تشریح ویژگی ممتاز تفسیر قرآن آیت‌الله مصطفی خمینی/ رئیس‌جمهور، سخنران مراسم افتتاحیه
کد خبر: 3654981
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
حمید انصاری عنوان کرد:

تشریح ویژگی ممتاز تفسیر قرآن آیت‌الله مصطفی خمینی/ رئیس‌جمهور، سخنران مراسم افتتاحیه

گروه سیاسی: قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) ضمن بیان جزئیات مراسم چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی در تشریح شخصیت قرآنی این عالم بزرگوار گفت: تفسیر پنج جلدی ایشان معانی ژرف آیات الهی را از نگاه صاحب‌نظران با مشرب‌های عرفانی، فقهی، اصولی و فلسفی به صورت جداگانه آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری مراسم چهلمین سالگرد عروج آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی، صبح امروز (شنبه ۲۹ مهر) در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد و «حمید انصاری» قائم‌مقام این مؤسسه، در سخنانی به تشریح ابعاد شخصیت مبارزاتی و علمی آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی پرداخت.             
انصاری در ابتدابا بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی خمینی هستیم، گفت: عدد چهل در فرهنگ دینی و ملی دارای معنای خاصی است و اهتمام خاصی هم در برگزاری بزرگداشت‌ها در چهلم صورت می‌گیرد و به نوعی پیروزی انقلاب اسلامی از رهگذر چهلم‌های متعدد در سال‌های 56 و 57 به ثمر رسید.                  
وی افزود: از سوی دیگر در آستانه آبان‌ماه هستیم و این ماه در تاریخ انقلاب اسلامی دربردارنده چند حادثه بسیار مهم و تحول‌آفرین است که هر یک نقطه عطفی در تاریخ انقلاب محسوب می‌شوند. اول آبان شهادت حاج آقا سید مصطفی خمینی واقع شد. 13 آبان تبعید امام خمینی به ترکیه پس از قیام ایشان علیه تصویب قانون کاپیتولاسیون رخ داد و نهایتا 13 آبان 1358 که در حقیقت مواجهه ملت ایران با زیاده‌طلبی‌های آمریکا و دشمنی‌های و خصومت‌های آنها با انقلاب اسلامی بود.
 انصاری اظهار کرد: در دو حادثه مهم آبانماه نام آیت‌الله سید مصطفی خمینی به صورت برجسته نمایان است. اگر مبدا انقلاب اسلامی که سند و شناسنامه انقلاب اسلامی را 15 خرداد بدانیم که به حق نیز چنین است، این قیام با ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن را کاملا از انقلاب‌ها و قیام‌های پیش از خود مجزا می‌کند.                       
وی عنوان کرد: در این قیام حضرت امام(ره) رهبر نهضت شناخته می‌شوند و پس از سخنرانی ایشان در عصر عاشورای 1342 در مندرسه فیضیه قم، قیام رقم خورد و در سحرگاه 15 خرداد، کماندوهای رژیم و ماموران گارد شاهنشاهی امام را در حالی که در منزل حاج آقا مصطفی خمینی بودند دستگیر کردند. حاج آقا مصطفی در این قضیه نقش ویژه و منحصر به فردی را از این تاریخ تا زمان رحلت‌شان ایفا می‌کنند.    
قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) ادامه داد: به محض دستگیری امام(ره) ابتدا حاج آقا مصطفی سعی می‌کنند مانع این کار شوند امام با تهدید مسلحانه نظامیان مواجه می‌شوند لذا ایشان بلافاصله فریاد می‌زنند که «مردم خمینی را بردند» و سپس از طریق تلفن این خبر را به مراجع عظام تقلید قم و دوستان امام می‌رسانند و به سرعت این خبر در شهر قم می‌پیچد و مردم به سوی خانه امام سرازیر می‌شوند و در واقع اولین راهپیمایی از آنجا اغاز می‌شود و پیشاپیش این جمعیت شهید سید مصطفی خمینی حضور دارند.         
وی ادامه داد: در این راهپیمایی شعارهای به یاد ماندنی «یا مرگ یا خمینی» مردم قم سر داده می‌شود و نهایتا اعتراض و درگیری مردم قم با نظامیان صورت می‌گیرد و سرکوبی خونینی شکل می‌گیرد که آغازی بر قیام سراسری ملت ایران می‌شود. بعد از بازداشت امام، حاج آقا مصطفی نقش تعیین‌کننده‌ای در بیت امام(ره) ایفا می‌کنند. رژیم شاه قصد سوء نسبت به جان حضرت امام داشت اما حاج آقا مصطفی تلاش کردند تا مراجع عظام تقلید، علما و مدرسین و بزرگان حوزه علمیه قم و نجف را همراه کنند تا نسبت به هرگونه سوء قصد به جان امام هشدار دهند.
انصاری ابراز کرد: فشارها آنقدر زیاد می‌شود که رژیم ناچار می‌شود پس از چند ماه حبس امام(ره) را به حصر تبدیل کند. از همان روز هم باز مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی نزد امام می‌آیند و تا زمان آزادی امام در سال 1343 همراه ایشان هستند و بسیاری از امور مربوط به نضت را همراه با امام دنبال می‌کردند.
وی با اشاره به ماجرای کاپیتولاسیون که نظام شاهنشاهی را به عنوان نوکر سرسپرده آمریکا و غرب به مردم معرفی می‌کند، گفت: در این شرایط طبیعی است که شخصیتی مانند امام(ره) در مقابل این اقدام ننکین رژیم ساکت نمی‌نشیند و در 4 آبان آن نطق تاریخی و کوبنده را انجام می‌دهند. پس از این سخنرانی امام خمینی در سحرگاه 13 آبان 1343 دستگیر می‌شوند و این بار رژیم با استفاده از تجربه قیام 15 خرادا و نقش حاج آقا مصطفی در ان قضیه، پیش دستی کرده و ایشان را به فاصله چند ساعت دستگیر می‌کنند و به تهران منتقل می‌کنند و ایشان 57 روز در زندان قزل قلعه در سلول انفرادی بازداشت می‌شوند.
انصاری افزود: صلابت و روح عرفانی ایشان در همان دوران بازداشت را بعضی کسانی که در سلول‌های مجاور ایشان بودند بیان کرده‌اند از جمله این مسئله در خاطرات داریوش فروهر ذکر شده است و رژیم به هیچ وجه موفق به شکستن روحیه ایشان نمی‌شود. ایشان در زمان بازداشت در پاسخ به سؤالات بازجوها به شدت از امام تجلیل می‌کنند آن هم در زمانی که نام بردن از امام، حداقل یکی دو سال محرومیت از سخنرانی، تبعید و زندان را به دنبال داشت.
وی اظهار کرد: وقتی در این دوران زندان از ایشان سؤال می‌شود چرا امام به کاپیتولاسیون اعتراض کرده‌اند ایشان باصلابت از موضع امام دفاع می‌کنند و می‌فرمایند این سند فروش کشور و حیثیت کشور است. بعد از مدتی که فشارهای حوزه‌‌های علمیه قم و نجف و مردم نسبت به این بازداشت افزایش می‌یابد، رژیم حکم تبعید حاج آقا مصطفی را صادر می‌کند و از ایشان تعهد می‌گیرند که بعد از چند روز به ترکیه بروند. اما حاج آقا مصطفی پس از آزادی حکم را اجرا نمی‌کنند و ماموران چند روز بعد به منزل ایشان یورش می‌برند و ایشان را دستگیر و مستقیما و پس از دو ماه از تبعید امام به ترکیه، ایشان را هم به ترکیه تبعید می‌نمایند و ایشان حدود 9 ماه نزد امام می‌مانند.
انصاری با اشاره کارهای ارزشمند علمی در این فرصت 9 ماهه از سوی امام و فرزندشان گفت: امام در این دوران از فرصت استفاده می‌کنند و کتاب معروف «تحریر الوسیله» را در انجا می‌نگارند و حاج آقا مصطفی نیز دو اثر ارزنده را تألیف می‌کنند و در مهرماه 1344 حضرت امام و حاج آقا مصطفی به عراق تبعید می‌شوند.
قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام عنوان کرد: براین مبنا می‌توان گفت نام مرحوم حاج آقا مصطفی همراه و همزاد قیام 15 خرداد و قیام علیه قانون کاپیتولاسیون می‌درخشد و پس از استقرار در نجف، ایشان حلقه اولیه اتصال بین رهبری قیام و مبارزان نهضت را شکل می‌دهند و عده‌ای از دوستان امام، مبارزان به ‌نام و روحانیون را دعوت می‌کنند و حلقه‌ای تشکیل می‌شود و مرتبا این افراد به ایران و کشورهای مختلف برای رساندن پیام‌های امام به مدت 13 سال اعزام می‌شوند.
وی ادامه داد: ایشان قبل از خروج از ایران به اعتراف بسیاری از بزرگان دینی و حتی مراجع عظام تقلید قم قبل از 30 سالگی به درجه اجتهاد رسیده بودند و کرسی درس خارج فقه و اصول ایشان از کرسی‌های به نام قم و نجف بود.
انصاری سپس به قضیه ارتحال این عالم بزرگوار در اول آبان 1356 اشاره کرد و گفت: نحوه مرگ ایشان تا به امروز مشخص نشده است. البته طبق اسناد، مدارک و خاطرات منسوبان ایشان و حتی نظر پزشکی که قبل از فوت، ایشان را معاینه کرده بود همه حاکی از آن است که با اطمینان زیاد می‌توان گفت این اتفاق، مرگ طبیعی نبوده و توطئه رژیم شاه در کار بوده است و احتمال مسمومیت بسیار بالا بود.
وی افزود: حتی متخصصی که از پزشکان به نام عراق بود درخواست می‌کند که کالبدشکافی شود اما امام بنا به ملاحظاتی این مسئله را نمی‌پذیرند چون مشخص هم بود که رژیم بعثی عراق اجازه نمی‌داد نتیجه مشخص شود و احیانا هتک حرمتی هم صورت می‌گرفت.
انصاری با بیان اینکه شهادت حاج آقا مصطفی رقم‌زننده اتفاقات مهمی در روند انقلابی اسلامی بود، گفت: این اتفاق در حقیقت عامل خیزش سراسری مجدد مردم ایران پس از قیام 15 خرداد و بعد از فضای اختناق و سیاه سال‌های 1350 تا 1356 گردید. در واقع رژیم با تصور آنکه قیام 15 خرداد را سرکوب کرده و مبارزان را دستگیر کرده است  احساس نگرانی خاصی نداشت. اما رحلت آیت‌الله سید مصطفی خمینی باعث تحول عظیمی در کشور شد.
وی اضافه کرد: بلافاصله پس از این اتفاق حوره نجف تعطیل شد و در عداد بزرگترین مراجع عظام در نجف برای ایشان مراسم گرفته شد و از ایشان تجلیل به عمل آمد. پس از ان در قم، تهران، مشهد، شیراز، آبادان و ...مراسم گسترده‌ای برای ایشان برگزار شد و برای اولین بار پس از قیام 15 خرداد، نام حضرت امام(ره) با تجلیل فراوان در یکی از این مراسم‌ها برده شد و علیه ظلم و ستم‌های شاه سخنرانی‌های متعددی صورت گرفت. یکی از این مجالس برجسته در مسجد ارک امروزی بود که حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی، سخنرانی کردند و برای اولین بار لفظ امام برای امام خمینی از سوی ایشان مطرح شد و این سنت حسنه‌ای در تاریخ نهضت شد.
انصاری ابراز کرد: با برگزاری این مجالس باشکوه عملا همه بافته‌های 15 ساله رژیم شاه به هم ریخت. رژیم پس از این اتفاقات درصدد انتقام برآمد و مقاله‌ای توهین‌امیز علیه امام(ره) در روزنامه اطلاعات منتشر می‌شود و خود این مقاله، در واقع جرقه آتش قیام را شعله‌ور کرد و تا 19 دی‌ماه جلسات اعتراضی به این مقاله برگزار شد و درگیری‌های زیادی صورت گرفت و عده زیادی شهید شدند. بعد هم چهلم شهدای شهرهای مختلف در قم، تهران، تبریز و ... به تیع این توهین برگزار شد که نهایتا به سقوط رژیم شاه منتهی شد. برهمین مبنا حاج آقا مصطفی همراه و همگام با امام خمینی در قیام 15 خرداد تا پیروزی انقلاب نقش‌آفرین بود.
قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در ادامه به شخصیت و جایگاه علمی شهید آیت‌الله مصطفی خمینی اشاره کرد و گفت: جایگاه علمی ایشان فی‌نفسه قابل استفاده و الگوگیری است. مراتب پیشرفت علمی ایشان با سرعت اعجاب‌انگیز، نشانه نبوغ سرشار و نخبگی ایشان بود. ایشان در فلسفه بسیار متبحر بود و آثار فلسفی ارزشمندی دارند و از شاگردان برجسته مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آیت‌الله صدر و ... بودند.
وی افزود: ایشان در فقه و اصول آثار فوق‌ا‌لعاده ارزشمندی دارند و موسسه 28 جلد آثار علمی ایشان را در بیستمین سالگرد شهادت‌شان منتشر کرد. در حقیقت مراسمی که به پیشنهاد موسسه و همکاری ستاد مرکزی بزگداشت حضرت امام(ره) قراراست برگزار شود به منظور تجلیل از زحمات، خدمات و فداکاری‌های این عالم بزرگوار و معرفی ابعاد مختلف حیات طیبه این شخصیت مجاهد و عالم به جامعه است. تجلیل از این بزرگواران تجلیل از نام و نشان آنها نیست بلکه بیان قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ملت در مواجهه با دشواری‌ها و حقایق تاریخ انقلاب اسلامی است.
انصاری سپس به شخصیت قرآنی حاج آقا مصطفی خمینی اشاره کرد و گفت: ایشان مفسر بزرگ قرآن کریم بودند و 5 جلد تفسیر قرآن ایشان از جهاتی واقعا ممتاز است. تفسیر ایشان معانی ژرف آیات الهی را از نگاه صاحب‌نظران با مشرب‌های عرفانی، فقهی، اصولی و فلسفی به صورت جداگانه آورده کرده است.
انصاری با اشاره به اینکه ساده‌زیستی اعجاب‌آور از مهمترین ویژگی‌های حاج آقا مصطفی خمینی بود، گفت: این ویژگی از تأثیرات امام بزرگوار بود. ایشان در طول 12 سال حضور در نجف و به عنوان فرزند یک مرجع تقلید بزرگ امکان این را داشتند که زندگی راحتی داشته باشند در یک خانه 45 متری زندگی می‌کردند.
وی تأکید کرد: سال‌هاست محافل مختلفی در خارج کشور که عمدتا از سوی سرویس‌های اطلاعاتی  بیگانگان تغذیه می‌شوند، به اسم کار فرهنگی از رهگذر رسانه‌‌هایی که دارند درصدد تحریف تاریخ انقلاب اسلامی هستند و هویت انقلاب اسلامی را به جریان‌های موهوم و بدون ارتباط با مبارزات انقلابی نسبت دهند. لذا در مواجهه با این تحریف‌ها، بیان حقایق تاریخ انقلاب و معرفی افراد برجسته‌ای که جان خود را در این راه فدا کردند و با دیو استبداد شاه و استعمار آمریکا مقابله کردند وظیفه ماست و تجلیل از این چهره‌ها تجلیل از کار بزرگ ملت است.
انصاری اظهار کرد: این‌گونه فرصت‌ها در حقیقت فرصت‌هایی هستند که می‌تواند نقطه عطفی باشد تا نسل جوان به گذشته پرافتخار خویش مراجعه کنند. اگر بخواهیم از چند نفری که در کنار امام در صدر مسائل نهضت بودند قطعا نام حاج آقا مصطفی در حلقه اولیه قرار دارد.
وی در تشریح مراسم بزرگداشت حاج آقا مصطفی خمینی گفت: این مراسم روز دوشنبه، اول آبان، از ساعت 8:30 صبح در سالن اجلاس سران با حضور مقامات عالی‌رتبه کشور برگزا ر می‌شود و حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، سخنران مراسم اختتامیه خواهند بود.  
قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) اظهار کرد: امیدواریم این فرصت آغازی بر آشنایی نسل جوان جامعه ما با میراث پرافتخار گذشته باشد به خصوص در این روزها که با زیاده‌خواهی‌ها و زیاده‌گویی‌های یک فرد نامتعادل  روبرو هستیم که متاسفانه این روزها بر مسند ریاست جمهوری آمریکا نشسته است.
وی ادامه داد: ترامپ کسی است که در مقام رسمی سخنرانی ملتی به بزرگی ملت ایران را بدون هیچ قید و شرطی و با کمال وقاحت و بی‌شرمی تروریست خطاب می‌کند و واقعیت‌های محض و آشکار تاریخی را تحریف می‌کند و آنچه که مربوط به خود دولت امریکاست از حمایت از تروریسم و بنیانگذاری جریان‌های وحشتناک و خونریز تروریستی را به ایران نسبت می‌دهد و ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند و واقعیت محض مورد تأیید تمام اسناد و مدارک تاریخی نام خلیج فارس را در کمال ناباوری و بی‌شرمی تحریف می‌کند و از عناوین مجعول نام می‌برد.
انصاری تصریح کرد: در این شرایط ما نیازمند آن هستیم که بدانیم در مواجهه با این جریان استکبار جهانی چه باید بکنیم. بهترین درس‌آموز نسل امروز ملت و دولت ما این است که ما راه موفق پیموده شده انقلاب اسلامی را مرور کند. روز که امام قیام کرد مردم و روحانیت هیچ قدرتی به ظاهر نداشتند و تمام دنیا پشت سر رژیم شاه بودند اما فریاد قیام امام به نتیجه رسید و نهایتا انقلاب در مواجهه با استبداد پهلوی و استعمار آمریکا علیرغم میل همه قدرت‌های عالم به پیروزی رسید.
وی اضافه کرد: پس از آن هم حرکت جدی امریکا و غرب برای تجزیه ایران و سرنگونی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران با اقدام افتخارانگیز دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) شکست خورد. سپس آمریکا و شوروی و همه قدرت‌های شرق و غرب جنگ 8 ساله را به ما تحمیل کردند و پشت سر صدام بودند اما امروز از صدام ملعون چیزی جز ننگ و نفرین باقی نمانده است و ملت ما سرافراز ایستاد و سرزمین ما حفظ شد و نه تنها اقتدار ایران نسبت به آن سال‌ها کم نشده است بلکه ایران امروز به عنوان یک عامل بسیار تعیین‌کننده در تمام معادلات سیاسی منطقه و جهان نقش‌آفرین است.
انصاری با اشاره به نقش بی‌بدیل فرزندان راستین خمینی کبیر در سپاه پاسداران گفت: امروز دشمن ملت، سپاه عزیر و بزرگوار را که حافظ و نگهبان امنیت ماست تحریم می‌کند و اینها نشانه‌های شکست تاریخی آمریکا از 15 خرداد تا به امروز است و از این به بعد هم نسل امروز شاهد ادامه این شکست‌ها و اقتدار نظام خواهد بود.
وی در پایان به حضور اعضای بیت شریف امام خمینی(ره) از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، علما، روحانیون و نمایندگان مقام معظم رهبری و نمایندگان مراجع تقلید در این مراسم اشاره کرد.  
captcha