همایش «از عاشورا تا اربعین» ویژگی فراگیری دارد
کد خبر: 3654968
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
«از عاشورا تا اربعین» در یک نگاه/4

همایش «از عاشورا تا اربعین» ویژگی فراگیری دارد

گروه هنر: فراگیر شدن همایش«از عاشورا تا اربعین» موجب شد تا این رویداد تئاتری در سراسر کشور میزبان علاقه‌مندان تئاتر دینی شود صرفنظر از این مسئله، چنین رویدادهایی چنان ظرفیتی را ایجاد کرده‌اند که بتوان آن را در تمام ایام سال شاهد بود.

مرتضی اسدی‌مرام، کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال و در جریان همایش «از عاشورا تا اربعین» با کارگردانی نمایش «کرب‌وبلا» به نویسندگی خسرو امیری حضور دارم که در آن نویسنده با پرداخت مستقیم به اصل واقعه عاشوار سعی در بیان نمایشی برخی وقایع از منظری دارد که شاید تاکنون به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: اجرای این نمایش در قالب این همایش در تئاترشهر کرمانشاه در حال پیگیری است که البته بنا به دلایلی از جمله اجرای برخی تعمیرات در این مکان، برنامه زمانبندی نمایش «کرب‌وبلا» مطابق با جدول اعلام شده از سوی کانون تئاتر دینی با کمی تغییرات مواجه شده است.

اسدی‌مرام تاکید کرد: «از عاشورا تا اربعین» همایشی سراسری است که به لحاظ مکانی محدود به شهر و یا استان خاصی نمی‌شود و این مسئله را می‌توان از جمله مزایای این همایش دانست که در مقطعی از زمان اغلب استان‌های کشور را درگیر با رویدادی نمایشی متناسب با موضوع دینی و به ویژه موضوعات عاشورایی می‌کند.

وی افزود: دیگر مسئله‌ای که شاید بتوان آن را از جمله ویژگی‌های این همایش دانست اهتمامی است که کانون تئاتر دینی به برنامه‌ای دارد که خود متولی آن است، نظارت دقیق کارشناسان این کانون و اعزام آنها به شهرستان‌هایی است که اثر نمایشی آنها برای شرکت در این همایش معرفی شده‌اند و اینکه ایرادات احتمالی را به این وسیله به گروه‌ها گوشزد می‌کنند.

این کارگردان تئاتر گفت: به نظر من ظرفیتی که در زمینه پرداختن به تئاتر دینی در قالب این همایش و پیش از آن از رهگذر دو جشنواره «تئاتر حقیقت» و «تئاتر صاحبدلان» از سوی کانون تئاتر دینی ایجاد شده است نباید تنها معطوف به زمان خاصی همچون محرم و صفر شود و ما این همایش را باید در سایر ایام سال و مناسبت‌های دینی شاهد باشیم؛ دهه کرامت، هفته وحدت، ایام عید قربان و غدیرخم و... از جمله ایامی است که کانون تئاتر دینی باید برای آنها نیز برنامه ویژه‌ای همچون این همایش داشته باشد.

وی در پایان گفت: به هر حال با توجه به اینکه آثار نمایشی اجرا شده در این همایش اغلب در شهرهای خود به اجرا درمی‌آیند لذا صرفه‌جویی خوبی از نظر تأمین هزینه‌های ایاب و ذهاب اعضای گروه‌های مختلف برای حضور در مکانی خاص همچون تهران صورت خواهد گرفت که کانون تئاتر دینی می‌تواند آن را صرف بهبود وضعیت گروه های نمایشی دینی کرد.  

 

captcha