بیش از 150 آیه در قرآن کریم قالبی سؤالی دارد
کد خبر: 3655556
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸

بیش از 150 آیه در قرآن کریم قالبی سؤالی دارد

گروه معارف: مدیر عامل مؤسسه فرهنگی کتاب‌پردازان مشهد با بیان اینکه بیش از 150 آیه در قرآن کریم قالبی سؤالی دارد،‌ اظهار کرد: آنچه برای هدایت، رشد، صعود و تکامل افراد نیاز است، همه در قرآن کریم آمده و می‌توان گفت قرآن برای همه افراد حرف دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جلیل معماریانی، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی کتاب‌پردازان‌ مشهد، ظهر امروز، 30 مهرماه در کارگاه «نقش تفکر در شناخت و ترویج معارف دینی» در پردیس رضوان دانشگاه امام رضا(ع) با اشاره به جایگاه تفکر در دین اسلام،‌ گفت: تفکر، یکی از اساسی‌ترین ابزارها برای انسان‌ها در همه مراحل زندگی اعم از تحصیل، کار، ازدواج و..... است ولی امروزه این تفکر با هجمه‌هایی روبه‌رو است و دیگر کسی به فکر کردن مشتاق نیست.
غفلت از معارف در عزاداری‌ها
معماریانی با بیان اینکه در قرآن کریم، آیات فراوانی به تفکر اختصاص دارد، ادامه داد: امروزه حتی در عزاداری‌ها، تفکر و دستیابی به معارف مورد غفلت واقع شده است.
این فعال فرهنگی بیان کرد: افرادی که در مجالس عزاداری شرکت‌ کرده‌اند، باید معرفتی نسبت به دین و اهل بیت(ع) پیدا کرده باشند اما متأسفانه در برخی از مراسم عزاداری، بعد معرفتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی کتاب‌پردازان مشهد ابراز کرد: انسان دارای پنج ساحت جسم، فکر، عقل، روح و قلب است و همه این‌ها باهم متفاوت است و هرکدام کارکرد خود را دارد. ماشین برای حرکت فقط بنزین نمی‌خواهد بلکه عوامل دیگر باید دست در دست هم بدهند؛ انسان نیز همین‌طور است.
وی افزود: 24 سبک فکری شناخته شده است که تفکر نقاد، سیستمی، راهبردی، منطقی و خلاق از مهم‌ترین این سبک‌ها به شمار می‌روند.
معماریانی با اشاره به اینکه هیچ عبادتی همانند تفکر نیست، تشریح کرد: هنگامی که بر روی تفکر کار نشود، جوانان هر موضوعی را از هر منبعی قبول می‌کنند و این مقبولیت در همه زندگی او تأثیرگذار خواهد بود.
این فعال فرهنگی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن افراد به کتابخوانی خودآگاهی آن‌ها نسبت به شئون مختلفشان به‌خصوص تفکر است، دلیل تعطیلی تفکر را عدم مطالعه عنوان کرد.
هنوز روش صحیح مناظره را یاد نداریم
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی کتاب‌پردازان مشهد بیان کرد: با ارزش‌ترین عمل در شب قدر مناظره است اما ما هنوز روش صحیح مناظره را یاد نداریم، در مناظرات ریاست جمهوری آن طوری رفتار می‌کنند که معلوم است حتی مسئولان ما نیز طرز درست مناظره را بلد نیستند و فقط همدیگر را محکوم می‌کنند.
وی ادامه داد: در تریبون‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها هم، دو طرف فقط نظرات همدیگر را نقض می‌کنند و در پی کف و سوت زدن بقیه هستند، در صورتی که دانشگاه محل تخلیه هیجان نیست بلکه محل اندیشه‌ورزی و علم است.
وی با انتقاد از اینکه چرا در دانشگاه‌ها شاهد تریبون‌های آزاداندیشی علمی نیستیم، علت این اتفاق را متفکرانه عمل نکردن دانست.
وی با بیان اینکه جریان فکری هر انسانی با طرح سؤال آغاز می‌شود، گفت: همه زیر ساخت‌های زندگی بنای تفکر دارد، حتی پیامبر(ص) در مخاطبان خود سؤال ایجاد می‌کردند تا آنان نیز به تفکر وادار شوند، چراکه سؤال مقدمه تفکر است.
این فعال فرهنگی گفت: سؤال خوب اولویت بر جواب خوب دارد، امروزه جواب‌ها آماده است ولی سؤال خوب که در پی تفکر باشد بسیار کم است. بین سؤال و سؤال‌کننده فرق بسیاری است، معمولاً به سراغ جواب سؤال می‌رویم ولی گاهی پیش می‌آید که دو نفر سؤال یکسان می‌کنند ولی لزوماً جواب‌هایشان نباید یکسان باشد چرا که انسان‌ها باهم متفاوت است.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی کتاب‌پردازان مشهد ادامه داد: گاهی سؤال‌ها، سؤال نیست بلکه نتیجه جریانات فکری افراد است؛ لذا باید ریشه سؤال را پیدا کرد و به آن جواب دهیم. باید توجه داشت که در این مسیر ارائه نسخه‌پیچی بدون شناخت و معرفت یعنی هجمه فرهنگی و این خیلی خطرناک است.
معماریانی با اشاره به اینکه قدم اول در تفکر، طرح سؤال است، بیان کرد: یکی از راه‌هایی که قرآن کریم به عنوان شیوه تبلیغ معرفی می‌کند، طرح سؤال است.
بیش از 150 آیه در قرآن کریم قالبی سؤالی دارد
وی با بیان اینکه بیش از 150 آیه در قرآن کریم قالبی سؤالی دارد،‌ اظهار کرد: آنچه برای هدایت، رشد، صعود و تکامل افراد نیاز است، همه در قرآن کریم آمده و می‌توان گفت قرآن برای همه افراد حرف دارد.
این فعال فرهنگی گفت: خداوند از طریق قرآن، طرح زندگی را به همه افراد ارائه داده است؛ لذا دین جامع‌ترین برنامه برای هدایت و زندگی افراد خواهد بود.
captcha