امروز برای فرهنگ‌سازی به قرآن و محوریت آن نیازمندیم
کد خبر: 3654509
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
آذرشب:

امروز برای فرهنگ‌سازی به قرآن و محوریت آن نیازمندیم

گروه اجتماعی: استاد عربی دانشگاه تهران تأكید كرد كه در گذشته قرآن محور فعالیت‌های فرهنگی بود و فرهنگ‌ساز و ما امروز هم برای فرهنگ‌سازی به قرآن و محوریت قرآن نیازمندیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمدعلی آذرشب، استاد عربی دانشگاه تهران امروز، 26 مهرماه در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی «نقش و جایگاه عربی‌نویسان و عربی‌سرایان ایرانی در رشد و شكوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی» كه در دانشگاه شیراز برگزار شد، برگزاری این همایش‌ها را در وحدت جهان اسلام موثر دانست و گفت: كشورهای اسلامی اگرچه حوزه‌ی تمدنی واحدی هستند اما به دلیل فشارهای بین‌المللی حركت جدی به سمت وحدت این حوزه تمدنی جهان اسلام نداشته‌اند.

این استاد دانشگاه اعتقاد دارد كه اگر كشورهای اسلامی به تمدن نوین اسلامی نرسند مشكلات جهان اسلام، نظیر داعش و گروه‌های تكفیری، همچنان باقی می‌ماند.

وی با اشاره به نقش قرآن در تمدن‌سازی گفت: در گذشته قرآن محور فعالیت‌های فرهنگی بود و فرهنگ‌ساز، ما امروز هم برای فرهنگ‌سازی به قرآن و محوریت قرآن نیازمندیم.

این استاد دانشگاه عزت را یكی از جنبه‌های تاریخ ساز و فرهنگ ساز دانست و با اشاره به گفته‌ای از فوكو برگرفته از كتاب «پایان تاریخ و انسان اخیر» گفت: فوكو می‌گوید یكی از عوامل پیشرفت ملت‌ها در تاریخ، رغبت ملل به پذیرش از سوی سایر ملل است، این همان عزت محسوب می‌شود.

آذرشب تعامل را به عنوان یكی دیگر از عوامل فرهنگ ساز قرآن برشمرد و گفت: علاقه‌مندی عربی سرایان و عربی نویسان فارس به زبان عربی، به‌عنوان زبانی تمدن‌ساز بوده است نه به عنوان زبانی قومیتی. ما در شیراز نشانه‌هایی از وجود این تعامل در گذشته، حال و آینده داریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه شنونده و مخاطب در تولید آثار علمی و ادبی اضافه كرد: همیشه باید جایگاه مخاطب و شنونده را مهم دانست و از خودمحوری و منیت دور ماند.

وی همچنین با یادآوری جایگاه كتاب‌های اسلامی تأكید كرد كه باید به قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و حتی سعدی به عنوان بیاناتی تمدن‌ساز نگریست.


captcha