ساخت تواشیح اصولی دارد که باید درباره آن مطالعه شود
کد خبر: 3655315
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

ساخت تواشیح اصولی دارد که باید درباره آن مطالعه شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: ناصر دغاغله با بیان اینکه برخی از گروه‌ها با ناشی‌گری به سمت آهنگ‌هایی می‌روند که اصلاً‌ با تواشیح تناسب ندارد و اصلاً‌ نمی‌شود اسم آن را تواشیح گذاشت، گفت: تواشیح باید آرامش خاصی در لحن داشته باشد، اصالت داشته باشد و بر اساس اصول موسیقی ساخته شود در مجموع باید گفت که ساخت تواشیح اصولی دارد که باید درباره آن مطالعه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نمایندگان استان خوزستان در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی ارومیه در رشته تواشیح توانستند رتبه‌های اول تا چهارم را از آن خود کنند.

رتبه‌های اول خوزستان در مسابقات تواشیح

پس از آنکه گروه ثقلین برای اولین بار در سال 73 رتبه اول مسابقات کشور را به دست آورد این روند در سال 88 با کسب رتبه اول گروه سبطین تکرار شد و همچنان با رتبه اول گروه باقرالعلوم در سال 93، رتبه اول گروه مشکات در سال 95 و رتبه اول گروه مصباح‌الهدی آبادان در سال 96 ادامه یافت؛ که البته به غیر از این رتبه‌های اول، رتبه‌های برتر دیگری از سوی این گروه‌های خوزستانی به دست آمد که باز هم این امر را تایید می‌کند که خوزستان مهد تواشیح است.

در این میان و پس از کسب 4 رتبه اول مسابقات تواشیح کشور توسط 4 گروه تواشیح خوزستانی نام ناصر دغاغله بیش از پیش به چشم می‌خورد چراکه وی ساخت و تنظیم لحن و آهنگ برای این 4 گروه را برعهده داشته است.

البته پیش از این هم گروه تواشیح از اصفهان و مازندران هم توانسته بودند با آهنگ سازی ناصر دغاغله رتبه‌های برتر مسابقات کشوری را از آن خود کند.

پس از آن بود که گروه‌های تواشیح تمایل بیشتری پیدا کردند تا آهنگ آثار تواشیح خود را از ناصر دغاغله بگیرند و آنچه که مدنظر وی به دلیل آشنایی با علم موسیقی و مقام‌ها و فن تواشیح بود، اجرا کنند.

گفت‌وگوی خبرگزاری ایکنا خوزستان با ناصر دغاغله را بخوانید که با آهنگ‌سازی او  4 گروه برتر استان خوزستان در مسابقات کشوری امسال اول تا چهارم شدند.

ناصر دغاغله، فعال قرآنی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: گروه‌های تواشیح در استان خوزستان هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی در جایگاه خوبی قرار دارد؛ شنوندگان هم در استان با علاقه تواشیح را می‌شنوند و به همین دلیل تواشیح به جای خوبی رسیده است؛ یکی از نقاطی که این پیشرفت را به خوبی نشان می‌دهد عرصه مسابقات است؛ رتبه‌های برتر خوزستان در سال‌های گذشته این موضوع را تایید می‌کند.

وی ادامه داد: آیین نامه فنی مسابقات تواشیح با حضور استادان این عرصه تنظیم و تدوین شده است که در آن نیم‌نگاهی به سبک‌های مشهور جهان مثل سبک مصری و سوری و سبکی که گروه‌های ایرانی پایه‌گذار آن بودند به خصوص گروه ثقلین که مدتی هم به آن نام معروف شد دارد؛ سبک ثقلین دارای حالت خاصی است که نه شبیه سبک مصری است و نه شبیه سبک سوری و از لحاظ محتوا و ظاهر حالتی خاص دارد.

گروهی که می‌خواهد در مسابقات شرکت کند تا قابل رقابت باشد

دغاغله با بیان اینکه چون در ایران و در رشته تواشیح رقابت زیاد است گروهی که می‌خواهد در مسابقات شرکت کند باید تواشیحی را ارائه کند تا بتواند با این گروه‌ها رقابت کند، گفت: لحن سازی برای گروه‌های تواشیح مصباح‌الهدی و میعاد و العباد را به صورت کامل انجام دادم؛ اما برای گروه آل‌یاسین تواشیح دوم را آهنگ‌سازی کردم. 

تواشیح با سطح گروه متناسب باشد

این فعال قرآنی عنوان کرد: مهم‌ترین بخش اجرای یک اثر تواشیح در مسابقات، ادای خوب است؛ هر بخش که خوب اجرا نشود هیچ امتیازی ندارد. آهنگساز هم باید با توجه به قدرت گیرایی گروه آهنگ‌ بسازد و یک آهنگساز خوب نباید برای همه گروه‌ها در سطوح‌ مختلف به یک شکل آهنگ بسازد چون این امر به گروه ضرر می‌رساند. اگر گروهی قدرتش 70 درصد است نباید یک تواشیح صد در صد به آن داد؛ چون آن اصولی که باید پیاده شود محقق نمی‌شود و امتیازشان پایین‌تر می‌آید. اگر تواشیح در سطح گروه باشد اجرای آن نمود بیشتر و بهتری دارد.

وی گفت: انتخاب اشعار، نوع شعر و تنوع در ریتم و مقام، استفاده از آهنگ‌های مختلف متناسب با سلایق مختلف همراه با حفظ اصالت تواشیح برای من مهم است؛ برخی از گروه‌ها با ناشی‌گری به سمت آهنگ‌هایی می‌روند که اصلاً‌ با تواشیح تناسب ندارد و اصلاً‌ نمی‌شود اسم آن را تواشیح گذاشت.

دغاغله در توضیح این مطلب گفت: در برخی از آثار آهنگ‌هایی که با روح تواشیح سازگار نیست شنیده می‌شود یعنی از الحانی استفاده می‌شود که یا بسیار ابتدایی و ملال‌آور است و یا زننده است و در شأن تواشیح نیست؛ تواشیح باید آرامش خاصی در لحن داشته باشد، اصالت داشته باشد و بر اساس اصول موسیقی ساخته شود، با کنار هم گذاشتن چند صدا و ملودی نمی‌توان اسم اثر را تواشیح گذاشت. ساخت تواشیح اصولی دارد که باید درباره آن مطالعه شود.

iqnakhouzestan@

captcha