ثبت نام 510 هزار نفر در طرح «شمیم دانش»
کد خبر: 3655140
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
ابوالقاسمی خبر داد:

ثبت نام 510 هزار نفر در طرح «شمیم دانش»

گروه فعالیت‌های قرآنی: طی نشست خبری جزئیات طرح «شمیم دانش» تشریح شد و احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن از ثبت نام ۵۱۰ هزار نفر در این طرح خبر داد.

شمیم دانش
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی نشست خبری که در رادیو قرآن با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر این شبکه رادیویی برگزار شد، اکبر سرداری، معاون مدیرکل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش و دانشفر، رئیس اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت مرکز برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند و جزئیات دوره آموزشی ضمن خدمت شمیم دانش ویژه معلمان و فرهنگیان تبیین شد.

ابوالقاسمی در ابتدای این نشست بیان کرد: ۹۱۰ هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش در حال خدمت هستند و تربیت بهترین سرمایه‌های کشور در اختیار آنهاست و کار آنها با اهمیت است، اما اینکه در قسمت آموزش قرآن در کشور چقدر تخصصی کار کرده‌ایم، حداکثر توان، ارائه شده و راضی‌کننده نیست، لذا نیاز بود تا رسانه در این مساله ورود کند و در طرح شمیم دانش نیز بالغ بر ۵۱۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: این طرح دارای شش سرفصل آموزشی است که تکنیک‌های قصه‌گویی با استفاده از آیات قرآن یکی از این سرفصل‌ها است همچنین زبان قرآن، حفظ سوره قاف، سبک زندگی قرآنی، مشاوره از منظر قرآن و شیوه‌های تشویق به نماز از دیگر سرفصل‌های این طرح به شمار می‌رود.

ابوالقاسمی در ادامه تصریح کرد: این طرح از لحاظ اقتصادی نیز بسیار به صرفه است چرا‌که برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و با کیفیت عالی در تمام نقاط کشور امکان‌پذیر نیست علاوه بر اینکه شاید امکان اعزام مدرس برجسته به تمام نقاط کشور نیز میسر نباشد. لذا رادیو قرآن می‌تواند بستر مناسبی برای دسترسی هر چه بهتر به این آموزش‌ها باشد. همچنین اگر این طرح قرار بود به صورت حضوری برگزار شود مجموعاً باید 90 میلیارد تومان برای آن هزینه می‌شد اما در رادیو قرآن با یک هزارم هزینه در حال برگزاری است این دوره اول و باز هم ادامه خواهد داشت.

در ادامه احمد فراهانی، مدیر گروه قرآن و آموزش رادیو قرآن بیان کرد: این طرح از چهار ماه قبل استارت خورد و بعد از جلساتی که با کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و رادیو قرآن داشتیم نهایتاً شش سرفصل را برای آن طراحی کردیم.

وی در ادامه افزود: این سرفصل‌ها ساعت 19:30 هر شب پخش می‌شود شنبه‌ها زبان قرآن که محتوای آن آیات تربیتی است که از منظر صرف، نحوه و بلاغت بررسی می‌شود و بخش دیگر نیز آشنایی با ادبیات داستانی از آموزه‌های قرآن است. زبان قرآن توسط حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم و بخش دوم توسط حجت‌الاسلام راستگو تدریس می‌شود ادامه این دو سرفصل نیز روز سه‌شنبه پخش می‌شود.

فراهانی تصریح کرد: سبک زندگی قرآنی و حفظ سوره قاف نیز دو سرفصلی است که روزهای یکشنبه و چهارشنبه پخش می‌شود که بخش اول توسط سید‌محسن میرباقری و بخش دوم توسط مهدی بحرالعلوم تدریس می‌شود.

فراهانی بیان کرد: دوشنبه و پنج‌شنبه دو سرفصل باقی مانده در قالب مشاوره از منظر قرآن و شیوه‌های تشویق دانش‌آموزان به نماز پخش می‌شود که مورد اول را کیاسری و مورد دوم را تراشیون تدریس می‌کنند. ساعت پخش نیز از 19:30 تا 20 در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست احمد دانش‌ور، رئیس اداره آموزش‌های کوتاه‌مدت مرکز برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در ابتدا قرار بود آموزش‌های قرآن فقط برای مؤلفان قرآن در نظر گرفته شود اما با توجه به ظرفیت ویژه رادیو قرآن تصمیم گرفته شد تا همه معلمان از این ظرفیت استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: مجموعاً 60 درصد پرسنل آموزش و پرورش در طرح شمیم دانش شرکت کرده‌اند که 510 هزار و 796 نفر در قالب 12 میلیون 299 هزار و 116 نفر ساعت می‌شوند. از این تعداد نیز 206 هزار و 478 نفر مرد و 304 هزار و 318 نفر زن در این طرح حضور دارند.

دانش‌ور تصریح کرد: یک دوره تحت عنوان آموزش معارف قرآنی است که شامل چهار سر فصل زبان قرآن، آشنایی با ادبیات داستانی، حفظ سوره قاف و سبک زندگی قرآنی است علاوه بر این در دوره دیگر دو سرفصل باقیمانده ارائه می‌شود که برای دوره اول 28 ساعت و برای دو سرفصل دیگر 14 ساعت آموزش در نظر گرفته شده است، که در این 28 ساعت عموم همکاران می‌توانستند، شرکت کنند.

وی در مورد زمان برگزاری آزمون بیان کرد: بنا داریم در ابتدا آزمون‌های تمرینی را داشته باشیم تا شرکت‌کنندگان با نحوه سؤالات آشنا شوند اما آزمون پایانی اواخر آذرماه خواهد بود. همکاران نیز باید مجموعاً در چهار آزمون علاوه بر آزمون نهایی شرکت کنند.

دانش‌ور در ادامه تصریح کرد: برای دوره بعدی نیز استارت کار را زده‌ایم و برنامه این است که این دوره به عنوان ترم اول و دوره بعدی ترم دوم مشخص شود و زمانی که سرفصل‌های مشخص شد اعلام خواهیم کرد. اما قصد ما بر این است که بلافاصله بعد از این دوره دوره بعدی را آغاز نماییم همچنین نمره قبولی برای همکاران نیز 12 از 20 یا 60 از 100 در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست اکبر سرداری، معاون اداره‌کل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی به دو مقوله که عبارت‌اند از مشاوره از منظر قرآن و شیوه‌های تشویق دانش‌آموزان به نماز‌ به این وسیله نیروهای خودمان را توانمند سازیم که از مجموعه 61 هزار نفر نیرو در این حوزه 28 هزار 110 نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: سرفصل مشاوره از منظر قرآن مختص مشاوران مدارس است و شیوه‌های تشویق دانش‌آموزان نیز اختصاص به مربیان پرورشی دارد.

در پایان یاد آور می‌شود کسانی که در این طرح شرکت کرده‌اند می‌توانند فایل‌های صوتی هر برنامه را از طریق سایت رادیو قرآن، کانال تلگرامی رادیو قرآن و یا نرم‌افزار سروش رسانه دریافت نمایند همچنین برای سهولت بیشتر می‌توانند عدد 1 را به شماره 30000114 پیامک کنند.

captcha