برگزاری همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم در شوش+ جدول اجراها
کد خبر: 3655360
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

برگزاری همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم در شوش+ جدول اجراها

گروه فرهنگی: دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم از 3 تا 7 آبان‌ماه با حضور 12 گروه تعزیه از کشور در شهرستان شوش برگزار می‌شود.

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان از اعلام جدول اجراهای دهمین همایش تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم خبر داد و گفت: شبیه خوانی هنرآیینی، مذهبی و بومی کهنسالی است که به عنوان هنر ویژه ایرانیان در کل جهان شناخته شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان به عنوان مهد این هنر قدسی در ایران شناخته می‌شود پس شناخت دقیق عوامل اجرایی و وقوف به رموز حرکتی و میدان گیری و چهره آرایی و آشنایی با روان شناسی و سمبولیسم رنگ در لباس و همچنین شناخت دستگاه‌های آوازی و انطباق آواز با شعر و سپس تجلی هر دو درقالب حرکات نمایشی آن برای درک هرچه بیشتر این هنر و به روی صحنه بردن آثاری فرهیخته تر توسط هنرمندان این عرصه امری لازم می‌نمود.

یاقوت‌پور ادامه داد: در همین راستا انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با تشکیل کانون تعزیه و شبیه خوانی به عنوان یکی از شش کانون زیرمجموعه خود و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و معاونت هنری، این مهم را چه در باب آموزش و چه در باب برگزاری همایش ها و رویدادهای تعزیه استان پیگیری کرده است.

وی عنوان کرد: برگزاری اولین دوره سوگواره تعزیه در ایام ماه مبارک رمضان با نام «محراب خون» در شوشتر در گستره استانی، برگزاری اولین دوره ورک شاپ تخصصی تعزیه با حضور استاد رضا حسنی در شهرستان رامهرمز و با حضور هنرمندان شرق استان خوزستان در مردادماه امسال در این راستا انجام شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان افزود: همچنین دومین دوره ورک شاپ تخصصی تعزیه با حضور استاد اسماعیل مجللی پژوهشگر و کارشناس ارشد این رشته در شهرستان شوش با شرکت تمام هنرمندان تعزیه استان برگزار شد.

یاقوت‌پور ادامه داد: تهیه ۴۰۰ عنوان کتاب پیرامون کتب پژوهشی تعزیه و همچنین کتب نسخ تعزیه و اهدا کتب به گروه‌های تعزیه استان خوزستان در شهریورماه، برگزاری سومین دوره تخصصی آموزش تعزیه با حضور عبدالمحمد نعناکار پیشکسوت تعزیه استان در دزفول، برگزاری اولین همایش داخلی گروه‌های تعزیه شهرستان شوش در مهرماه و ۷ برگزاری پنجمین سوگواره تعزیه شهرستان دزفول در مهرماه نیز در این راستا انجام شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان با اعلام برگزاری دهمین همایش تعزیه و آیین‌های نمایش در شهرستان شوش گفت: این همایش پس از پنج سال وقفه و برای نخستین بار در سطح ملی، با حضور دوازده گروه از کل کشور به دبیری آرش سهرابی کارشناس ارشد تئاتر و پژوهشگر تعزیه برگزار خواهد شد.

جدول اجراهای دهمین همایش تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم در استان خوزستان به شرح زیر است:

چهارشنبه 3 آبان 96

ساعت 19 مجلس شبیه‌خوانی بازار شام، حسین حسنی خوزستان- اهواز

ساعت 20:30 آیین عزاداری یزله عربی، جمال حمدانی خوزستان- شوش

ساعت 21 مجلس شبیه‌خوانی شهادت حُربن یزید ریاحی، مصطفی حسینی مرکزی- تفرش

پنج‌شنبه 4 آبان 96

ساعت 19 مجلس شبیه‌خوانی شهادت طفلان مسلم(ع)، علیرضا نیک‌باغ خوزستان- بهبهان

ساعت 20:30 مجلس شبیه‌خوانی عاشورا شهادت حضرت رقیه(س) (به زبان عربی)، حمید کریمی‌زاده خوزستان- شهر حُر

ساعت 21 مجلس شبیه‌خوانی شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)، علیرضا حیدرپورفرد فارس- شیراز

جمعه 5 آبان 96

ساعت 19 مجلس شبیه‌خوانی متوکل عباسی، صادق اسماعیل‌فر خوزستان- شوش

ساعت 20:30 آیین عزاداری چوب‌زنی، محمدحسین تابنده‌پور خوزستان- دزفول

ساعت 21 مجلس شبیه‌خوانی شهادت مسلم‌بن عقیل(ع)، محمدعلی مؤمن‌زاده اصفهان- اصفهان

شنبه 6 آبان 96

ساعت 19 مجلس نقالی شهادت حربن یزید ریاحی، محمدرضا قاسمی تهران و آیین عزاداری یزله عربی جمال حمدانی شوش

ساعت 20:30 مجلس پرده‌خوانی روز عاشورا، مرشد سید مصطفی سعیدی لرستان- بروجرد

ساعت 21 مجلس شبیه‌خوانی شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع)، علاءالدین قاسمی تهران- تهران

یکشنبه 7 آبان 96 آیین اختتامیه دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم

گفتنی است، این نمایش‌های آیینی از 3 تا 7 آبان ماه در ساعت 19 در محل آستان مقدس عبدالله بن علی و دعبل خزاعی اجرا خواهند شد.

iqnakhouzestan@

captcha