جشنواره ملی هنرهای نمایشی «آیات» به شیراز رسید/ تلاش برای ساماندهی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها
کد خبر: 3654388
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
امیرنیا:

جشنواره ملی هنرهای نمایشی «آیات» به شیراز رسید/ تلاش برای ساماندهی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیركل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری جشنواره ملی هنرهای نمایشی «آیات» به‌میزبانی سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اصغر امیرنیا، مدیركل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 26 مهرماه در نشستی پیرامون برگزاری هفته قرآن و عترت فارس و جشنواره ملی هنرهای نمایشی «آیات» برگزار شد، گفت: جشنواره ملی هنرهای نمایشی «آیات» به میزبانی سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با یادآوری اینكه این جشنواره قرآنی به صورت دوسالانه به میزبانی شیراز برگزار می‌شود، افزود‌: جشنواره آیات دارای بخش‌های مختلفی در رشته‌های گوناگون است كه هر استان میزبان یكی از این رشته‌هاست و امسال میزبانی بخش هنرهای نمایشی این جشنواره به استان فارس رسیده است.

امیرنیا اظهار كرد: از آنجا که فعالیت‌های قرآنی در عرصه‌های مختلف دارای ظرفیت های بسیار بالایی است، در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد طراحی‌هایی انجام گرفته که افزون بر یاری به مؤسسات برای کارهای آموزشی، تبلیغی و ترویجی، فعالیت‌هایی برای استان‌ها برنامه‌ریزی و تعریف شود تا بر اساس آن علاوه بر اینکه از توانمندی همه استان‌ها بهره‌مند شویم، خود استان‌ها هم بتوانند به سطحی از بلوغ برسند و فعالیت‌ها را سامان دهند.

وی با تصریح اینكه سه برنامه اصلی تدوین شده در این معاونت در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن و عترت می‌گنجد، یكی از این‌ها را جشن رمضان دانست كه جنبه دستاوردی دارد و ادامه داد: هر فعالیتی که طی یکسال گذشته انجام شده به همراه برگزاری نمایشگاه‌ها نیازهایی که در عرصه قرآن و عترت هست را برای مردم اعم از قرآن، کتاب و آنچه در حوزه حجاب و عفاف هست و لوازم و تجهیزاتی که مورد نیاز است را تأمین کند.

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری هفته قرآن و عترت در استان فارس نیز گفت: این رویداد در تکمیل جشن رمضان است بدین خاطر که هفته قرآن و عترت جنبه تولیدی محور دارد در حالی كه ما تا ٩ گزینه دارای جشنواره هستیم که حدود ٢٠ مسابقه در بطن این جشنواره‌ها وجود دارد.

وی از برگزاری جشنواره تجسمی با محوریت نقاشی، نقاشی خط، خوشنویسی، پوستر، عکس، تذهیب و نگارگری خبر داد و افزود: در موضوع هنرهای نمایشی از جمله تئاتر، نمایشنامه نویسی، تئاتر صحنه ای و تعزیه هم مسابقه‌هایی بدین مناسبت برگزار می‌شود. این در حالی است که در قالب جشنواره‌های مناسبتی ویژه ماه مبارک رمضان مسابقه فیلم کوتاه، انیمیشن و در کنار آن فیلمنامه‌نویسی هم قرار می‌گیرد.

امیرنیا، برگزاری مسابقات قرآن در 6 رشته را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت:‌ از جمله این مسابقه‌ها، حفظ کل قرآن مجید میان برادران و خواهران قاری است که افزون بر آن مسابقه قرآنی بخش حفظ جزء یک تا پنج قرار می‌گیرد.

وی همچنین به برگزاری مسابقه ‌ای با موضوع حفظ جزء‌های ١٠ تا ٢٠ و ٢٠ تا ٣٠ قرآن کریم اشاره کرد و افزود: مسابقه‌های مقاله و شعر هم از جمله برنامه‌های طراحی شده بدین مناسبت است که در کنار آن در حال تعریف مسابقه‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی هم است.

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از حمایت پایان نامه‌هایی که با موضوع قرآن و عترت در ٢ سال گذشته نگارش شده‌اند، خبر داد و افزود: پایان‌نامه‌های دانشجویی پس از گردآوری به داوری گذاشته می‌شوند.

captcha