ثبت‌نام بیش از 5 هزار زائر خراسان‌جنوبی در سامانه سماح
کد خبر: 3655004
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی خبر داد:

ثبت‌نام بیش از 5 هزار زائر خراسان‌جنوبی در سامانه سماح

گروه معارف: مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: تاکنون در سامانه سماح پنج هزار و 500 نفر از استان برای سفر اربعین ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، ابوالفضل نوفرستی، مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی، امروز29 مهرماه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از این تعداد، ویزای دو هزار و 500 نفر تحویل داده شده است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال زائران بیشتری از استان به عراق سفر کنند، افزود:  زائران خراسان جنوبی از مرز چذابه از کشور خارج می‌شوند و  این مرز، خلوت ترین مرز است.
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زائرین باید گذرنامه با اعتبار زمانی کافی به همراه داشته باشند، تصریح کرد: گذرنامه حداقل شش ماه باید اعتبار داشته باشد. 
نوفرستی با بیان اینکه امسال بیشترین گروه‌های اعزامی پنج نفره خواهد بود، افزود: نخستین گروه‌های انفرادی از 20 مهرماه از مرز خارج می‌شوند. 
وی با بیان اینکه ستاد اربعین در استان فعال است، اظهار کرد:  کمیته ثبت‌نام و اعزام بر عهده حج و زیارت و  کمیته امور فرهنگی بر عهده بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت استان است.
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی  با بیان اینکه امسال حداقل سه میلیون زائر برای پیاده‌روی اربعین از کشور خارج می‌شوند، تصریح کرد: زائران باید برنامه سفر اربعین خود را تنظیم کنند.
نوفرستی بیان کرد: هم‌استانی‌ها باید برای سفر خود هم سفران مناسب و سرگروه خود را انتخاب و برای تهیه روادید و بیمه از طریق سامانه سماح ثبت‌نام کنند.
وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های جدی در این حوزه در سال‌های گذشته نداشتن بیمه زائران بود که در صورت مشکل هیچ حمایتی از آنان صورت نمی‌گرفت.
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: امسال این امکان در سامانه سماح به وجود آمده  و زائران می‌توانند در این سایت برای بیمه این سفر اقدام کنند.
نوفرستی با بیان اینکه تعهدات بیمه ایران تعهدات خوبی است، افزود:  بیمه نامه عمر، حوادث و درمان زائران برای افراد درنظر گرفته شده که در صورت ازکارافتادگی، فوت یا قطع عضو مبالغی به زائر تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: این بیمه غرامت فوت به هر علت را به مبلغ 300 میلیون ریال و غرامت نقص عضو یا ازکارافتادگی کلی یا جزئی تا سقف دو میلیارد ریال تعیین کرده است.
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امسال از حضور زائرین بدون ویزا در استان‌های در طول مسیر خودداری می‌شود، افزود: امسال برای نخستین بار از تردد زائران بدون بیمه خودداری شده و برای آنان جریمه به مقدار  زندان حداقل سه ماه درنظر گرفته شده است.
نوفرستی اظهار کرد: زائران باید تدارکات مورد نیاز خود را به همراه داشته باشند و باید مواردی از جمله کوله پشتی، مواد غذایی، کیسه خواب، پتو، لباس مناسب، تلفن همراه، کفش مناسب،  پول و ارز کافی و کارت بانکی به همراه داشته باشند.
وی ادامه داد: زائران اربعین می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از سامانه وزارت کشور، رادیو اربعین، پورتال اربعین و کانال آموزش و فرهنگ اربعین مراجعه کنند.
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه لازم است افراد پیش از اعزام با قوانین و مقررات کشور میزبان آشنا شوند، افزود: زائران باید بهداشت فردی و محیطی، سلامت سفر و مسائل امنیتی را رعایت کنند و به آداب سفر، حفظ حقوق همسفران و رعایت مسائل شرعی و ایثار، تعاون و همکاری توجه داشته باشند.
نوفرستی ادامه داد: زائران در این سفر باید به زائران خاص مانند کودکان، زنان، سالخوردگان و بیماران  توجه کنند و رعایت  تکریم میزبان مانند موکب‌داران و مردم عراق و نیروهای انتظامی، امنیتی ایرانی و عراقی را کنند.
وی اظهار کرد: توقف کوتاه در شهرهای زیارتی، پرهیز از تفرقه‌گرایی، پرهیز از اسراف، همراه داشتن مشخصات فردی، همراه داشتن اصل مدارک شناسایی و عکس، پرهیز از همراه داشتن مقدار زیاد پول و طلا و به همراه داشتن داروهای مورد نیاز یا داروهای اساسی از جمله مواردی است که زائران اربعین باید به آن توجه کنند.
مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه افراد باید در صورت نیاز به مراکز بهداشتی، درمانی موجود در کشور عراق مراجعه کنند، افزود: به همراه داشتن خوراکی‌های خشک و وسایل بهداشت شخصی از جمله مواردی است که زائران باید به آن توجه کنند.
نوفرستی با بیان اینکه لازم است بانوان سفر خود قبل از اربعین به پایان ببرند یا بعد از اربعین سفر خود را آغاز کنند، یادآور شد: بانوان حتماً با محارم خود به این سفر بروند.

captcha