به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا از قم، سیدحسین فلاح زاده پیش از ظهر امروز 27 مهر در نشست علمی سیره رویکرد و روش استخراج در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: سیره از دیدگاه مورخین به معنی شیوه زندگی پیامبر و معصومین(ع) به کار رفته است.
وی افزود: مغازی نیز به معنی سیره به کار رفته است زیرا با نظر به مباحثی که در متون دینی به کار رفته است نمیتوان مغازی را به عنوان غزوات صرف به کار برد.
استاد دانشگاه بیان کرد: سیره در قرآن کریم نیز در باب ماضی و مضارع و امر به کار رفته است؛ مشتق سیره یا اسم مصدر در سوره طه به کار رفته است؛ در آنجا خداوند از سیره به عنوان کلمه شکل و صورت استفاده کرده است.
وی تصریح کرد: در نهجالبلاغه نیز از سیره استفاده شده است؛ امام فرمودند که امام باید با سیره خود بیش از زبان خود مردم را هدایت کند ؛در اینجا سیره به عنوان سلوکی است که در مقابل لسان به کار رفته است.
فلاح زاده گفت: امام علی(ع) در خصوص حضرت پیامبر نیز از این واژه استفاده میکنند و سیره را با کمی تفاوت از سنت بیان میکنند؛ سیره در اینجا به عنوان روش و منش یاد شده است؛ در فقه، سنت به معنی فعل است و عمل و نوع عمل است.
وی افزود: به نوعی میتوان سنت را دستاورد سیره دانست؛ یعنی اهل بیت و پیامبر با سلوک خود یک سنت را پی ریزی میکنند؛ سیره در بیانات امام حسن(ع) نیز به کار رفته است؛ امام حسین(ع) نیز در یک سخن معروف خود در هنگام خروج از مدینه از سیره استفاده کردند؛ در اینجا حضرت به سیره خاص و نوع و کیفیت خاص سیره رسول خدا اشاره دارند.
استاد دانشگاه بیان کرد: شهید مطهری تعریف دقیقی از سیره ارایه می دهند؛ ایشان سیره نگاری تاریخی را رد میکند و بیان میداره که سیره نگاران تاریخی رفتار پیامبر را نوشتند در حالی که اسلوب و روش و سبک رفتار پیامبر را بیان نکردند.
وی تصریح کرد: شهید مطهری بیان میکند که بحث ما در سبک پیامبر است؛ مثلا پیامبر تبلیغ میکردند ولی وظیفه ما آن است که سبک و متد رهبری و تبلیغ ایشان را دریابیم.
فلاح زاده گفت: سیره در واقع به معنی نوع سلوک فردی و اجتماعی است؛ اگر سیره را متد رفتار بدانیم، باید ببینیم که این سبک رفتاری از کجا برخاسته است ؛این سبک درک و فهم و تجربه و اصول ذهنی حاکم بر رفتار انسان است؛ ذهن اطلاعات انسان را به یک اصول و قواعد مبدل میکند.
وی افزود: اصول ذهنی در طول زمان با توجه به تجربیات تغییر میکند؛ مثلا با مشاهده یک سری مخاطرات، احتیاط ذهنی انسان بیشتر میشود؛ این مساله در خصوص معصومین صدق نمیکند زیرا اصول ذهنی این حضرات ثابت است و با زمان تغییر نمیکند؛روی دیگر سکه سیره ،اصول ذهنی است.
وی تصریح کرد: نفس عمل اهل معصومین در هر موضوعی با رویکرد سیرهای باید مد نظر باشد؛ در واقع سبک عمل عمل معصومین(ع) از شکل ظاهری رفتار مهمتر است.
فلاح زاده گفت: در بحث مغازی باید گفت که مغازی بخشی از سیره است؛ سیره مفهومی عام دارد؛ سیره کلیه سلوک رسول خدا را در بر میگیرد و مغازی بخشی از سیره است.