«رحمت واسعه» کتابی که در پیاده‌روی اربعین باید خواند
کد خبر: 3654716
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

«رحمت واسعه» کتابی که در پیاده‌روی اربعین باید خواند

گروه ادب: کتاب «رحمت واسعه» مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) اثری است که باید برای پیاده‌روی اربعین خواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «رحمت واسعه» شامل گفتارها و بیانات مرحوم آیت‌ا‌لله العظمی بهجت(ره) است که در آن 290 نکته درباره امام حسین(ع) بیان شده است. 
این کتاب که در پویش مطالعاتی روشنا نیز مورد توجه قرار گرفته بود، از سوی بسیاری از اهل علم توصیه شده که برای پیاده‌روی اربعین مطالعه شود، چرا که دارای نکات فراوان و مهمی است که می‌تواند زاویه نگاه زائر کربلا را تغییر دهد و یا اصلاح کند.
در بخشی از این کتاب با عنوان «با حضرت ابوالفضل(ع) قهر نکن» می‌خوانیم؛ در کتاب دارالسلام آمده است: طلبه‌ای سه حاجت داشت و مدت‌ها به زیارت حضرت ابوالفضل علیه‌السلام مشرف می‌شد. روزی در حالی که در مقابل ضریح با کمال ادب و احترام ایستاده و مشغول زیارت بود، ناگاه دیده عده‌ای از زن‌های عرب دهاتی با پای برهنه و در حالی که کودک فلجی را به دست گرفته بودند وارد حرم شدند و هلهله‌کنان یک دور، گرد ضریح چرخیدند و بیمارشان شفا پیدا کرد و از حرم خارج شدند.
آن طلبه وقتی این صحنه را مشاهده می‌کند، نزدیک ضریح می‌آید و می‌گوید: من چند سال است می‌آیم و حوائجم برآورده نمی‌شود، ولی به این عرب‌های بیابانی این‌گونه التفات دارید! و با صورت قهر و غضب از حرم بیرون می‌رود و تصمیم می‌گیرد که دیگر به زیارت آن حضرت نرود. به نجف می‌رود و در کاروانسرایی منزل می‌کند. در آنجا به او می‌گویند: خادم شیخ انصاری رحمه‌الله چند بار آمد و سراغ شما را گرفت. وی نزد شیخ می‌رود. شیخ به او می‌فرماید: «با حضرت ابوالفضل علیه‌السلام قهر نکن، شما به عرب‌ها نگاه نکنید. آنها این‌طور عادت کرده‌اند. حج می‌خواهید، نیابت هست. خانه می‌خواهید، هر خانه را پسندیدید تهیه می‌شود. عیال می‌خواهید، برای شما فراهم می‌شود».

این کتاب در سه بخش تنظیم شده است:۱. روایتی کوتاه از سیره و روش آن عالم ربانی: در این بخش به شرحی گذرا از دلدادگی و سر سپردگی آن عالم عارف به ساحت مقدس معصومین و اباعبدالله‌الحسین علیهم‌السلام پرداخته شده است.۲. گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله‌العظمی بهجت: این بخش که قسمت عمده کتاب را تشکیل می‌دهد، در ٩ فصل گردآوری شده است.۳. پرسش‌ها و پاسخ‌ها: در این بخش، گزیده‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌هایی از حضرت آیت‌الله بهجت، جمع‌آوری شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور و نیز بخش فروشگاه پایگاه اینترنتی مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) تهیه کنند.


captcha