دومین نشست تخصصی «فرهنگ رضوی» برگزار شد/رونمایی از چهار کتاب
کد خبر: 3654280
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶

دومین نشست تخصصی «فرهنگ رضوی» برگزار شد/رونمایی از چهار کتاب

گروه فرهنگی: دومین نشست تخصصی «فرهنگ رضوی» با رونمایی از چهار کتاب با محوریت امام رضا(ع)، صبح امروز، 26 مهرماه، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دومین نشست تخصصی «فرهنگ رضوی»، صبح امروز، 26 مهرماه، در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
در ابتدای مراسم، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با اشاره به تاکیدهای فراوان قرآن کریم و اهل بیت(ع) بر اهمیت علم، تعلیم، نشر علم و عمل به آن، ادامه داد: ما مسلمانان و شیعیان در تمدن علمی، پیشینه درخشانی داشته‌ایم و پیشگام حوزه تعلیم و تربیت بوده‌ایم، همان‌طور که بزرگ‌ترین دانشمندان از میان مسلمانان برخاسته‌اند.
وی همچنین اضافه کرد: ما با توجه به این پیشینه باید با گفت‌وگو و تبادل نظر، ایده‌های جدیدی در حوزه کتابخوانی  ارائه دهیم و در برنامه‌های مختلف این هدف مورد توجه قرار بگیرد.
انتشار کتاب فاخر و استاندارد؛ اولین قدم در توسعه فرهنگ کتابخوانی
حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار با بیان این مطلب که اولین قدم در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی، انتشار کتاب فاخر است، عنوان کرد: کتاب‌های مفید در موضوع سبک زندگی اسلامی و ارتقای زندگی باید ترویج شود و اهل قلم با توجه به نیازها و اولویت‌های جامعه باید کتابی با استحکام علمی، ادبیاتی جذاب، با جذابیت‌های ظاهری و تصویری ارائه دهند.
نشست تخصصی فرهنگ رضوی؛ گامی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی
حسین اکبری، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ادامه با اظهار این مطلب که در سال جاری چهار نشست تخصصی با محوریت فرهنگ رضوی برگزار می‌شود، اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهداف نهاد کتابخانه‌های استان بوده و در این راستا برنامه‌هایی نیز در مدارس، کتابخانه‌های عمومی و ... در دستور کار قرار کرفته و اجرا می‌شود که برگزاری نشست‌های تخصصی فرهنگ رضوی از جمله آن‌ها است.
وی ارائه کتاب استاندارد را از معضلات موجود بر سر راه ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و با اشاره به نشست‌های تخصصی فرهنگ رضوی، افزود: این جلسات می‌تواند به نهادینه‌سازی و ارائه کتاب استاندارد کمک کند.
لزوم ارائه کتاب‌ها در میان اقشار مختلف مردم
در ادامه، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن تقدیر از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بابت برگزاری نشست «فرهنگ رضوی» با اشاره به بیش از 2500 اثر تألیف شده توسط مجموعه‌های آستان قدس رضوی و به ویژه بنیاد پژوهش‌های اسلامی، اظهار کرد: این تعداد کتاب در طول بیش از دو دهه با استواری در محتوا و مخاطب‌شناسی تولید شده که این گنجینه باید به مخاطبان از قشرهای مختلف ارائه و به سرمایه‌ای اجتماعی تبدیل شود.
وی با تاکید بر اینکه همه سرمایه‌های اقتصادی، فکری و فرهنگی باید به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل شوند، ادامه داد: انتشار کتاب باید اندیشه‌ها و رفتار جامعه را از خود متاثر کند و یک فرهنگ اجتماعی را شکل دهد؛ این نگاه باید در فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسنده کتاب «پرسمان رضوی» با بیان اینکه مجموعه هفت‌ جلدی «پرسمان رضوی» از پرسش‌های زائران حرم امام رضا(ع) شکل گرفت، اظهار کرد: این مجموعه تلاش کرده درباره امام(ع) و از نگاه امام(ع) به سوالات زائران پاسخ دهد؛ پرسش‌ها جمع‌آوری شد و سوالات با توجه به فراوانی، در هفت بخش، شامل موضوعات مختلف مرتبط با امام رضا(ع) و سبک زندگی تقسیم شد که شامل 400 سوال و موضوع است.
وی در همین راستا با اظهار این مطلب که پرسمان رضوی روایت مختصری از دانش و دانش‌گستری امام رضا(ع) است چراکه ایشان دارای لقب «عالم آل محمد» هستند، اضافه کرد: فضای عمومی جامعه و خلفا در دوره عباسیان در رشد علمی موثر بودند اما نباید نقش امام رضا(ع) در ایجاد نشاط علمی را نادیده گرفت؛ ایشان در دوره پایانی حیات خود در دو سطح نخبگان و عموم مردم نشاط علمی به وجود آوردند و مردم را با اسلام ناب آشنا کردند؛ به همین علت هم بود که به گواهی شواهد تاریخی، مامون تلاش کرد نقش ایشان را کمرنگ کند و چهره امام رضا(ع) را تخریب کند همان‌طور که به گفته شیخ صدوق عامل به شهادت رساندن امام نیز همین بود.
حجت‌الاسلام پورامینی با اشاره به نیاز جامعه به معارف و اخلاق، اضافه کرد: توحید موجود در جهان اسلام توحیدی است که خداوند را به جسم تشبیه می‌کند؛ بنابراین برای یافتن معنای واقعی توحید نیازمند توحید رضوی هستیم.
نویسنده کتاب «پرسمان رضوی» با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، افزود: از کارهایی که می‌تواند در این سال انجام بگیرد، انتشار کتاب «صحیفة‌الرضا(ع)» و رساله‌های دیگری از امام رضا(ع) است که مغفول واقع شده است؛ همچنین این کتاب‌ها باید توسط صاحب‌نظران برای زائران در حرم رضوی خوانده و تبیین شود.
وی همچنین اضافه کرد: بر اساس فرهنگ رضوی، ما باید پرسش‌گری را نیز ترویج کنیم.
حجت‌الاسلام رضا وطن‌دوست، مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و نویسنده کتاب «دین و سیاست از منظر امام رضا(ع)» با اشاره به مراحل تهیه این کتاب، بیان کرد: این کتاب در بنیاد تهیه شد و بعد از خلاصه‌سازی توسط محمدهادی عبدخدایی و محمدمهدی رکنی یزدی از لحاظ محتوایی و ادبی ارزیابی شد.
براساس توضیحات وی، کتاب «دین و سیاست از منظر امام رضا(ع)» دارای 10 فصل و 275 منبع و در مجموعه 415 صفحه است؛ در این 10 فصل، مطالبی با موضوع کلیات و مفهوم‌شناسی دین و سیاست، بیان اهمیت پژوهش، امتیازات اثر، بازخوانی شخصیت رهبران الهی«امام رضا(ع)»، هدف‌بودن یا وسیله‌بودن سیاست، جدایی یا پیوستگی دین و سیاست، نظریه دو سطحی‌بودن اخلاق با سیاست، نگاه امام رضا(ع) به سیاست، امامت و رهبری در بیان امام رضا(ع)، ویژگی رهبران دینی، علت نپذیرفتن خلافت مامون از سوی امام رضا(ع)، آثار حضور امام رضا(ع) در ایران، علت مرگ امام رضا(ع) و ... مورد بررسی قرار گرفته است.
امیر سلمانی رحیمی، مدیر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و نویسنده کتاب «امام رضا(ع) دانای خاندان محمد» نیز پیش از معرفی کتابش، ابراز کرد: کسی که برای امام رضا(ع) کار کند، در واقع برای خودش کار کرده است.
سلمانی رحیمی با اشاره به ذکر نام امام رضا(ع) در کنار مامون و غزالی از سوی یکی از مسئولان آیسسکو در افتتاحیه مشهد2017 و حساسیتی که ایجاد شده بود، افزود: ما در این کتاب تلاش کردیم چهره واقعی نورانی امام رضا(ع) را نشان دهیم؛ امیدواریم بتوانیم در گروه فرهنگ و سیره رضوی بیش از پیش تلاش داشته باشیم.
مرتضی انفرادی، عضو گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و نویسنده کتاب «عهد ماندکار» با اشاره به تفاهم‌نامه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و سازمان تبلیغات اسلامی در جهت انتشار کتاب، اظهار کرد: در همین راستا گروه فرهنگ و سیره رضوی موضوع عمق‌بخشی به زیارت در دستور کار قرار داد و پژوهشی با عنوان «عهد ماندگار» را آغاز کرد و به چاپ رساند؛ دلیل انتخاب این موضوع نیز نقش قابل تامل زیارت در فرهنگ رضوی بوده است.
وی در توضیح مراحل تهیه و چاپ کتاب، بیان کرد: «عهد ماندگار» پس از انجام کارهای مقدماتی و ارزیابی کتاب توسط حجت‌الاسلام جواد محدثی که از سوی تولیت آستان قدس رضوی به عنوان ارزیاب معرفی شده بود، در دست چاپ قرار گرفت.
انفرادی با تشریح موضوعات کتاب «عهد ماندگار» ادامه داد: در این کتاب چگونگی حفظ آثار زیارت پس از بازگشت از حرم مورد توجه قرار گرفته است؛ این کتاب شامل چهار فصل است‌ و موضوعات مفهوم‌شناسی واژه عهد، زمینه‌ساز عهد بودن زیارت، «عهد ماندگار» با محوریت نامه امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی، ساز و کار پایدارسازی زیارت و خاتمه‌ای با عنوان «مرا عهدی است با جانان» را شامل می‌شود.
در بخش بعدی مراسم، از کتاب‌های «پرسمان رضوی»، نوشته حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «دین و سیاست از منظر امام رضا(ع)» نوشته حجت‌الاسلام رضا وطن‌دوست، مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «امام رضا(ع) دانای خاندان محمد»، نوشته امیر سلمانی رحیمی، مدیر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و «عهد ماندگار»، نوشته مرتضی انفرادی، عضو گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی رونمایی و از نویسندگانش تقدیر شد.
یادآور می‌شود، در این مراسم کلیپی با موضوع توجه شهید محسن حججی، شهید مدافع حرم با کتابخوانی و آشنایی با همسرش توسط کتاب پخش شد.
captcha