخنان حق قرآن را شنید سخن حق و مسلمانان را پذیرفت و آنها را به‌خوبی اکرام کرد.

قرآن از مؤمنان می‌خواهد به قسم‌های درست خود که وجهه شرعی و الهی دارد و پایبند باشند و از آنها می‌خواهد هرگز به‌ دروغ قسم نخورند و بر کار باطل قسم یاد نکنند.

خودداری از شرب خمر و چیزهای مست‌کننده از ویژگی‌های است. گوشت و خون مؤمن با چیزهای مست‌کننده بیگانه است و طبق روایت امام صادق علیه السلام شراب چه کم باشد و چه زیاد خوردن آن حرام است و مؤمن حق ندارد به شراب نزدیک شود.

مؤمن از پدران و بیگانگان به‌صورت کورکورانه تقلید نمی‌کند و در مسیر حق استوار است و اگر تمام عالم گمراه شوند او در مسیر حق و حقیقت حرکت می‌کند.

خودسازی قبل از دیگرسازی را توصیه قرآن به مؤمنان است و مؤمنان قبل از این‌که به عیب‌های دیگران بپردازد همواره مراقب خویشتن است و بر جبران اشتباهاتش اقدام می‌کند.

پیشگیری بهتر از درمان است، مؤمن قبل از این‌که اختلاف و درگیری و کشمکش پیش بیاید، سعی می‌کند مشکل را حل کند.

مؤمن همواره از پابرهنگان حمایت می‌کند، عده‌ای از همراهی با نیازمندان ابا دارند و هم‌نشینی با آنها را در شأن و منزلت خود نمی‌دانند درحالی‌که قرآن و انبیا مردم را به همراهی با نیازمندان و پابرهنگان دعوت کرده است.

انسان مؤمن در پناه خداوند احساس امنیت می‌کند و در مشکلات بر خدا توکل می‌کند. آمارها نشان می‌دهد بیشتر خودکشی در کشورهای کمونیستی نظیر ژاپن و چین و کشورهای غربی به وقوع می‌پیوندد که از حضور خداوند در زندگی روزمره خود محروم هستند.

آخرین ویژگی مؤمن قرآن در جز هفتم احترام به مقدسات سایر ادیان و حتی احترام به بت‌ها یادشده و از مسلمانان خواسته‌شده است که به مقدسات دیگران احترام گذاشته و به بت‌ها توهین نکنند، چون موجب توهین مشرکان به خداوند می‌شود و در عوض از مسلمانان خواسته‌شده که کارهای زشت دیگران را به نحو شایسته و سازنده مورد نقد قرار دهند.
captcha