آموزش قرآن از دوره پیش دبستانی شروع شود
کد خبر: 3654978
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲

آموزش قرآن از دوره پیش دبستانی شروع شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مدرسه قرانی صفای مهر با بیان اینکه آموزش قرآن باید از دوره پیش دبستانی شروع شود، گفت: مؤسسات قرآنی در جذب جوانان موفق نبوده‌اند و دلیل آن شاید به نحوه آموزش در این مؤسسات بازگردد.

زهرا کیان‌زاد، مدیر مدرسه قرآنی صفای مهر(دارالقرآن‌الکریم امام رضا(ع) اصفهان) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: آنقدر که مؤسسات آموزش زبان توانسته‌اند جوانان را جذب کنند، مؤسسات قرآنی در جذب جوانان موفق نبوده‌اند و دلیل آن شاید به نحوه آموزش در این مؤسسات بازگردد.
وی افزود: مؤسسات قرآنی باید از روش‌های نوین آموزشی بهره بگیرند و روش‌هایی را ابداع کنند که برای کودکان، نوجوانان و جوانان جذابیت داشته باشد، این مهم نیازمند همفکری و گفت‌گوی مؤسسات با یکدیگر است.
کیان‌زاد با بیان اینکه یکی از روش‌های جذاب برای آموزش مفاهیم دینی، برگزاری اردو است، گفت: ما برای آموزش نماز جماعت، تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه خود را به مسجد جامع اصفهان بردیم که بازدید از این مکان تاریخی-مذهبی تأثیر زیادی در افزایش روحیه شادی و نشاط در آنها داشت.
وی تصریح کرد: تنها اعطای مجوز به مؤسسات کافی نیست و نهادهای متولی فعالیت‌های قرآنی باید آموزش مدیران و مربیان شاغل در مؤسسات قرآنی را جدی بگیرند و مدیران و مربیان نیز برای تبادل نظر با یکدیگر اهمیت قائل شوند.
مدیر مدرسه صفای مهر با انتقاد از انحلال دارالقرآن‌ها در مدارس، گفت: به نظر من آنچنان که باید به آموزش مفاهیم دینی در مدارس اهمیت داده نمی‌شود. 
وی ادامه داد: معتقدم آموزش قرآن باید از دوره پیش دبستانی شروع شود، ولی متأسفانه بنا به دلایلی که بیان شده و ما هنوز نسبت به آن قانع نشده‌ایم، این امر فراموش شده است.
کیان‌زاد اضافه کرد: مسئولان آموزش و پرورش علت انحلال دارالقرآن‌ها در مدارس را فقدان بودجه عنوان می‌کنند و من در صحبت با آنها تأکید کردم که می‌توانم فضایی را به رایگان برای آموزش قرآن به دانش‌آموزان در اختیار آنها قرار دهم. من در محله‌ای که ساکن هستم، قرآن را با تلفیق روش مهدالرضا و روش استاد رضوی از پیشکسوتان قرآنی آموزش می‌دهم که علاوه بر جوانان، زنان سالخورده هم از آن استفاده می‌کنند و حاضرم بدون هیچ چشمداشتی، این روش را به معلمان نیز آموزش دهم.
وی افزود: بعد از گذشت چند سال، مسئولان آموزش و پرورش متوجه زیان ناشی از انحلال دارالقرآن‌ها در مدارس شده‌اند و از سال جاری، راه‌اندازی مجدد آنها در دستور کار قرار گرفته است. در پیش دبستانی‌ها نیز روخوانی قرآن با تجوید کامل آموزش داده می‌شد، بدون اینکه کودکان احساس خستگی و دلزدگی داشته باشند، اما مسئولان معتقد بودند زمانی که بچه‌ها در دوره پیش دبستانی حروف را یاد می‌گیرند، دیگر کلاس اول برایشان جذابیتی ندارد؛ در صورتی که مادران معتقد بودند کودکانشان با یادگیری قرآن در دوره پیش دبستانی، در پایه اول دبستان نیز موفق بودند.
این فعال قرآنی با اشاره به روش استاد رضوی در آموزش قرآن، گفت: ایشان یک قاعده از حلیه‌القرآن را بیان کرده و سپس آن را با آیات قرآن تطبیق می‌دهند و این روند همینطور ادامه پیدا می‌کند. ما این روش را با روش مهدالرضا تلفیق کرده و قرآن را آموزش می‌دهیم که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

captcha