شوراهای شهرستان هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
کد خبر: 3654270
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
رئیس شورای اسلامی استان زنجان:

شوراهای شهرستان هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

گروه اجتماعی: رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به اتمام مهلت تشکیل شوراهای شهرستان گفت: شوراهای شهرستان باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، به نقل از ایسنا، دبیرخانه شورای اسلامی استان زنجان، سعید خدادادی افزود: طبق ماده 10 مکرر قانون شوراها، شورای اسلامی شهرستان از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها و بخش های واقع در محدوده آن شهرستان که در مرحله اول با رأی اکثریت مطلق و در صورت عدم احراز در مرحله دوم با رأی اکثریت نسبی هر یک از شوراهای مزبور انتخاب و معرفی شده‌اند، تشکیل می‌شود.
به گفته وی، در شوراهای شهرستان، از شورای هر بخش یک نفر و از شورای هر یک از شهرهای تا پانصد هزار نفر جمعیت دو نفر و شهر تهران سه نفر عضویت خواهند داشت.
رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد اعضای شورای شهرستان حداقل پنج نفر است، خاطرنشان کرد: چنانچه تعداد شهرها و بخش‌های یک شهرستان کمتر از پنج نفر باشد، کسری تعداد به نسبت جمعیت هر بخش یا شهر، از شورای بخش یا شهر مربوط تأمین می‌شود. در هر صورت هر بخش یا شهر نباید بیش از دو نفر نماینده در شورای شهرستان داشته باشد، به استثنای شهرستان‌هایی که فقط یک بخش و یک شهر دارند.
خدادادی یادآور شد: طبق ماده 15 قانون شوراها، شوراهای فرادست به ترتیب، شورای بخش به فاصله یک ماه پس از تشکیل سه چهارم شوراهای روستاهای تابع بخش به دعوت بخشدار، شورای شهرستان به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهر و بخش در محدوده آن شهرستان به دعوت فرماندار، شورای استان به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهرستان‌های واقع در محدوده آن استان به دعوت استاندار و شورای عالی استان‌ها به فاصله یک ماه پس از تشکیل دو سوم شوراهای استان‌ها به دعوت وزیر کشور تشکیل می شود.
وی تصریح کرد: با عنایت به اینکه شوراهای پایه اعم از روستا و بخش و شهر همزمان با یکم شهریور امسال آغاز به کار کرده‌اند شوراهای شهرستان نیز باید آغاز به کار کرده و نماینده شورای استان را معرفی کنند.
رئیس شورای اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: تاکنون فقط دو شهرستان زنجان و ایجرود شورای شهرستان را تشکیل داده و هیئت رئیسه انتخاب کرده‌اند.
خدادادی با تاکید بر لزوم تسلط اعضای شورا به مسائل حوزه انتخابیه خود گفت: افرادی که به عنوان نماینده شورای فرادست انتخاب می‌شوند باید نسبت به مسائل در سطح بالاتری اشرافیت داشته باشند؛ چرا که تصمیم‌گیری‌های آن‌ها در شعاع وسیع‌تری خواهد بود.
وی، شورای فرادست را عصاره‌ای از جامعه شورایی برشمرد و اظهار کرد: اعضای شوراهای فرادست باید تجربه، علم، کارآیی و ارتباطات بیشتری داشته باشند تا بتوانند به نمایندگی از جامعه‌ای بزرگ در صدد احقاق حقوق مردم برآیند.
captcha