آمادگی بسیج برای جبران خلأهای چند ساله در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن
کد خبر: 3654258
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

آمادگی بسیج برای جبران خلأهای چند ساله در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین کشور گفت: اگر بسیج و شبکه‌ گسترده‌ای که در بسیج وجود دارد در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ورود پیدا کند و حمایت‌هایی هم صورت گیرد،‌ بسیج می‌تواند خلأهای چندین ساله در بحث حفظ قرآن را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: رحیم قربانی رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین کشور درباره پرداختن به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: ما در درجه اول از شورای توسعه فرهنگ قرآنی که پس از 6 سال و بیشتر که مقام معظم رهبری، بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را مطرح فرمودند، ابتدا وضعیت موجود را احصا کنند و یک هماهنگی و برنامه‌ریزی جامعی را درباره اینکه چقدر حافظ قرآن داریم چه یک جزء و چه حفظ کل.

وی با اشاره به دومین انتظار از شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: شورا باید شاخص‌هایی که برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیاز است را مشخص کند و اینکه مفهومی که مقام معظم رهبری از بحث حفظ انتظار دارند چه شاخصه‌هایی است آیا حفظ کل مدنظر ایشان است یا اینکه مناسب است برای دانش‌آموزان در سنین مختلف، آیاتی که بیشتر به دردشان می‌خورد را حفظ کنند نسبت به دانشجو و کارمند و اقشار مختلف هم به همین شکل.

رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین کشور ابراز داشت: سپس تقسیم‌بندی مسئولیتی که بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرآنی چه از جهت تربیت مربیان مربوطه، امتیازاتی که باید به حافظان قرآن داده شود، نوع تشویق‌ها، نوع آموزش اعم از عمومی و تخصصی، فضاسازی‌های ویژه که در کشور باید در این زمینه انجام شود، فضاهای تبلیغی، تولید محتوا و شیوه‌های آموزشی، نشریات یا کتاب و هر تولید محتوایی که فرهنگ حفظ قرآن را در کشور ترویج دهد انجام شود، همچنین اینها موضوعاتی است که متأسفانه ما نقص آن را در کشور می‌بینم و بیشتر به تشکیل کارگروه، کمیته، شورا بسنده شده و همه این کار‌ها زمین مانده‌اند.

وی تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها هم بنابر احساس وظیفه‌ای که داشتند، کارهایی را درخصوص حفظ قرآن شروع کرده‌‌اند از جمله بسیج، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف. بعضاً اکنون که نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که خیلی از این موارد با هم همپوشانی دارند وقتی آموزش و پرورش اعلام می‌کند من چند میلیون حافظ قرآن دارم و بسیج هم به این شکل اعلام می‌کند، می‌بینیم که بسیاری از آن افراد با سازمان اوقاف مشترک هستند.

قربانی با بیان اینکه متأسفانه سیستم نظام بودجه و اختصاص این مسئله فقط به ارائه آمار بسنده شده است، گفت: تعداد زیادی از نهادها و دستگاه‌ها تنها بیشتر به ارائه آمار و اطلاعات در این زمینه پرداخته‌اند و واقعاً کاری در این زمینه انجام نشده است.

وی درباره میزان فعالیت دارالقرآن بسیج مستضعفین کشور اظهار داشت: البته مدت حضور بنده در دارالقرآن بسیج، مدت محدودی است و به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌ام اما اولین کاری که انجام داده‌ام احصاء وضعیت موجود قرآنی از جهت حفظ قرآن در میان بسیجیان است که به صورت جدی از مردادماه این کار را شروع کرده‌ایم.

رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین کشور ادامه داد: آمار کلی که به لحاظ عددی به ما اعلام شده است آمار بالایی است ولی ما به این آمار تکیه نمی‌کنیم و به دلیل تطابق آن با واقعیت موجود، اعلام کردیم تا حافظان قرآن براساس سامانه خاصی که تعریف کرده‌ایم اسامی و مشخصات خود را ارسال کنند و تا این مشخصات به طور کامل به دست ما نرسد نمی‌توان آمار دقیقی را اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ما تحقق فرامین مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: بسیج هم تمام تلاش خود را خواهد کرد تا از ظرفیت‌های مختلفش استفاده کند گرچه هنوز بعد از گذشت هشت سال از تشکیل شورای توسعه قرآنی، متأسفانه دوستان شورا و اعضای آن، بسیج را عضو این شورا نکرده‌اند تا از ظرفیت میلیونی بسیج استفاده شود.

قربانی گفت: متأسفانه بودجه خاصی از جانب شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بسیج اختصاص داده نمی‌شود مگر اینکه با مطالبات مختلفی که داریم به شکل قطره‌‌چکانی، بودجه‌ای به بسیج بدهند در صورتی که ما به صورت رسمی در دوران ریاست سردار نقدی بر سازمان بسیج اعلام کرده‌ایم که بسیج این آمادگی را دارد که در حیطه آموزش عمومی و حیطه تبلیغ و ترویج قرآن با نصف بودجه‌ای که شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای مسئول قرار می‌‌دهد، تمام فعالیت‌های پیش‌بینی شده را انجام دهد اما باز هم هیچ جوابی از شورا نشنیده‌ایم.

وی عنوان کرد: متأسفانه بعد گذشت مدت‌ها هنوز سند راهبری طرح ملی حفظ قرآن، ابلاغ نشده است، چند سال طول کشید عزیزان شورای توسعه این کار را انجام دادند و بالاخره باید به نتیجه برسد ما چندین سال است که خودمان را مشغول جلسات مختلف می‌کنیم اما وقتی این جلسات، خروجی عملی نداشته باشد فایده‌ای نخواهد داشت.

رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین کشور اظهار داشت: بسیج جدیداً فعالیت خود را شروع کرده و می‌خواهد با قوت و البته در حد خودش، آن هم بدون حمایت و پشتیبانی‌ها وارد عمل شود. اگر بسیج و شبکه‌ گسترده‌ای که در بسیج وجود دارد پای این ماجرا بیاید و حمایت‌هایی هم صورت گیرد می‌تواند خلاء‌های چندین ساله در بحث حفظ قرآن را جبران کند.
captcha