برگزاری همایش «هپاتیت c از پیشگیری تا حذف و ریشه‌کنی»
کد خبر: 3654987
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
به‌همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی صورت گرفت؛

برگزاری همایش «هپاتیت c از پیشگیری تا حذف و ریشه‌کنی»

گروه اجتماعی: همایش هپاتیت c از پیشگیری تا حذف و ریشه‌کنی روزهای 27 و 28 مهرماه به‌همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و با همکاری خیران سلامت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: همایش هپاتیت از پیشگیری تا حذف و ریشه کنی روزهای 27 و 28 مهرماه به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و با همکاری خیران سلامت برگزار شد.
در این مراسم سید علی اکبر شمسیان، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر سالانه نزدیک به 900 هزار نفر مرگ ناشی از هپاتیت B و 400 هزار نفر مرگ ناشی از هپاتیت C رخ می‌دهد و این بدان معناست که در هر 24 ثانیه یک نفر بر اثر هپاتیت در جهان می‌میرد.
شمسیان با اشاره به اینکه 2.2 درصد از جمعیت عمومی کشور، معادل یک میلیون و 700 هزار نفر، مبتلا به هپاتیت B بوده‌اند، ادامه داد: البته این میزان با واکسیناسیون هپاتیت B در سال 72 با یک روند کاهشی به 1.3 درصد در حال حاضر رسیده است.
به گفته رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی 80 درصد هپاتیت C از خون پاک نمی‌شود و در بدن بیمار باقی می‌ماند که نتیجه آن، آسیب شدید کبدی و نارسایی کبد خواهد بود.
شمسیان به تحقیق انجام‌شده توسط سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: بر اساس این تحقیق، 1.4 درصد از جمعیت عمومی مشهد مبتلا به هپاتیت B و 0.4 درصد نیز مبتلا به هپاتیت C بودند که این میزان از میانگین کشور پایین‌تر است.
وی رویکرد پیشگیری مثبت در ریشه‌ کنی بیماری هپاتیت C را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: با افزایش آگاهی مردم، راهکارهای کاهش خطر ابتلا در گروه‌های پرخطر، تشخیص ساده و ارزان، داروهای ارزان و در دسترس همگان، اصلاح نظام جمع‌آوری اطلاعات و کمک انجمن‌های حمایتی و خیّران سلامت، بیماری هپاتیت C تا سال 1410 در کشور ریشه‌کن خواهد شد.
در ادامه این مراسم راحله میری، دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس هپاتیت C گفت: حذف بیماری هپاتیت C گامی تأثیرگذار در جهت سلامت آحاد جامعه است.
وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی خراسان رضوی به‌ عنوان سازمانی پیشرو در ارائه خدمات سلامت و بهداشتی مطرح است، ادامه داد: کنفرانس هپاتیت C از پیشگیری تا حذف و ریشه‌کنی، چهارمین کنفرانس با محوریت بیماری‌های هپاتیت است که توسط جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.
به گفته وی، اولین کنفرانس در آذرماه 88 با عنوان «هپاتیت‌های مزمن ویروسی»، دومین کنفرانس در آبان 91 با عنوان «مدیریت هپاتیت B» و سومین کنفرانس نیز در مهرماه سال گذشته با عنوان «عفونت‌های مخفی B» توسط جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.
عضو هیأت علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: در کنفرانس هپاتیت C به دنبال حذف و ریشه‌کنی این بیماری با توجه به اهمیت این موضوع و درمان‌ پذیری آن هستیم.
همچنین در روز دوم این همایش سید مؤید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: اجرای برنامه‌هایی نظیر کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در کشور منجر به این شده است تا شیوع هپاتیت C در کشور نسبت‌ به دنیا کاهش یابد.
به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی، در طی 10 سال گذشته، بیش از 10 هزار نفر از مبتلایان به بیماری هپاتیت C در ایران درمان شده‌اند.
علویان راه‌اندازی کمپین‌های دانشجویی برای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم نسبت‌ به بیماری هپاتیت C را موثر دانست و تاکید کرد: این‌گونه کمپین‌ها باید در اماکن حساس و پرخطر راه‌اندازی شوند.
در ادامه این همایش که با عنوان جامعه عاری از هپاتیت برگزار شد، پروانه سلجوقی، مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: هزار روز اول زندگی هر آدم توسط یک زن رقم می‌خورد. هر انسانی در وهله اول با تعالیم یک زن نشوونما می‌یابد و رشد می‌کند.
مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه «باید به هفته سلامت بانوان فراتر از یک هفته توجه شود»، افزود: خانم‌ها اگر به سلامت خودشان به‌ عنوان محور اصلی خانواده توجه کنند، می‌توانند به سلامت دیگر اعضای خانواده و همچنین اتخاذ یک سبک زندگی سالم نیز توجه داشته باشند.
سلجوقی با بیان اینکه «اگر سرمایه‌گذاری برای سلامت زنان را به‌ عنوان یک اصل حیاتی بپذیریم، نتایج باورنکردنی توسعه و رشد برای ما رقم می‌خورد»، تصریح کرد: در اقدامی که در 40 روز گذشته صورت گرفته است، نهادی متشکل از همه اقشار مختلف جامعه زنان با عنوان پارلمان مشورتی زنان شکل گرفته است. 25 گروه از اقشار مختلف زنان شناسایی شده و پارلمان‌های شهرستان‌ها و استان‌ها را تشکیل داده است.
مدیر دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: اعتقاد داریم افزایش جمعیت رابطه مستقیمی با سلامت بانوان دارد. باید همه نهادها و سازمان‌ها به این مسئله توجه داشته باشند. سلامت زنان هم به‌طور مستقیم با تربیت افراد یک جامعه مرتبط است و هم بر میزان جمعیت آن تاثیر حیاتی می‌گذارد.
در ادامه سید مؤید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: کسانی که به مکان‌های شلوغ، از جمله اماکن مذهبی می‌روند باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند و مواظب سلامتی خود باشند؛ چرا که طبق رصدهایی که صورت گرفته است، علائم مبتلا شدن به هپاتیت A در این دست از افراد دیده شده است.
معاون اسبق وزیر بهداشت با اشاره به اینکه «تا زمانی که آزمایش خون گرفته نشود، نمی‌توان به‌ یقین به وجود بیماری در فرد گواهی داد»، توضیح داد: بی‌اشتهایی، زرد شدن چشم و... می‌تواند از علائم پیشرفت بیماری هپاتیت در افراد باشد، اما تشخیص نهایی و قطعی تنها با گرفتن آزمایش خون ممکن است.
رئیس شبکه هپاتیت ایران با تأکید بر اینکه «ما اصولاً عادت نداریم قبل از وقوع حادثه پیش‌گیری کنیم»، تصریح کرد: بیشتر هم‌ و غم دست‌اندرکاران و مسئولان در ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و اضافه‌کردن تخت‌ها بیمارستانی و اتاق‌های ICU است. درحالی‌که با پیشگیری می‌توان به‌طور بسیار چشم‌گیری از هزینه‌های درمان کاست و باری سنگین را از روی دوش مردم و دولت برداشت.
captcha