گزارش ایکنا از روند ترمیم قرآن تاریخی نگل
کد خبر: 3654860
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

گزارش ایکنا از روند ترمیم قرآن تاریخی نگل

گروه فعالیت‌های قرآنی: مرکار مرمت قرآن تاریخی نگل که از دو ماه گذشته در استان آغاز شده بوده تاکنون 94 صفحه این کتاب ترمیم شده و 102 صفحه در روزهای آینده به اتمام می‌رسد و در مجموع تا اوایل دی‌ماه ترمیم کتاب طول خواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، روستای نگل با جمعیتی حدود 3500 نفر و 600 خانوار در 65 کیلومتری جاده سنندج- مریوان واقع شده که قرآن تاریخی نگل در آن واقع شده است، قرآن نگل به روایت پیشینیان این روستا، یکی از قرآن هایی است که در صدر اسلام توسط خلیفه سوم مسلمانان برای چهار اقلیم مسلمان نشین جهان ارسال شده و طبق روایات این قرآن توسط عبدالله بن عمر به این مکان آورده شده است.

قرآن نگل از قدیمی‎ترین نسخ قرآن در کشور است

محسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در این زمینه اظهار کرد: قرآن نگل از قدیمی‎ترین نسخ قرآن در کشور است که متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب نگه‌داری دچار آسیب‌های زیادی شده و به مرحله خطرناکی رسیده بود که احتمال از بین رفتن آن افزایش یافته بود.

وی افزود: به منظور حفظ و نگه داری این کتاب ارزشمند، ترمیم آن مورد توجه قرار گرفت و این کار با اعتبار اولیه 30 میلیون تومان آغاز شده که مقرر شده سال آینده اعتباری به آن تخصیص داده شود.

ترمیم قرآن تاریخی نگل تا اوایل دی‌ماه به اتمام می‌رسد

حمید ملکیان، مرمت کار شاخص کشور که کار مرمت این قرآن را برعهده دارد، در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: مطالعات اولیه بر روی قرآن نگل نشان می‌دهد که این قرآن بر روی کاغذی با عنوان کاغذ سمرقندی نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب به دلیل اسیدی شدن و ساختار سلولزی پوسیده و از هم پاشیده می‌شود، افزود: قرآن تاریخی نگل ‌به دلیل شرایط نگهداری دچار آسیب‌شده است و اگر برای مرمت آن اقدام نمی‌شد در چند سال آینده شاهد از بین رفتن کامل این کتاب بودیم.

ملکیان با اشاره به اینکه مرکب استفاده شده برای نگارش کتاب، اسیدی شده و کم‌کم موجب از بین رفتن کاغذ می‌شود، بیان کرد:‌ به همین دلیل اسیدزدایی اولین اقدام برای مرمت این کتاب است.

وی اعلام کرد‌: این کتاب در مجموع 363 صفحه است که تا‌کنون 94 صفحه آن ترمیم شده و 102 صفحه نیز در روزهای آینده به اتمام می‌رسد و در مجموع تا اوایل دی ماه ترمیم کتاب طول خواهد کشید.

مرمت کار شاخص کشور با اشاره به اینکه برای این کار از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌شود، اعلام کرد: هر اقدامی برای مرمت این کتاب با تاکید بر حفظ اصالت و ماهیت انجام می‌شود.

وی اعلام کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد هر گونه مشکل برای این کتاب، جلد این کتاب نیز شیرازه‌بندی شده و بر روی رحل قرار داده می‌شود.

 ملکیان در پایان یادآور شد: این کتاب با خط کوفی پیراموز که متعلق به ایرانیان بوده و در اواخر قرن چهارم نوشته شده است.

40 درصد قرآن تاریخی نگل مرمت شد

ابراهیم زارعی، فرماندار سنندج در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، گفت: در حال حاضر 40 درصد ترمیم کتاب ارزشمند قرآن نگل رو به اتمام است و بقیه آن در ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد.

وی اظهار کرد: قرآن نگل یکی از قدیمی ترین قرآن‌های موجود در کشور است که به لحاظ خط و نوع نگارش بسیار بااهمیت است.

وی افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه تاریخی این کتاب، تصمیم به مرمت آن گرفته شد که برای این کار یکی از سرشناس‌ترین و تواناترین مرمت کاران کشور که نسخه‌شناس بزرگی بوده، انتخاب شده است.

فرماندار سنندج عنوان کرد: در حال حاضر 40 درصد ترمیم این کتاب ارزشمند رو به اتمام است و بقیه آن نیز در ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد.

وی یادآور شد: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که هیچگونه دخل و تصرفی در اصالت این کتاب صورت نمی‌گیرد و تنها با هدف جلوگیری از بین رفتن آن، اقدام به این کار کرده‌ایم.

captcha