آغاز همایش بین‌المللی «نقش و جایگاه عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد تمدن اسلامی»
کد خبر: 3654507
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶

آغاز همایش بین‌المللی «نقش و جایگاه عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد تمدن اسلامی»

گروه اجتماعی: همایش بین‌المللی «نقش و جایگاه عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد و شكوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی» ‌ با حضور اندیشمندان و دانشگاهیان ایرانی و خارجی در شیراز آغاز به‌كار كرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی «نقش و جایگاه عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد و شكوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی» ‌امروز، 26 مهرماه با حضور اندیشمندان و دانشگاهیان ایرانی و خارجی در دانشگاه شیراز برگزار شد.

ابراهیم گشتاسبی‌راد، سرپرست دانشگاه شیراز در این مراسم بر این نكته تأكید كرد كه دیپلماسی علمی یک اصل اساسی در نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی علمی با کشورهای عربی و همسایه مدعی شد كه تمدن و فرهنگ ما به شدت با كشورهای عربی خصوصا كشورهای عربی همسایه پیوند خورده است.

گشتاسبی‌راد قرآن را نقطه مشترک كشورهای مسلمان جهان و عامل اصلی در پیوند بین این كشورها دانست و تاكید كرد كه قرآن به‌‌عنوان نقطه ثقل این پیوند می‌تواند محور وحدت جامعه اسلامی باشد.

وی با اشاره به تلاش‌های كشورهای استكباری برای ممانعت از برقراری پیوند و ارتباط بین كشورهای اسلامی، برگزاری همایش‌های بین‌المللی را زمینه‌ساز ارتقاء دیپلماسی علمی و توسعه‌ی روابط بین كشورها دانست.

سرپرست دانشگاه شیراز با اشاره به علاقه‌مندی كشورهای عربی نظیر كویت، امارات، عمان، مصر و اردن برای راه‌اندازی شعب دانشگاه شیراز در كشور خود، گفت: ما نیز علاقه‌مند به توسعه روابط علمی با تمام كشورها خصوصا كشورهای مسلمان هستیم.

كیانی، رئیس بخش زبان و ادبیات عرب دانشگاه شیراز نیز گفت: بعد از انتشار فراخوان همایش، 327 مقاله به دبیرخانه رسید كه از این میان 146 مقاله و 95 چكیده مقاله پذیرفته شد.

وی، رویكرد پژوهشگران ارائه كننده مقاله در این همایش بین‌المللی را ادبی و زبانی و آسیب‌شناسی و روش‌شناسی برشمرد و گفت: این همایش با هدف تاكید بر روابط ایران و جهان عرب و همچنین بررسی نقش ایرانیان عربی نویس و خدمت آنها به فرهنگ و تمدن اسلامی امروز در دانشگاه شیراز و با حضور اساتیدی از داخل و خارج كشور آغاز شده و به مدت 2 روز ادامه دارد.

یادآور می‌شود، در این مراسم مجموعه‌ی مقالات ارائه شده در این همایش در قالب ۵ جلد کتاب رونمایی شد و همچنین در ادامه مراسم دانشمندان و صاحب‌نظرانی از كشورهای تونس، اردن و عمان حضور و سخنرانی كردند.

captcha