تابعیت دین از جغرافیا؛ بهانه‌ای برای کاهلان پژوهش‌های دینی/ نیاز غرب به منابع دینی در سطوح بالا
کد خبر: 3654571
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
یک دانشجوی آمریکایی مسلمان بیان کرد:

تابعیت دین از جغرافیا؛ بهانه‌ای برای کاهلان پژوهش‌های دینی/ نیاز غرب به منابع دینی در سطوح بالا

گروه معارف: دانشجوی آمریکایی مسلمان دانشگاه فردوسی مشهد، نظریه تابعیت دین از جغرافیا را بهانه‌ای برای کاهلان پژوهش‌های دینی دانست و گفت: این نظریه تا حدودی می‌تواند درست باشد؛ اما اینکه شخصی در محلی متولد شده باشد که دین خاص خود را دارد دلیل و بهانه خوبی برای تحقیق و پژوهش نکردن او درباره دین حق و پذیرفتن آن نیست.

بنیامین کیافچن، دانشجوی مسلمان آمریکایی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، درباره وضعیت دین در کشورهای غربی گفت: در آمریکا و یا حتی کشورهایی که پیرو آئین مسیحیت هستند، دین در حاشیه قرار دارد و مردم نسبت به مسائل مذهبی علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهند؛ از این رو به دنبال کسب اطلاعات مرتبط نرفته و در نتیجه اطلاعات کم و یا نادرستی از دین در ذهنشان دارند.
وی در همین خصوص ادامه داد: این مطلب در مورد دینی همچون اسلام نیز صدق می‌کند، بدین صورت که مردم در غرب، ممکن است از اسلام هیچ چیزی ندانند و یا حتی تصویر بدی از آن در ذهن داشته باشند.
نباید فرصت را برای معرفی اسلام از دست بدهیم
وی در ادامه افزود: اما با این وجود هنوز هم جای امیدواری برای معرفی چهره واقعی اسلام به آنان وجود دارد؛ به عقیده من نباید فرصت را برای معرفی درست و تصحیح افکار جهانیان درباره اسلام از دست داد.
وی با اشاره به وضعیت مسلمانان در کالیفرنیا، بیان کرد: کالیفرنیا یکی از ایالات آمریکا با بیشترین تعداد مسلمان و مسجد یا مراکز اسلامی است؛ به گونه‌ای که مسلمانان در هر شهرستان این ایالت دست کم از یک مسجد یا مرکز اسلامی به منظور تجمع‌های دینی و انجام مناسک مذهبی برخوردارند؛ در عین حال به دلیل در اقلیت بودن مسلمانان، امکان برگزاری نمازهای یومیه به صورت جماعت در مساجد نیست اما آنان تلاش خود را برای گردهم آمدن و برپایی نماز جمعه به صورت جماعت می‌کنند.
کیافچن اظهار کرد: بعضی از مسلمانان مهاجر در آمریکا مرکز اسلامی خاص خود را دارند که در آن به زبان کشورشان صحبت می‌کنند، البته مراکز دیگری هم هستند که تمامی سخنرانی‌هایشان به زبان انگلیسی انجام می‌شود؛ به اعتقاد من این مراکز فرصت بسیار خوبی را برای گسترش اسلام در این کشور فراهم می‌سازد.
وی با بیان اینکه اقلیت مسلمان در آمریکا فعالیت‌های تبلیغاتی بسیار خوبی دارند، ابراز کرد: مسلمانان آمریکایی نمایندگان خوبی برای اسلام هستند چرا که افرادی قابل احترام و موفق در کار، تجارت، اخلاق، تحصیل و ... هستند.
بنیامین با تأکید بر موضوع اخلاق اسلامی در جوامع مسلمان، می‌گوید: بسیاری از کشورها این موضوع پر اهمیت را جدی نمی‌گیرند اما در واقع چهره با اخلاق اسلام در گسترش آن بسیار تأثیرگذار است.
تابعیت دین از جغرافیا؛ بهانه‌ای برای کاهلان پژوهش‌های دینی
وی، نظریه تابعیت دین از جغرافیا را بهانه‌ای برای کاهلان پژوهش‌های دینی دانست و گفت: این نظریه تا حدودی می‌تواند درست باشد؛ اینکه شخصی در محلی متولد شده باشد که دین خاص خود را دارد دلیل و بهانه خوبی برای تحقیق و پژوهش نکردن او درباره دین حق و پذیرفتن آن نیست.
بنیامین در ادامه افزود: طبیعی است هر فرد در ابتدای زندگی همان چیزی را قبول می‌کند که اطرافیان به او معرفی می‌کنند؛ به طور مثال من از دوران کودکی در جامعه‌ای مسیحی رشد یافتم اما در سن جوانی الزامی ندیدم که به دنبال مطالعه و شناخت ادیان دیگر نروم.
وی با اشاره به مطالعات خود درباره ادیان و مذاهب مختلف، افزود: مدت‌ زیادی را به مطالعه درباره اسلام و مذهب شیعه پرداختم و آنگاه که از حقیقت آن‌ها آگاه شدم، این دین را با علاقه و نه اجبار پذیرفتم.
این دانشجوی آمریکایی مسلمان در توضیح نحوه دسترسی انگلیسی‌زبانان به کتب اسلامی، اظهار کرد: امروزه کتاب‌های مختلف و با ترجمه انگلیسی روان به راحتی در اختیار انگلیسی زبانان است.
به اعتقاد وی اکنون انگلیسی‌زبانان فرصت خوبی برای مطالعه و یادگیری متون اسلامی دارند. البته اگر فردی بخواهد به سطوح بالای علوم دینی دست یابد، شاید نتواند کتب مورد نیازش را به این زبان بیابد.
بنیامین با بیان اینکه ممکن است در کشورهای غیرمسلمان نتوان منابع معتبر اسلامی را یافت، ابراز کرد: تشخیص درست یا نادرست بودن کتب دینی کار دشواری نیست، این کار با رجوع به اینترنت و کتب مرجع و بررسی کیفیت و مشخصات چاپ قابل فهم است. به عبارتی این کار مانند تشخیص صحت احادیث است و با مقایسه یک منبع با سایر منابع مرجع می‌توان دریافت که آیا این کتاب تحریف شده است یا خیر.
captcha