طی مسیر طلبگی نیاز به صبر دارد/ انتقاد از مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3654986
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
آیت‌الله دستغیب:

طی مسیر طلبگی نیاز به صبر دارد/ انتقاد از مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه

گروه معارف: نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد كه در مسیر طلبگی باید صبور بود و این صبر زائیده و ثمره یقین به این مسیر و راه الهی است و این مهم نیز مورد سفارش پیامبر مکرم اسلام(ص) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، 29 مهرماه در آیین ورود طلاب به سال تحصیلی جدید گفت: خداوند در قرآن کریم در رابطه با مسئولیت پیامبران بنی اسرائیل این‌گونه می‌فرماید:‌ «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنَا ...؛ و آنان را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ما هدایت میکردند...» (آیه 73 سوره انبیا) یعنی قرار است ما از بین آن‌ها پیشوایانی انتخاب کنیم که آن‌ها مردم را هدایت می‌کنند به امر ما و دلیلی که ما آن‌ها را انتخاب كردیم این بود که صابر و ثابت قدم بودند و به آیات ما یقین داشتند.

وی افزود:‌ اکنون این سوال مطرح است که آیا جریان منحصر به آن‌ها است و یا در امتداد تاریخ دیگران هم عهده‌دار این منصب بودند؟ آیا مقام نبوت و امامت فقط به آن‌ها تعلق داشته و یا نه به تبع آن‌‌ها کسانی در هر عصری به انجام این وظیفه مهم مشغول بوده و هستند.

آیت‌الله دستغیب ادامه داد: این‌ها مطالبی است که نیازمند دقت و تعقل است و اگر شخصی بخواهد و طالب این مطلب باشد که هدایت‌گر افراد جامعه باشد باید در کسب این مقام (که اصالتاً از آن و در حیطه قدرت الهی است) تلاش وافر و صبر بسیار داشته باشد هم در زمینه کسب معرفت و تزکیه نفس و هم در اکتساب علوم دینیّه که اساس و بنیان عالِم دینی شدن این موارد است که هم خود راه را از بیراهه تشخیص داده و هم راهنما و هادی دیگران باشد .

نائب رئیس شورای حوزه علمیه استان فارس با اشاره به سخن امام علی(ع) که فرمودند صبر از اثرات یقین است، گفت:‌ در این مسیر طلبگی باید صبور بود و این صبر زائیده و ثمره یقین به این مسیر و راه الهی است و این مهم، مورد سفارش پیامبر مکرم اسلام (ص) است، چرا که ایشان می‌فرمایند که هیچ چیزی در این دنیا از یقین و عافیت مهم‌تر نیست و در جای دیگر سفارش می‌فرمایند که صبر و عافیت را طلب کنید.

وی همچنین به روایتی از پیامبر اکرم(ص) نیز اشاره كرد و گفت: یقین یعنی شک در دل انسان نباشد و اگر جایی به یقین رسیدیم آن آرامش حقیقی در زندگی و آن راهی که باید در آن حرکت کنیم را پیدا کردیم و اگر به یقین نرسیدیم به جایی نخواهیم رسید و راه را گم کرده‌ایم .

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: اگر ما از ابتدا، شعار سال تحصیلی خود را تحصیل یقین قرار دهیم، در مسائل توحید، نبوت، معاد،عدل، امامت و دیگر مباحث نیز به یقین می‌رسیم البته مقداری از آن،تلاش و مطالعه و جست‌وجو است اما متمم این تلاش افاضات الهی است بنابراین از خدا بخواهید که او نه تنها مؤثر است بلکه بدون او کار سر انجام پیدا نمی‌کند.

آیت‌الله دستغیب بر اهمیت داشتن یقین طلاب تأكید كرد و گفت: طلاب باید یقین داشته باشند که این مسیر خوبی است و تردید را کنار بگذارند و بگویند اکنون که آمده‌ایم طلبه شدیم به این یقین داشته باشیم که این درس‌ها ما را رستگار می‌کند و سبب تکامل ماست و در مسیری که در آن در حال حرکت هستیم فراگیری این دروس لازم است، بنابراین کسی نباید بگوید من این درس‌ها را خواندم چه فایده! این یک تفکر شیطانی است و در مسیر ایجاد شک و تردید است.

وی، یقین را عاملی برای تضمین رستگاری دانست و گفت: عجیب است در مدرسه و دانشگاه این حرف‌ها کمتر است اما وقتی به حوزه پا می‌گذارند این حرف‌ها شروع می‌شود؛ در مدارس ادبیات، هندسه، جبر و ... تدریس می‌شود اما کسی نمی‌گوید این‌ها چه فایده دارد اما در حوزه می‌گویند که این مطلب متاسفانه ناراحت کننده و نگران کننده است.

آیت‌الله دستغیب، تحصیل بیشتر در حوزه‌ها را از عوامل مهم كار تبلیغ دین مبلغان برشمرد و بر اهمیت داشتن عشق و علاقه در راه طلبگی تأكید كرد و گفت: امام رضا(ع) در مسیر حرکت خویش به شهر نیشابور رسیدند آنجا تعداد زیادی قلم به دست منتظر شنیدن یک حدیث از ایشان بودند که همین حدیث شریف سلسله الذهب را یادداشت كردند این یعنی آمادگی برای کسب و تحصیل علم و یقین. و در مقابل مردم بی بصیرت و نامهیای کوفه، زمانی که ابن زیاد از بصره به کوفه آمد و از در دروازه با لباس مبدّل وارد شهر گردید اما یک نفر نگفت نقاب خود را کنار بزن تا ما شما را ببینیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر اینكه تحصیل نیاز به آمادگی دارد، از طلاب خواست همیشه مرتب بر سر كلاس‌های درس خود حاضر شوند و سپس ادامه داد: در نشستن و برخاستن، در کلاس درس به یاد خدا باشید.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های تحصیل در حوزه‌های علمیه اشاره كرد و گفت: پیش از این یک امتیاز صحیح حوزه بر سایر مراکز علمی دیگر داشت که حوزوی‌ها مدرک‌گرا نبودند و هدفشان از ورود به حوزه صرفاً کسب علم و یادگیری بود و همین امر سبب تربیت امام خمینی(ره)، شهید مطهری و بزرگانی باسواد و وجودی پر از سرمایه که از خروجی‌های گرانسنگ حوزه هستند، شد اما متأسفانه در چند سال اخیر این رویه قدری تغییر پیدا کرده است که این مطلب نگران‌کننده است.

وی از طلاب خواست تا در زمینه كسب علوم دینی نهایت تلاش خود را انجام دهند و هدفشان این باشد که یک عبارت را خوب تجزیه ‌و تحلیل کنند تا متوجه شوند چه نشاط، شوق و علاقه‌ای پیدا می‌کنند و همچنین روزانه چند آیه از قرآن را تجزیه و تحلیل كنند.

آیت‌الله دستغیب با بیان اینكه مباحثه با مطالعه قابل قیاس نیست، گفت: در مطالعه ممکن است با تکرار مطالب را یاد بگیرید اما در مباحثه در همان بار اول مطالب را یاد می‌گیرید، البته در امر مباحثه پیش مطالعه و پشتکار از ارکان اساسی است و نباید با یکی دو مرتبه که فرد نتوانست مطلب را ارائه كند از این کار صرف نظر کند که این نیز کار اشتباه است.

captcha