ادبیات لمپن‌گونه ترامپ نشانه فقدان استراتژی آمریکا علیه ایران نیست
کد خبر: 3654510
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
منصوری آرانی:

ادبیات لمپن‌گونه ترامپ نشانه فقدان استراتژی آمریکا علیه ایران نیست

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ادبیات لمپن‌گونه ترامپ نباید ما را به این تصور بیندازد که آمریکا فاقد برنامه و راهبرد مشخص نسبت جمهوری اسلامی است، گفت: ترامپ با ادبیات خاصش دقیقا اقدامات اسلاف خودش علیه انقلاب اسلامی و نظام را انجام می‌دهد و سخنرانی اخیر وی هجمه به چهار مؤلفه قدرت ملی ایران بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور با اشاره به یاوه‌گویی‌های اخیر ترامپ فرمودند: نباید بلاهت نشان دادن رئیس جمهور آمریکا موجب شود که از مکر و توطئه دشمن غافل شویم و آن را حقیر بشماریم، بلکه باید همه با تدبیر و هوشیاری و آمادگی کامل در صحنه باشیم.
«عباسعلی منصوری» کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایکنا، درباره برخی تحلیل‌ها که ادبیات ترامپ را نشانه بی‌برنامگی آمریکا در مقابل ایران دانسته و نوعی غفلت در مقابله با آمریکا را اشاعه می‌دهند، گفت: آنچه که در سخنرانی ترامپ مشاهده شد این بود که ترامپ به مؤلفه‌های قدرت ملی ما با ادبیات خاص خودش حمله کرد. از آنجا که ادبیات ترامپ لات‌گونه است عده‌ای تصور می‌کنند که در پس این سخنان استراتژی و راهبرد خاصی وجود ندارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر اقتدار ملی را مبتنی بر چهار مؤلفه اساسی سیاسی، اقتصادی، دفاعی ـ امنیتی و فرهنگی ـ اجتماعی بدانیم، ترامپ در واقع سعی کرد که به هر چهار مؤلفه اقتدار ملی هجمه کند. در واقع اگر پوشش لات‌مآبانه از روی سخنان ترامپ کنار زده شود می‌بینیم که ترامپ با بیان بحث تحریم، اقتصاد کشور را هدف قرار داده است. وقتی برجام را زیر سؤال می‌برد و آن را توافقی بد برای آمریکا می‌داند به مؤلفه سیاسی قدرت ملی ما حمله می‌برد. همچنین وقتی به سپاه اتهام می‌زند و فشار وارد می‌کند و بر روی مسئله قدرت موشکی ایران مانور می‌دهد هجمه به مؤلفه دفاعی ـ امنیتی را مدنظر قرار داده است و یا جعل واژه خلیج فارس از سوی ترامپ در حقیقت زیر سؤال بردن هویت و تمدن ایران است.
منصوری عنوان کرد: لذا ترامپ با ادبیات خاص خودش دقیقا اقدامات اسلاف خودش علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را انجام می‌دهد و فرقی با رؤسای جمهور سابق آمریکا ندارد. زیرا جمهوری اسلامی ایران و آمریکا دو دکترین متفاوت و متضاد را پرچمداری می‌کنند و دکترین جمهوری اسلامی ایران با دکترین استکباری آمریکا در تضاد است و ادبیات لمپن‌گونه ترامپ نباید ما را به این تصور بیندازد که آمریکا فاقد برنامه و راهبرد مشخص نسبت جمهوری اسلامی است.
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: زیرا رؤسای جمهور آمریکا بیان‌کننده راهبردهای کلانی است که عمدتا صهیونیست‌ها و تیم‌های فکری نزدیک به آنان دیکته می‌کنند و البته بعضا برای خوشامد بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس و انعقاد قراردادهای کلان تسلیحاتی با به کار بردن واژه جعلی خلیج عربی آنها را کمی دلخوش می‌کنند.
وی ابراز کرد: بنابراین باید دقت کرد که فریب ادبیات مختلف رؤسای جمهور آمریکا را نخوریم. هر یک از رؤسای جمهور آمریکا در پس پرده استراتژی‌ای که در واقع دکترین آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی است، عمل می‌کنند ولی ادبیات‌ آنها ممکن است مختلف باشد در حالی که محتوای بیان آنها یکی است و لذا موضوع خاصی اتفاق نیفتاده است که فکر کنیم ادبیات تند، دیوانه‌منشانه و بی‌ادبانه ترامپ نشان‌دهنده بی‌مبنایی و بدون استراتژی بودن آمریکا در مقابل ایران است و آنها به صورت عملیاتی سعی نمی‌کنند کاری در مقابله با ایران انجام دهند.
منصوری درباره اقدامات متقابل ایران گفت: جمهوری اسلامی نیز باید در هر زمینه اقدامات متناسب را در مقابل یک مهاجم به مؤلفه‌های قدرت ملی خود انجام دهد. اگر آمریکا برای هجمه به اقتصاد ما بر روی تحریم‌ها کار می‌کند در داخل باید بر اقتصاد مقاومتی متمرکز شد و اقتصاد کشور را بر پایه توان داخلی، تولید ملی و مبارزه با قاچاق مستحکم کرد.
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: در حوزه سیاسی به ویژه سیاست خارجی باید تلاش کرد که عمق استراتژیک فعال‌تر شود، روابط و تعامل با همسایگان و کشورهای پیرامونی بیشتر شود و وحدت قوای سه‌گانه و نیروها و جریان‌های سیاسی را مستحکم‌ کرد.
وی یادآور شد: در حوزه دفاعی ـ امنیتی به طور قطع و یقین باید بنیه دفاعی، توان موشکی و سلاح‌های استراتژیک تقویت شوند زیرا آنها رصدکننده برد تهدید دشمنان هستند تا تهدید را در برد بالاتر و عمق بیشتر مورد هدف قرار داد. اگرچه متناسب با عمق‌های نزدیک‌تر نیز باید سلاح‌های متناسب در دستور کار قرار گیرد.
منصوری عنوان کرد: از سوی دیگر باید از سپاه پاسداران به عنوان نیروی پیشرو در مقابله با تروریسم، و کلیت نیروهای مسلح پشتیبانی همگانی و اختصاصی از سوی قوای سه‌گانه صورت بگیرد. در حوزه فرهنگی ـ اجتماعی باید بر کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، بیکاری، فقر و ... متمرکز شد و برطرف کرد و وحدت و انسجام ملی که لازمه بقای کشور است را حفظ و تقویت کرد و افراد با گرایش‌های و سلایق مختلف فکری که در چنین شرایطی با هم همسو می‌شوند و در مقابل دشمن قرار می‌گیرند را به چشم فرصت تلقی کنیم و سعی کنیم چتر ولایت و محبت نظام  همه‌گیر شود و اختلاف سلایق را یک اختلاف درون‌خانوادگی تلقی کرده و اتحادمان را بیشتر کنیم.
وی در پایان اظهار کرد: این اقدامات مجموعه راهکارهایی است که باید در مقابل استراتژی آمریکا برای هجمه به مؤلفه‌های قدرت ملی اتخاذ کرد.     
captcha