کشف ۷۰ سکه نقره ناصرالدین شاهی در شهرستان اراک
کد خبر: 3655527
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
حسینی خبر داد:

کشف ۷۰ سکه نقره ناصرالدین شاهی در شهرستان اراک

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف کوزه حاوی 70 سکه دوران ناصرالدین شاه در اراک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، از کشف یک کوزه حاوی ۷۰ سکه نقره قاجاری خبر داد و گفت: در دو روز گذشته تعدادی کودک که در یکی از روستای شهرستان اراک در حال بازی بودند با کوزه‌ای حاوی سکه مواجه می‌شوند. یکی از این کودکان کوزه را به منزل برده و اهالی  طی تماس تلفنی، یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی را مطلع و رسالت اجتماعی خود را در خصوص حفظ و پاسبانی از میراث ملی انجام می‌دهد.
حسینی ادامه داد: همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و کلانتری ۱۶ سنجان اراک در بازجویی و تفحص به نتیجه کشف کوزه حاوی سکه‌ها انجامید و تعدادی سکه دیگر نیز که در دست اهالی روستا بود به صورت داوطلبانه به نیروی یگان حفاظت تحویل شد.
وی افزود : ۶۶ عدد از سکه‌ها 2 هزار دیناری با آرم شیر و خورشید بوده و ۴ سکه هم از نوع هزار دیناری متعلق به دوره ناصرالدین شاه است که به همراه کوزه کوچک سفالی در حال سیر مراحل قانونی برای ثبت و نمایش عمومی هستند.
سرهنگ محمد خسروی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان نیز گفت: گزارشات مردمی یاری‌گر سازمان  در حفظ میراث و ثروت ملی است.
خسروی ادامه داد: با توجه به دست اندازی سودجویان و حفاری‌های غیرمجاز در محدوده‌های تاریخی استان هوشیاری مردم در کمک به اداره‌کل میراث فرهنگی برای جلوگیری از این اقدام بسیار حایز اهمیت است چراکه حدود 2 هزار اثر شناسایی شده استان در این حوزه، پیش از هر چیز به پاسداری شهروندان نیاز دارد.
وی در پایان گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی استان به صورت شبانه روزی با گشت زنی در محیط های جرم خیز و هوشیاری در رصد تحرکات سودجویان، بازوی نظارتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان است و همکاری مردم نیز از سوداگری افراد سودجو جلوگیری می‌کند.
captcha