ویژگی‌های مشترک میان فضای مجازی و بعد متافیزیکی ادیان
کد خبر: 3654592
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:

ویژگی‌های مشترک میان فضای مجازی و بعد متافیزیکی ادیان

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه و دانشگاه گفت: ادیان الهی همه جهان را مخاطب قرار داده‌اند و اولین خصیصه آن‌ها متافیزیک بودن آنان است و فضای مجازی نیز تجربه محدود متافیزیک در جهان مادی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، استاد حوزه و دانشگاه امروز 27 مهر در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌شناسی فضای مجازی و نقش آن در ارتقای آموزش‌های دینی در سالن عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: فضای مجازی را باید به عنوان یک کل دارای اجزای متفاوت مورد مطالعه قرار دهیم و با ذات و ساختار فضای مجازی آشنا شویم.

وی با بیان اینکه برای فهم دین در فضای مجازی نیاز به چنین نگاهی داریم تصریح کرد: گاهی امر مجازی در مقابل امر حقیقی تلقی می‌شود؛ گاهی آن را وهمی و خیالی تصویر می‌کنیم که عینیت خارجی ندارد؛ گاهی آن را مقابل واقعیت و محسوس تعریف می‌کنیم و گاهی آن را به امر ذهنی استفاده می‌کنیم.

عاملی بیان کرد: فضای مجازی اشاره به جهان دوم با قابلیت‌های متفاوت است و ظرفیت‌های این فضا پیامدهایی ایجاد کرده است که اولین پیامد آن جهانی و فرامحلی کردن پدیده‌هاست.

عاملی عنوان کرد: مهم‌ترین خصیصه ظرفیت فضای مجازی و وجه تمایز آن با فضای حقیقی دیجیتال بودن این فضاست که آن را محیطی عددی و ریاضی کرده است.

این استاد و محقق المصطفی تصریح کرد: مشارکتی بودن از دیگر ویژگی‌های این فضاست و هر فردی از هر نقطه جهان می‌تواند کارگزار این محیط قرار بگیرد لذا با تفکر آنالوگی نمی‌توانیم در این فضا موثر باشیم.

عاملی بیان کرد: لایه‌ای و تنوع‌پذیری از دیگر ویژگی‌های این محیط است و می‌توانند جمع‌های متعدد را ایجاد کند همچنین یکپارچه بودن از جمله خصیصه‌های مهم فضای مجازی است که در فضای حقیقی نمی‌توانیم آن را به راحتی داشته باشیم.

وی افزود: ادیان الهی همه جهان را مخاطب قرار داده‌اند و اولین خصیصه آن‌ها متافیزیک بودن آنان است در حالی که فضای مجازی در عین فیزیکی بودن تجربه محدود متافیزیک در جهان مادی است.

عاملی عنوان کرد: خصلت دوم ادیان الهی فرامحلی و عام بودن است؛ قرآن 80 بار مردم دنیا را با تعبیر«ایها الناس» مورد مخاطبه قرار داده است و فضای مجازی نیز ظرفی فراجهانی است لذا امروز قابلیت انتقال فرامرزی برای پیام ادیان فراهم شده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ظرف و مظروف در این فضا به هم نزدیک شده است گفت: امروز در طول تاریخ بشر می‌توان مدعی شد که بزرگترین حجم ظرفیت سرمایه اجتماعی به وجود آمده است؛ در گذشته ظرفیت ما محدود به قم بود ولی امروز این ظرفیت در اختیار همه جهان است لذا فضای مجازی سرمایه اجتماعی دینی را به ظرفیت جامعه انسانی جهانی قابلیت درست کرده است.

استاد و محقق  حوزه علمیه در تعریف امر دینی بیان کرد: دین امری متافیزیک و مسیر زندگی است نه امری مربوط به روزهای خاص و امر آئینی صرف و محدود به علمای دینی، دین یک پدیده‌ای است که خداوند آن را برای حقیقت زندگی تدوین کرده و بر این مبنا، خداوند عمیق‌ترین حکیم جهان نسبت به این حقیقت است لذا دین در جامعیت است و باید با همین نگاه جامع در فضای مجازی به تبلیغ و ترویج دین نیز اقدام کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بزرگترین خسارت امروز جامعه بشر انتخاب گزینشی دین بوده است که دین را تبدیل به پدیده‌ای کرده که نمی‌تواند گفتمان سیاسی غلط جهان را تغییر بدهد و عاملی برای برداشت‌های نادرست از دین و یکجانبه نگرانه شده است و جدایی دین از سیاست محصول طبیعی آن است.

عاملی عنوان کرد: دین در ذهنیت و تفکر انسان شکل می گیرد و بروز بیرونی دارد چون خمس و زکات می دهیم و نماز می خوانیم و اخلاق را رعایت می کنیم  ولی جایگاه اصلی دین رد ذهنیت ما هست و فضای مجازی نیز فضایی ذهنی است.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در هستی علائم زیادی است که از آن می‌توان فناوری ایجاد کرد همان طور که قرآن کریم فرموده است که در خلق آسمان و زمین برای اهل خرد نشانه‌هایی وجود دارد؛ یعنی با تفکر و تدبر در عالم آفرینش می توان علاوه بر شناخت و معرفت بیشتر به خداوند می توان به پیشرفت‌های نامحدودی دست یافت.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: جغرافیای دین در فضای مجازی گسترده‌تر از فضای حقیقی شده است لذا ظرفیت ما بیشتر از فضای فیزیکی است و سرمایه اجتماعی خوبی برای انتقال پیام دین و اهل بیت(ع) است و اگر از این فرصت استفاده نشود دیگران از آن برای انتقال پیام های مادی و ضد اخلاقی بهره خواهند برد.

عاملی عنوان کرد: برای کسانی که قائل به مهدویت هستند آمدن دوباره مسیح و مهدی(عج) ظرفیت عام‌گرایی دینی است که محصول کاهش عصبیت پیروان ادیان هم خواهد بود زیرا پیروان ادیان نیز در دوره کنونی گرفتار نوعی عصبیت هستند.

وی افزود: این با هم بودن و توسعه ارتباطات عصبیت‌ها را کاهش و معانی مشترک تولید می کند و تعبیر«همه ما پیرو خدا» تولید می‌کند و این عام‌گرایی دین ظرفیتی است که در مهدویت ایجاد شده و مردم دنیا نیز آن را می‌پذیرند و با وجود امام مهدی(عج) محقق خواهد شد.

captcha