همایش «طلیعه بصائر» به میزبانی آستان عبدالعظیم(ع) برگزار شد
کد خبر: 3654665
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱

همایش «طلیعه بصائر» به میزبانی آستان عبدالعظیم(ع) برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیین همایش «طلیعه بصائر» امروز، 27 مهرماه از سوی مؤسسه اهل‌البیت رسول خاتم(ص) و با حضور قراء، حفاظ و مدرسان قرآن در تالار شیخ صدوق آستان عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش طلیعه بصائر با محوریت اجرای طرحی به منظور تحول و ارتقای جلسات دینی و محافل قرآنی امروز، 27 مهرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم و عباس سلیمی، معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی و با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان و دیگر مدرسان قرآن و همچنین بیش از 200 قرآن‌آموز مرکز آموزش‌های قرآنی این آستان در تالار شیخ صدوق برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، مدرس و قاری کشور آغاز شد و در ادامه سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد. سپس عباس سلیمی، خادم القرآن و معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اینکه گرفتاری امروزه بشر نشان‌دهنده انتخاب زندگی منهای خدای اوست، بیان کرد: زندگی منهای خدا یعنی مصیبت و بدبختی، عدم آسایش و عدم آرامش.
آیین همایش «طلیعه بصائر» به میزبانی آستان عبدالعظیم(ع) برگزار شد
وی با اشاره به تفسیر آیت‌الله العظمی جوادی آملی بیان کرد: ایشان سه نکته درباره آیه «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا» بیان فرمودند که هدیه امروز من به شما قرآنیان است؛ نخستین برداشت از این آیه این است که علت بدبختی‌های بشر دوری از یاد خداست و برداشت دوم از این آیه آنست که چون قرآن نام دیگرش «ذکر» است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» پس می‌توان در آیه فوق‌الذکر قرآن را معادل کلمه ذکر دانست و به جای آن نشاند. پس دلیل دوم بدبختی‌های جوامع بشری دوری از قرآن است و مهجور گذاشتن قرآن است و سومین برداشت از این آیه اینست که چون به بیان امام صادق(ع) ذکر به معنای ولایت حضرت علی(ع) آمده است پس می‌توان گفت که هر فردی که از ولایت حضرت علی(ع) نیز روی برگرداند دچار بدبختی می‌شود.
این خادم‌القرآن عنوان کرد: علت‌العلل اساسی همه گرفتاری‌های ما و همه افراد بشر سه مطلب دوری از خدا، بیگانگی با قرآن و عدم پیروی از ولایت باشد و تأکید خدا، پیامبر(ص)، ائمه(ع)، علما، بزرگان و دلسوزانه جامعه در ضرورت انس و تعامل با قرآن و تعلیم و تعلم قرآن و فراگیری قرآن به این دلیل است که اگر ارتباط قوی بین انسان و قرآن برقرار شود این سه مشکل برطرف می‌شود و آن معیشت ضنکا جای خود را به زندگی مبتنی بر عبودیت و بندگی و حلاوة بندگی و احساس طعم شیرین زندگی می‌دهد.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با تأکید بر اینکه به راستی این وظیفه چه کسی در جامعه است، تصریح کرد: این وظیفه شما معلمان و مربیان و بزرگان قرآن در کنار علما و حوزه‌های علمیه و همچنین اساتید دانشگاه و معلمان با اخلاص آموزش و پرورش است؛ یعنی این طبقات هستند که باید این مفاهیم را در جوامع زنده بدارند و رواج دهند اما اگر بخواهیم به عنوان مربی قرآن این موارد را در جامعه پیاده کنیم در صورتی موفق می‌شویم که خود، باور قرآنی داشته باشیم و قبل از دیگران خود درباره خویشتن کار کرده باشیم و از آن ویژگی‌ها و صفاتی که شایسته یک شاگرد قرآنی است بهره‌مند باشیم.
در ادامه کاظمی از اساتید طرح بصائر که بیش از 35 سال در عرصه تعلیم و تربیت دینی فعالیت دارد به معرفی طرح بصائر پرداخت و با اشاره به اینکه هدف این طرح ارتقای سطح دانش شما است، اظهار کرد: باید تلاش کنید که در آموزش‌هایتان به پیوند قرآن و عترت تأکید داشته باشید.
کاظمی عنوان کرد: در اصل متربی را به قرآن و عترت توأمان رساندن رسالت اصلی ما مدرسان قرآن است. وظیفه اصلی ما معلمان قرآن آشنایی قرآن‌آموزان با سیره اهل بیت(ع) و مبانی دین، قوی کردن اعتقادات آنها و همچنین آشنایی آنها با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و  آموزش دین را در برخی از عناوین خاص منحصر نکنیم.
کاظمی با تأکید بر تجهیز علمی مدرسان قرآن گفت: باید با اخلاص و خلوص در نیت این موارد را در آموزش خود مد نظر قرار دهیم و به جلو ببریم.
آیین همایش «طلیعه بصائر» به میزبانی آستان عبدالعظیم(ع) برگزار شد
براساس گزارش ایکنا، اسماعیلی از دیگر اساتید طرح بصائر و با سابقه حدود 25 سال فعالیت قرآنی به توضیحاتی پیرامون ضرورت این طرح پرداخت و گفت: این طرح از سوی افرادی که مؤسسه اهل‌البیت رسول خاتم(ص) اداره می‌شود به منظور رفع نیاز معنوی جامعه انجام گرفت.
وی با اشاره به فعالیت داعش با بهره‌گیری از آیات قرآن و آموزه‌های کلام‌الله مجید و همچنین تربیت از سنین کودکی، ادامه داد: آیا ما در کلاس‌های قران تنها موظف به فراگیری حفظ قرآن، تجوید و نغمات قرآنی هستیم و حال آنکه ما باید به دنبال تربیت قرآنی باشیم و این وظیفه اصلی معلم قرآن است. 
اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید به قرآن‌آموزان بباموزانیم که اصل داشتن ولایت اهل‌بیت(ع) است، تصریح کرد: باید به آنها بگوییم که شرط قبولی عمل ما داشتن ولایت علی بن ابیطالب و فرزندانش است. لذا اگر می‌خواهیم کلاس اثربخشی داشته باشیم باید تغییر را از خودمان که معلم قرآن هستیم آغاز کنیم.
وی عنوان کرد: طرح بصائر به دنیال این است تا کلاس‌های آموزشی شما بیشتر رنگ و بوی عترت داشته باشد. 
سخنران دیگر این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، خطیب و مفسر قرآن کریم بود. وی با تأکید بر اینکه معلم قرآن به تناسب ارزش قرآن، ارزش دارد، بیان کرد: چون هر استادی در کره زمین به تناسب دانشش باید ارزیابی شود و فردی که معلم قرآن است و با ارزش‌ترین علم هدایت، اجتماع، دنیا، آخرت، خانواده و ... را یاد می‌دهد، معلوم است که با ارزش‌ترین معلم است لذا به فرموده پیامبر اکرم(ص)، اهل قرآن، اهل خدا و جزو خواص هستند.
این استاد حوزه با تأکید بر اینکه هیچ معلمی، علمش به اندازه ارزش قرآن نیست، اظهار کرد: پس معلم قرآن ارزشمندترین معلم است و جایگاهش، جایگاه پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) است و او باید ارزش خود را بداند و خودش را جلوی شاگردان، پشت سر شاگردان مرفوعه مطهره نگه دارد یعنی شاگرد باید در معلم قرآن آموزه‌های قرآنی را ببیند. 
وی با تأکید بر اینکه تعلیم قرآن از بالاترین عبادات بر انسان است، عنوان کرد: قرآن بر تلاوت قرآن تأکید دارد و نه قرائت و افرادی را که می‌خواهد به عنوان مؤمن واقعی معرفی کند با تلاوت معرفی می‌کند و می‌گوید: «يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» مؤمن واقعی اهل تلاوت است.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه تلاوت متشکل از سه حقیقت است، اظهار کرد: بحث نخست روخوانی و قرائت قرآن است که خواندن علم، رحمت و احسان خدا، عبادت است و مرحله و حقیقت دوم که برعهده معلمان قران و جزو واجبات عینی است، فهم آیات است. دانشمندان علم لغت می‌گویند تلاوت عبارتست از تدبر و اندیشه در یک آیه که خوب به عمق آیه رفت و ان را ابتدا یک معلم قرآن در خودش پیاده کند و سپس آن را به شاگردانش انتقال دهد.
آیین همایش «طلیعه بصائر» به میزبانی آستان عبدالعظیم(ع) برگزار شد
وی با تأکید بر اینکه تلاوت دنبال قرآن حرکت کردن است، ادامه داد: مرحله سوم ارتسام است یعنی اینکه حقایق قرآن را با قلم عقل و قلب بر روحم نقاشی کنم که با هیچ هوا و حادثه‌ای پاک نمی‌شود و من نقش قرآن شوم که همان مرحله عمل کردن به قرآن است. 
شیخ حسین انصاریان با اشاره به اینکه باید در جلسات آیاتی را که جنبه کاربردی و عملی دارد را استخراج کنیم، اظهار کرد: معلمان قرآن باید هر هر جلسه دو تا چهار آیه را انتخاب کنند و رویش کار علمی انجام دهند و سپس آن را را به شاگردانشان انتقال دهد و سپس تشویق به اجرا کنیم. 
در ادامه کلیپی با موضوع نظرات دانش‌آموختگان شش دوره گذشته طرح بصائر به سمع و نظر حاضران در سالن رسید و سپس نیک‌سرشت، مدیر آموزش طرح قرآنی بصائر که به صورت رایگان برگزار می‌شود، به بیان نحوه تکمیل بندهای فرم ثبت‌نام در این دوره پرداخت و آیین‌‌نامه‌های حضور در این دوره را ارائه کرد.
گزارش تصویری این همایش را اینجا ببیند.
آیین همایش «طلیعه بصائر» به میزبانی آستان عبدالعظیم(ع) برگزار شد
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منصوره .توکلی طرقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۴:۴۱
0
0
روزهای شنیه یا دوشنبه
captcha