استفاده از روایات کاربردی در کتب مذهبی کودک و نوجوان
کد خبر: 3654590
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸

استفاده از روایات کاربردی در کتب مذهبی کودک و نوجوان

گروه فرهنگی: عضو گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در رابطه با روش‌های تربیتی کودک در سن‌های مختلف، روایات کاربردی و صحیحی داریم که می‌توانیم از آن‌ها در کتاب ویژه سنین کودک و نوجوان استفاده کنیم.

مرتضی انفرادی، عضو گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه ما در حوزه پژوهش و چاپ کتاب‌ مذهبی برای کودکان و نوجوانان کم کار کرده‌ایم، اظهار کرد: دوره کودکی و نوجوانی به تأیید همه کارشناسان اسلامی و غیراسلامی دورانی است که زیرساخت‌های اصلی شخصیت روانی و تربیتی انسان شکل می‌گیرد.
وی بیان کرد: اگر ما نتوانیم برای این سنین برنامه‌ریزی و برای کودک مسیریابی کنیم، دیگران برای فرزندان ما برنامه‌ریزی می‌کنند، همانطور که غرب از طریق تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوانان ما دست به اقدام زده است.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ و سیره رضوی با تأکید بر لزوم ارائه آثار دینی مناسب کودک و نوجوان از سوی نویسندگان برجسته، بیان کرد: برای آشناکردن فرزندانمان با تربیت اسلامی و آشنایی با معارفی همچون معارف رضوی و زیارت، نیازمند ارائه چنین آثاری هستیم.
لزوم ارائه معارف دینی و تربیت اسلامی در کتب حوزوی و پایان‎نامه‌های دانشگاهی
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در حوزه کودک و نوجوان، اظهار کرد: ما باید بتوانیم در پایان‌نامه‌های حوزوی و دانشگاهی لزوم ارائه آثار مرتبط با معارف دینی و تربیت اسلامی را تبیین کنیم و به ارائه اثر بپردازیم؛ اگر ما بتوانیم از این طریق بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری کنیم، در سبک زندگی اسلامی و رضوی پیشرفت خواهیم کرد اما در غیر این‌ صورت مشکلات باقی خواهند ماند.
وی با بیان اینکه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گروهی با عنوان کودک و نوجوان وجود داشت که ‌اکنون در سایر گروه‌ها تلفیق شده است، ادامه داد: ما در گروه فرهنگ و سیره رضوی مشغول پژوهش هستیم که بن‌مایه اصلی تحقیقات ما در مباحث اسلامی و به ویژه رضوی می‌تواند برای نوآوری و پژوهش در زمینه کودک و نوجوان الگوی خوبی باشد.
وی همچنین به برنامه‌های آستان قدس رضوی برای آشناسازی کودکان و نوجوانان با معارف دینی از جمله برپایی پایگاه‌های نور، ایستگاه‌های معرفت‌شناسی و ... اشاره و بیان کرد: چه خوب است که این فعالیت‌ها و برنامه‌ها در قالب کتاب نیز به کودکان و نوجوانان منتقل شود تا آنان هم با سبک زندگی رضوی آشنا شوند و هم بتوانند برای زندگی سالم برنامه‌ریزی کنند.
انفرادی، آگاهی‌ نداشتن به شیوه صحیح زندگی را از مشکلات دوره کودکی و نوجوانی دانست و اظهار کرد: چقدر خوب است که ما با استفاده و الهام از احادیث و مبانی رضوی، بتوانیم راهکار و چشم‌اندازی خوب برای کودکان و نوجوانان برای تولید کتاب‎های خوب ترسیم کنیم.
استفاده از روایات کاربردی در کتب مذهبی کودک و نوجوان
این پژوهشگر حوزه فرهنگ و سیره رضوی با توضیح این مطلب که ما در رابطه با روش‌های تربیتی کودک در سن‌های مختلف، روایات کاربردی و صحیحی داریم که می‌توانیم از آن‌ها در کتاب ویژه سنین کودک و نوجوان استفاده کنیم، ادامه داد: ما در فرهنگ اسلامی و به ویژه رضوی حتی برای پیش از تولد کودک و یا آشناسازی کودک با عبادت، حدیث‌های صحیحی و کاربردی داریم و با استفاده از روایات متعدد و سبک زندگی اسلامی به این نتیجه می‌رسیم که در هر سنی باید با کودک و نوجوان رفتار خاص و مناسب همان سن را داشت.
captcha