به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مهمترین عامل تربیت فرزندان صالح پرهیز از ارتزاق حرام است. تمامی مباحث تربیتی یک طرف و لقمه حلال هم یک طرف تربیت قرار دارند و ناخلف بودن فرزندان محصول کسب حرام است.
از دیدگاه امام حسین(ع) یکیاز خصوصیات دشمنان اسلام کسب درآمد و نان حرام است بهطوری که لقمه حرام باعث میشود که انسان در مقابل ولی خدا و امام عصر خویش بایستد و بجنگد، همچنانکه در واقعه عاشورا امام حسین(ع) فرمود: «ملئت بطونهم من الحرام؛ شکمهای آنها از حرام پُرشده است».
مال حلال زمینه رشد بشر را فراهم میآورد و لذا بهعنوان خیر تلقی و معرفی شده است اما مکتب مترقی اسلام برای ورود لقمه حرام به دهان انسان، تابلوی ورود مطلقاً ممنوع را نصب کرده است.
تأثیر لقمه حرام بر انسان در کلام امیرغذای حرام دین، ایمان و شخصیت انسان را بر باد میدهد، در آموزههای اسلامی تأکید فراوانی بر دوری کردن از لقمه حرام شده است، زیرا نه تنها خود فرد را از دایره انسانیت بیرون میکند بلکه بر نسل و ذریهاش نیز تأثیر میگذارد.غذا، یکی از عوامل اصلی در حیات انسان است و بر همه جنبههای روحی، جسمی و شخصیتی انسان تاثیر میگذارد.اگر لقمه، حلال باشد آثار آن مثبت است وگرنه منفی است.
در آموزههای اسلامی تاکید فراوانی بر دوری کردن از لقمه حرام شده است، زیرا نه تنها خود فرد را از دایره انسانیت بیرون میکند بلکه بر نسل و ذریهاش نیز تاثیر میگذارد کمااینکه امام جعفر صادق(ع) فرموده است: «آثار کسب حرام در نسل انسان آشکار میشود».
امام علی(ع) در فراز سی و هفتم از نامه خود به امام حسن مجتبی(ع) فرموده است: «بدترین غذاها لقمه حرام است» در این جمله، دو احتمال به نظر میرسد: یکی طعام مادی، دیگری طعام روحی و روانی؛ بدین صورت که بگوییم کارهای حرام و کارهای نامشروع، بدخوراکی است، بنابراین احتمال، معاصی، گناهان، شرارتها و کارهای ناروا غذاهایی نامطلوب برای نفس انسانی هستند در مقابل، ایمان، اخلاص، تقوا، پاکی و عمل صالح و خداپسندانه غذای مطلوب روحی هستند و احتمال دوم این است که غذا و خوردنیهای حرام، بدخوراکی است.
غذای حرام، آشکارا تاثیر خود را در کسالت روحی و کدورت باطنی و بیرغبتی به عبادت، دعا و نیایش نشان میدهد.خورنده حرام، در واقع، آتشی در دل خود و نسلش میافروزد و در قیامت هم نصیبی جز آتش ندارد.
نبی مکرم اسلام فرموده است: «کسیکه از راه گناه، به مالی برسد و با آن، صلهرحم کند یا صدقه بدهد یا در راه خدا انفاق کند، خداوند همه آن اموال را جمع کند و با صاحبش به آتش جهنم اندازد».
قرآن درباره خوردن مال یتیم که یکیاز مصادیق بارز غذای حرام است در آیه 10 سوره نساء فرموده است: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا؛ در حقيقت كسانىكه اموال يتيمان را به ستم میخورند جز اين نيست كه آتشى در شكم خود فرو میبرند و بهزودى در آتشى فروزان درآيند».
امام حسین(ع) در روز عاشورا، خطاب به مردمی که به جنگ ایشان آمده بودند و حاضر به سکوت و گوش دادن به سخنانش نبودند فرمود: «وای بر شما، چرا ساکت نمیشوید و سخن مرا گوش نمیکنید، در حالیکه من شما را به راه هدایت دعوت میکنم» سپس حضرت در علت این مسئله میفرماید: «به تحقیق که شکمهای شما از حرام پُر شده و به قلبهای شما مُهر قساوت زده شده است».
آری، تاثیر غذای حرام چنین است که دین، ایمان و شخصیت را بر باد میدهد.جوانان باید هوشیار باشند که از همین آغاز عنفوان جوانی، حریمهای الهی را رعایت کنند و گِرد غذای حرامی که از رشوهخواری، اختلاس، ربا، قمار، معامله حرام، کمفروشی، خوردن مال یتیم، غش در معامله و امثال آن به دست میآید، نچرخند».
تلاش بیبرکتامام علی(ع) در نهجالیلاغه فرموده است: «چهبسا تلاشگری که به زیان خود میکوشد» انسان باید بداند که برکت در کار و زندگی، فقط به کار و تلاش نیست، بلکه به تدبیر و توکل و اعتدال هم هست.کسانیکه کار میکنند، اما تدبیر و برنامهریزی ندارند یا به خداوند توکل نمیکنند و یا در نحوه کار و یا مصرف درآمدهای خود، اعتدال و میانهروی ندارند به جایی نمیرسند.
قرآنکریم در آیه 103 کهف، یک سؤال را مطرح میکند که: «آیا میخواهید شما را از زیانکارترین افراد آگاه کنم» سپس خود در آیه 104 این سوره پاسخ میدهد که: «کسانیکه تلاش آنها در زندگی دنیا کم میشود و میپندارند که کار نیکو میکنند».
کار ثمربخش، همچون درخت تناور، بارور است، اما تلاشی که همراه با تضییع حقوق دیگران، استثمار، نپرداختن حقوق الهی، رشوهخواری و رانتخواری و زیرپا نهادن ضوابط باشد، بیثمر خواهد بود و کسیکه در چنین مسیری است درواقع به زیان خود میکوشد، او با تلاش گناهآلود، آتش گرد خود جمع میکند و طنابهای نجات را میبرد و سرانجام به دره نابودی سقوط میکند.
لقمه حرام، موتور پیشران معنویت را از کار میاندازدحجتالاسلام والمسلمین قاسم متقینیا، امام جمعه موقت خرمآباد، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) در خصوص مصادیق تقوای الهی، اظهارکرد: ایشان به یاران خود توصیه کردهاند که مبادا با شوخی و مزاح باعث شوید آبرویتان برود و باید از مزاحهای نابجا پرهیز کنید.
وی با اشاره به اینکه تربیت روحی و تربیت روانی فرزندان دارای مصادیق فراوانی در قرآنکریم است، عنوان کرد: از دیدگاه قرآن تربیت انسان قبل از تولد آغاز میشود.
حجتالاسلام متقینیا تربیت معنوی مادر و تربیت معنوی پدر قبل از تولد مورد توجه اسلام است، ادامه داد: مراقبتهای پیش از تولد بر فرزند تاثیر دارد رفتار و عادات مطلوب پیش از تولد در فرزندان ایجاد و تثبیت میشود، شکلگیری یک شخصیت هم بهراحتی قابل تغییر نیست.
امام جمعه موقت خرمآباد با اشاره به اینکه دعاهای فراوانی نسبت به خلوت همسران آمده است، عنوان کرد: عشق پدر و مادر باید رنگ و بوی خدایی داشته باشد همچنانکه از لحاظ بهداشتی انسان باید پیشگیری را مقدم بر درمان بداند، باید از ناراحتیهای روحی نیز پیشگیری کند.
وی داشتن عقل سالم را مستلزم بدن سالم برشمرد و تاکید کرد: تربیت روحی و تربیت معنوی انسانها نیاز به مراقبت دارد، انسان برای تربیت روحی باید تحت نظر پزشک روحی و روانی قرار بگیرد.
حجتالاسلام متقینیا اضافه کرد: نیاز است کودک در فضایی رشد کند که با آرامش از مسائل معنوی سیراب شود و در جهت جذب امواج معنوی قرار بگیرد این قرآن نسیم معنویت است.
امام جمعه موقت خرمآباد در خصوص مراقبت معنوی فرزندان، گفت: اهمیت و نقش لقمه حلال در تغذیه معنوی فرزندان تاثیرگذار است، محال است بهجای بنزین در ماشین قیر بریزیم و انتظار حرکت داشته باشیم، لقمه حرام موتور پیشران معنویت انسان را ازکار میاندازد.
وی با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) در خصوص تاثیر لقمه حرام، عنوان کرد: تاثیر حرام در فرزندان و نسل انسان مشاهده میشود.
امام جمعه موقت خرمآباد پدر و مادر و پرخاشگری که با الفاظ زشت فضای خانواده را ناامن میکنند، پس از چند سال تاثیر آنرا در فرزندشان میبینند.
وی دوری از شیطان را از مصادیق تربیت معنوی دانست و اضافه کرد: شیطان دشمن آشکار انسان است یکیاز مواردیکه در تربیت فرزند دارد دوری از شیطان است.
حجتالاسلام متقینیا لباس تقوا را ناامید کننده شیطان دانست و عنوان کرد: تقوا مایه نجات از بنبستها و دستیابی به رزق و روزی غیبی الهی میشود، کمااینکه تقوا عامل رسبدن به قوه تشخیص حق از باطل و عامل گشایش کارهاست.
تاثیر لقمه حرام در بیحیایییکی از علل شکلگیری بیحیایی، خوردن لقمه حرام است؛ به دست آوردن مالی که برای آن زحمتی نکشیدهاید و یا از راه نامشروعی به دست آمده است، بیحیایی به بار میآورد.
مال حرام، در ذریه و نسل انسان اثر منفی میگذارد. در حدیثی پیامبر اکرم(ص) فرمود: برای هر پادشاه و سلطانی، قُرقی(خلوتگاهی) وجود دارد، قُرق خداوند در روی زمین، حرام اوست... آنگاه فرمود: کسب حرام در نسل او اثر میگذارد» پس باید توجه داشت که فرزندان نااهل و گمراه و فاسد نتیجه حرامخواری است.
مال حرام موجب فقر و هلاکت، میشود کمااینکه مال حرام مثل موریانه است که بهتدریج انسان را نابود و هلاک میکند و از درون، انسان را متلاشی میکند، پیامبراکرم(ص) فرمود: کسیکه از غیر حلال، به کسب مال بپردازد، خداوند او را به فقر، دچار میکند.سرگذشت دردناک رباخواران، افراد غاصب و حرامخواران دیگر، گواه بر این مطلب است.
در قرآن کریم در مواردی به حیا اشاره شده است که آیاتی از سورههای بقره، قصص و.. شامل این مسئله هستند.حیا اصل دین است و باید در نهادینه شدن این عنصر و حالت درونی کوشید و سعی کرد جامعه را بهسوی فضای عاری از زشتیها هدایت کرد. حالت حیا سبب میشود انسانها بهدلیل کرامت خدادادی، نظارت الهی و ثبت اعمالشان، از ارتکاب هر زشتی و گناهی بپرهیزند.
اگر حیا در جامعهای کمرنگ شود، ایمان و اعتقاد افراد سست شده و آثار زیانباری برای جامعه بهدنبال خواهد داشت.ترویج بیحیایی در رفتار و برخورد زنان و مردان به اعتقادات آنها لطمه میزند و موجبات فساد را فراهم میکند.
یکیاز علل شکلگیری بیحیایی خوردن لقمه حرام است؛ به دست آوردن مالی که برای آن زحمتی نکشیدهاید و یا از راه نامشروعی به دست آمده است، بیحیایی به بار میآورد.
آیا اثر لقمه حرام نوعی جبر نیست؟