عقیده در منظر قرآن
کد خبر: 3654869
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

عقیده در منظر قرآن

گروه معارف: عقیده اساسی‌‌ترین رکن و پایه دین اسلام است، از همان بامداد درخشش نور اسلام کسانی که توان دیدن این نور سعادت‌بخش را نداشتند، درصدد مقابله با آن برآمدند و عقیده اسلامی را نشانه گرفتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، با توجه به این‌که عقیده اساسی‌‌ترین رکن و پایه دین اسلام است از همان بامداد درخشش نور اسلام کسانی که توان دیدن این نور سعادت‌بخش را نداشتند، در صدد مقابله با آن برآمدند و عقیده اسلامی را نشانه گرفتند. از همان آغاز، یهود و نصاری با شبهه‌پراکنی و ایجاد شکوک و شبهات در باورهای مسلمانان کار خود را آغاز کرده راه منحرف کردن مسلمانان را در پیش گرفتند؛ اما هرگز نتوانستند کاری از پیش ببرند و به مراد خود برسند، چون گاهی با نزول آیه‌های قرآنی و گاهی از زبان پیامبر اکرم(ص) پاسخ خودشان را می‌گرفتند. مسلمانان صدر اسلام نیز چنان عقیده و باور مستحکمی نسبت به دین داشتند که چنین بادهایی نمی‌توانست آنان را تکان دهد.
دین اسلام در بین انسان و عقیده پیوندی مستحکم برقرار می‌کند
حجت‌الاسلام سعید مرادپور، امام جمعه اسکو در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: دین اسلام در بین انسان و عقیده پیوندی مستحکم برقرار می‌کند، چنان پیوند نیرومندی که هیچ‌گاه  از او جدا نمی‌شود و دائماً او را سرزندگی و امید می‌بخشد.
وی با اشاره به توان حاصل از عقیده در انسان مسلمان افزود: عقیده به انسان مسلمان چنان توان و قدرتی می‌بخشد که می‌تواند در برابر مظاهر فریبنده دنیا و قدرت‌های پوشالی ایستادگی کند و به هیچ‌ قیمتی از اهدافش عقب‌نشینی نکند.
وی با استناد یه آیه 94 سوره انبیاء خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هر کس که از کارهاى شایسته انجام دهد درحالى‌که مؤمن باشد، از کوشش او ناسپاسى نخواهد شد و ما نیکی‌هایش را براى او مى‌نویسیم
 حجت‌الاسلام مرادپور، ادامه داد: در واقع رمز سعادت و پیروزی مسلمانان در گذشته همین عقیده و باور خلل‌ناپذیرشان بوده است و با این عقیده بود که توانستند در مدت کوتاهی دنیا را تحت تأثیر و سیطره خود درآورند.
امام جمعه اسکو از نقش مهاركننده اعتقاد به جهان آخرت گفت و یادآور شد: اعتقاد به جهان آخرت نقش مهاركننده و بازدارنده دارد. بسيارى از ناسازگاری‌هايى كه در خانواده پديد می‌آيد به مهار نكردن رفتارهايى بازمی‌گردد كه اعضا را به تعدى به حقوق يكديگر، تحميل به ديگران و پرخاشگری‌ها می‌كشاند.  
وی افزود: عقیده می‌‌تواند انسان‌های ناتوان و بی‌اراده را نیرو و اراده بخشد، انسان‌های نومید را به‌سوی امید سوق دهد، حیرانی و سرگردانی را از انسان‌ها دور کند و گمراهان را به‌سوی روشنایی هدایت و رهنمون شود.
حجت‌الاسلام مرادپور تاکید کرد: لازم است اندیشمندان و علمای اسلام در راستای تبیین و تشریح عقاید اسلامی و شبهه‌زدایی از آن بیش از پیش توجه کنند و با برنامه‌ریزی‌های هدفمند و پایدار، عقیده اسلامی و جایگاه بلند آن و تأثیر مثبت آن را در زندگی برای همگان بیان کنند و اگر در این امر مهم غفلت و اهمال صورت گیرد، بسیاری از فرزندان مسلمانان که از آب مسموم و آلوده بیگانگان ‌نوش می‌کنند، پس از رسیدن به نامی و مقامی ارزش‌های اسلامی را سنگ‌راه پیشرفت و تمدن پنداشته، با آنها مقابله می‌کنند؛ چنان‌که امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی شاهد چنین وضعیت اسفباری هستیم.
انسان‌های دارای عقیده مستحکم با آرامش و اطمینان زندگی می‌کنند
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت و گو با ایکنا اظهار کرد: انسان‌هایی که در این جهان دارای باور و عقیده‌ای مستحکم و نیرومند هستند و با عقیده زندگی می‌کنند، در واقع پناهگاهی استوار در برابر مشکلات و پریشانی‌های روحی و روانی دارند و با روآوردن به این تکیه‌گاه، بند غم و اندوه از دل بر می‌گشایند و همواره می‌توانند در فراز و فرود دنیا با آرامش و اطمینان زندگی کنند.
وی افزود: انسانی که معتقد به خدا و رسول و جهان آخرت است با عزت و وارستگی و پاکی زندگی می‌کند و از آلودگی‌های زندگی مادی و خصلت‌های نازیبا دوری می‌کند.
وی با استناد به آیه 12سوره محمد خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بى‌گمان خداوند آنان را که ایمان آورده‌اند و کارهاى شایسته کرده‌اند به باغ‌هایى درمى‌آورد که از فرودستِ آن جویباران روان است و کافران در دنیا بهره‌مند مى‌شوند و مى‌خورند چنان‌که چارپایان مى‌خورند و آتش دوزخ جایگاه آنان است.  
حجت‌الاسلام شربیانی ادامه داد: سعادت انسان در این دنیا در گرو اتباع احکام خداوندی است و احکام خداوندی دو گونه‌اند: عقاید و اعمال، که اهمیت عقاید بسیار بیشتر از اعمال است و مقبولیت اعمال صالح وابسته به عقیده صحیح و درست است و عقیده اصل است و اعمال، فرع آن به‌شمار می‌روند.
 وی از تاکید اسلام به درست بودن عقیده گفت و افزود: اسلام دینی فراگیر و جهان‌شمول است به ‌درست بودن عقیده و اصلاح آن توجه و بر این مهم بسیار تأکید کرده است.  
امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: اعتقاد به حسابرسى اعمال در روز قيامت و پاداش و مجازات افراد بر اساس رفتارهايشان و توجه به عواقب نامطلوب تجاوز به حقوق ديگران و فرار از اجراى مسئوليت‏‌ها، افراد را تا حد زيادى از رفتارهاى نامناسب باز می‌دارد.
حجت‌الاسلام شربیانی عقیده درست را اساس دین اسلام دانست و  تاکید کرد: کسانی‌که با قرآن و مفاهیم جاویدان و سعادت‌بخش آن آشنایی دارند، به این امر اذعان دارند که بخش اعظم قرآن به اصلاح عقیده پرداخته و بیشتر آیات قرآنی در همین زمینه نازل شده است. عقیده درست، بنیاد و اساس دین اسلام است و جامعه اسلامی بر عقیده درست می‌تواند استوار بماند.
captcha