بیش از 5 درصد از جمعیت استان یزد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند
کد خبر: 3655251
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱

بیش از 5 درصد از جمعیت استان یزد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند

گروه اجتماعی: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: بیش از 5 درصد از جمعیت استان را اتباع خارجی تشکیل می دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، محمدحسین ریاحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد صبح امروز در جلسه آموزشی  دو روزه آشنایی با قوانین و مقررات اشتغال اتباع خارجی اظهار کرد: با توجه به جمعیت حدود یک میلیون و 180 هزار نفری استان یزد و نیز به استناد سرشماری نفوس و مسکن که آمار اتباع خارجی استان یزد را حدود 54 هزار نفر نشان می دهد، بیش از 5 درصد از جمعیت استان را اتباع خارجی تشکیل می دهند.
وی با اشاره به اینکه این جمعیت قابل توجه به عنوان یک ظرفیت در استان محسوب می شوند گفت: با توجه به اینکه عده ای به اتباع خارجی به عنوان تهدید نگاه می کنند، در صورتی که فرصت شناسی در استان انجام شود، این احساس تهدید از بین رفته و می توان فرصت سازی کرد.
ریاحی با بیان اینکه تهدید یا فرصت بودن اتباع بیگانه براساس سیاستگذاری های صورت گرفته مورد بحث خواهد بود، ادامه داد: هم اکنون به نظر می رسد آنچنان که باید، فرآیند درستی برای استفاده از ظرفیت‌های اتباع خارجی وجود ندارد؛ به طوریکه گاهی شناسایی اتباع غیرمجاز و اقدامات صورت گرفته پس از شناسایی، نه تنها چاره ساز نبوده بلکه به نوعی اتلاف منابع، هزینه و وقت را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به مشکلاتی در خصوص اتباع موجود در استان اظهار کرد: حدود 54 رشته شغلی برای اتباع خارجی تعریف شده است که باید براساس آنچه در کارت کارشان تعریف شده است به فعالیت بپردازند؛ این در حالی است که افرادی هستند که مطابق با عنوان مندرج در کارت کار خود، فعالیت ندارند و در حوزه های دیگر مشغول می باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین به طور مداوم باید به شناسایی این افراد و برخورد با آنها پرداخته شود.
وی با تاکید بر اینکه باید به گونه ای عمل شود که اتباع برای استان هزینه نباشند و از ظرفیت سرمایه گذاری آنها استفاده کرد گفت: با سرمایه گذاری اتباع مستعد و سرمایه گذار در استان در راستای توسعه استان، شاهد آورده های مطلوبی برای استان خواهیم بود.
ریاحی افزود: نظارت صورت گرفته در این زمینه، ارزش افزوده ناشی از سرمایه گذاری اقتصادی در استان، به وجود آمدن اشتغال پایدار و حتی تقویت حوزه صادرات را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تاکید کرد: بهتر است در این زمینه قوانین سرمایه گذاری خارجی را مطالعه و بومی سازی کرده و مورد استفاده قرار دهیم.
منبع: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد
captcha