نغمه‌سرایی عاشورایی شاعران آئینی عشایر کشور در آخرین پنجشنبه ماه محرم
کد خبر: 3654502
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
در شیراز صورت می‌گیرد؛

نغمه‌سرایی عاشورایی شاعران آئینی عشایر کشور در آخرین پنجشنبه ماه محرم

گروه فرهنگی: دبیر هفتمین شب شعر عاشورایی عشایر کشور از برگزاری این شب شعر در آخرین پنجشنبه ماه محرم در شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، امین‌الله قربانی کشکولی، دبیر هفتمین شب شعر عاشورایی کشور شب گذشته، 25 مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال برگزاری شش دوره شب شعر عاشورایی عشایر کشور در شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی هفتمین دوره این آیین مذهبی پنج‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این آیین را تقویت انسجام اقوام و شناسایی و ساماندهی شعرای عشایری عنوان کرد و افزود: برگزاری این شب شعر در حقیقت باعث می‌شود برخی از خلاها در معرفی جامعه عشایری را که از زوایای دیگر قابل ارائه بود پر کند.

قربانی كشكولی ادامه داد: شب شعر عاشورایی در ابتدا یک نهال نوپا بود اما با گذشت چند دوره از برگزاری آن امروزه درخت توانمندی شده است که علاوه بر استان فارس عشایر کشور نیز در آن مشارکت می‌کنند.

وی بیان کرد: در دوره‌های گذشته تاکنون قریب سیصد شاعر شناسایی شده‌اند و از این تعداد 750 شعر جمع‌آوری شده است؛ اما به نظر می‌رسد همچنان شاعران زیادی وجود دارند و باید شناسایی شوند.

دبیر هفتمین شب شعر عاشورایی کشور اظهار کرد: اقوام عشایری همواره در برابر نظام و اسلام سرتعظیم فرود آورده‌اند و باید از ظرفیت‌های این قوم استفاده کرد و به آن توجه كرد در غیر این صورت دشمن مترصد فرصت است که از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

قربانی کشکولی افزود: با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان و اقداماتی که غربی‌ها و به خصوص انگلیس که از اقوام عشایری ضربه خورده‌اند بر علیه کشورمان تدارک می‌بینند باید فرهنگ عشایر را به صورت مناسب معرفی کنیم که برگزاری شب شعر عاشورایی عشایر نیز در همین راستا است.

وی یادآور شد: هر ساله در آخرین پنجشنبه ماه محرم این شب شعر برگزار می‌شود و امسال نیز روز پنج‌شنبه همین هفته بعد از نماز مغرب و عشا مجموعه فرهنگی ـ مذهبی عشایر استان فارس واقع در شهر صدرا میزبان شاعران و علاقه مندان به ادب و فرهنگ خواهد بود.

قربانی کشکولی در خصوص آثار ارسالی به دبیرخانه این شب شعر نیز گفت: 140 شعر در قالب دوبیتی، غزل و شعر از 40 شاعر به دبیرخانه ارسال شده است و از این میان هیئت هفت نفره داوری 12 اثر برگزیده را انتخاب کرده‌اند که در این مراسم ارائه خواهند شد.

وی با اشاره به حضور مجموعه فرهنگی و مذهبی عشایر استان فارس در شهر صدرا بیان کرد: تلاش داریم این شهر را به عنوان شهر عاشورایی در کشور معرفی کنیم.

captcha