شهیدملاحیدر فهیم جان خود را در راه اعتلای اسلام اهدا کرد
کد خبر: 3654366
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷

شهیدملاحیدر فهیم جان خود را در راه اعتلای اسلام اهدا کرد

گروه فرهنگی: شهید ملاحیدر فهیم به مدت تقریبی 50 سال به تدریس علوم دینی و امامت جمعه جماعات و پاسخگویی به شبهات علمی طلاب و سوالات شرعی مردم منطقه اشتغال داشت و جان خود را در راه اعتلای دین اسلام اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، شهید ملاحیدر فهیم فرزند ملانظام الدین به سال 1285 در آبادی «ئه ویهه نگ» از روستاهای ژاورود و از توابع بخش کلاترزان استان کردستان به دنیا آمد و پس از سالها تحصیل در سنه 1352ه.ق در حوزه تدریس شادروان شیخ حبیب الله مدرس روحانی به اخذ اجازه نایل آمد. بعد از فراغت تحصیل مدتی در آبادی کرجو از توابع شهرستان سنندج به امامت و تدریس مشغول شد و پس از فوت مرحوم ملامحمدصادق به زادگاهش اویهنگ برگشت و تا آخر حیات دارای سمت امامت و تدریس و افتا و عهده دار امور شرعی بود.

ایشان به مدت تقریبی 50 سال به تدریس علوم دینی وامامت جمعه جماعات وپاسخگویی به شبهات علمی طلاب وسوالات شرعی مردم منطقه اشتغال داشت. شهید ملا حیدر فهیم که به حق یکی از علمای بزرگ کردستان است که شاگردانی بسیاری را پرورش داد که هر کدام منشأ خدمات ارزنده‌ی علمی و اجتماعی شدند در اینجا به ذکر تعدادی از آنان می‌پردازیم‌

مرحوم حاج عبدالکریم مردوخی امام جمعه‌ی مریوان ، ماموستا حاج ملا سید صلاح الدین حسامی‌، ماموستا ملا توفیق قربانی ، ماموستا ملا سعید بشیری، ماموستا شهید سردار سرتیپ پاسدار ملا مصطفی مردوخی و ...

ایشان بسیار متواضع و فروتن بود و در ایمان و تواضع و حسن خلق زبانزد خاص و عام بود. او بود که در کشمکش‌های شخصی اولین قدم آشتی و دلجویی را بر می‌داشت و از کسانی که او را آزرده خاطر می‌کردند زود می گذشت.

عالم شهید ملاحیدر فهیم که به زبان عربی تسلط کامل داشت در سال 1335 به سفر عبادی و ملکوتی حج مشرف شد. وی علاقه به کشاورزی داشت و برای تولید محصول بیشتر و احیاء زمینهای موات، مردم را تشویق می نمود و دوشادوش آنان به کشاورزی می پرداخت.

یکی دیگر از ویژگی‌های شهید فهیم اجتماعی بودن او بوده در همه مشکلات در کنار مردم و در رفع مشکلات آنان پیش قدم بود.او ملجاء مردم محروم و فصل الخطاب دعاوی آنان بوده و به همین لحاظ مردم به او دیده احترام می نگریستند. شهید در امور خیریه مشوق مردم بود و در احداث جاده، مسجد، پل، حمام و سایر امور تلاش خداپسندانه‌ای داشت.

شهید فهیم که مراتب کمال وصفات عالیه علمی واخلاقی را طی کرده خود الگویی برای مردم وروحانیون شمرده می شد. مرحوم فهیم انسانی بود فاضل، فقیه، اهل مطالعه و تحقیق، متدین و صالح که با شرافت و مناعت طبع زیست و از کسی توقع نداشت و از طریق کشاورزی و باغداری امرار معاش می‌کرد.

شهید ملاحیدر فهیم توسط گروه های ضدانقلاب به اسارت درآمده، سپس در هشتم آبان ماه 1362 در روستای سارال دیواندره و بر اثر اصابت گلوله به سینه به شهادت رسید و در بهشت محمدی شهر سنندج به خاک سپرده شد.

متأسفانه مقداری از یادداشتهای علمی ودفترچه‌ها وشناسنامه‌ی شهید که در هنگام اسارت توسط گروه های ضدانقلاب به سرقت رفته و دیگر به دست نیامده است. اما در مکاتبات علمی بین شهید گرانقدر نظرات علمی و مطالب توضیحی را در حواشی کتب علمی مرقوم کرده که در روستای آویهنگ موجود است . در واقع باید آثار علمی آن عالم ربّانی و شهید صمدانی را بین شاگردانش جستجو کرد که در سراسر منطقه‌ی کردستان پراکنده‌اند.

captcha