توسعه اکوسیستم کارآفرینی اسلامی - قرآنی چگونه محقق می‌شود
کد خبر: 3655597
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰

توسعه اکوسیستم کارآفرینی اسلامی - قرآنی چگونه محقق می‌شود

گروه جامعه: اولین میزگرد تخصصی با موضوع چگونگی ایجاد و توسعه اکوسیستم کارآفرینی اسلامی - قرآنی با محوریت بررسی الگوها و مدل‌های بین‌المللی در حوزه کارآفرینی اسلامی و قرآنی در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهيان كشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین میزگرد تخصصی با موضوع چگونگی ایجاد و توسعه اکوسیستم کارآفرینی اسلامی – قرآنی، پیش از ظهر امروز یکشنبه 30 مهرماه؛ با حضور عبدالرضا کردی، مدیر فرهنگی، هنری شهرداری منطقه 1 و رئیس مرکز جهانی خلاقیت در مالزی، روح‌الله حمیدی مطلق، مدیر گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی در پژوهشکده سیاست‌گذاری علم فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف، غلامرضا حبیبی، نایب رئیس انجمن مراکز مشاوره اطلاع‌رسانی  خدمات کارآفرینی استان تهران و رحیم خاکی، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در استودیو مبين سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

هر ارزش‌آفرینی، کارآفرینی محسوب نمی‌شود
غلامرضا حبیبی، نایب‌ رئیس انجمن مراکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی استان تهران، با اشاره به تعریفی از اکوسیستم کارآفرینی اسلامی و قرآنی اظهار کرد: اکوسیستم کارآفرینی از دو واژه اکوسیستم و کارآفرینی تشکیل شده است. کارآفرینی ارزش‌آفرینی به واسطه نوآوری بوده و هر ارزش‌آفرینی و هر ثروتی کارآفرینی محسوب نمی‌شود بلکه به واسطه نوآوری آنهاست که در خروجی خود کارآفرینی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: اکوسیستم کارآفرینی در علوم قرآنی و اسلامی در اشتراک با اکوسیستم کارآفرینی بوده و اکوسیستم کارآفرینی برای حوز‌ه‌های مختلف علوم صادق است و به عوامل بازار، مالی، سیاست، نهادهای دولتی، عمومی، حمایتی و نیروی انسانی، عوامل انسانی و محیطی بستگی دارد.

نایب‌ رئیس انجمن مراکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی استان تهران تصریح کرد: فضای کسب و کار در کشور جدی است و در اکوسیستم کارآفرینی، فضای کسب و کار اجرا را به هم مرتبط می‌کند و فضای کسب و کار نیازمند پرداخت جدی است اما متأسفانه رتبه فضای کسب و کار ایران در فضای بین‌المللی رتبه خوبی نبوده و در یک دهه اخیر رتبه سه رقمی را دارد.

وی با اشاره به این موضوع که تا چه اندازه می‌توان محصول کارآفرینی را در بازار عرضه کرد، گفت: سنگاپور اپلیکیشنی را تولید و به 15 زبان در میان کشورهای اسلامی ارائه کرده است. تعصب و اعتقاد در کشورهای اسلامی بسیار مؤثر است اما این موضوع نباید از نظر دور بماند که فضای کسب و کار را نادیده بگیریم. تا زمانی که این فضا نادیده گرفته شود، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

حبیبی اظهار کرد: علی رغم وجود ساختارهای ارزشمندی همچون مرکز رشد در کشور اما نتوانسته‌ایم رتبه خوبی را در این زمینه کسب کنیم تا جایی که در فضای بین‌الملل، رتبه سه رقمی را داریم.

وی بیان کرد: در کشورهای دیگر، ظرف سه روز مراحل ایجاد کارآفرینی اعم از ارائه مجوز و... صورت می‌گیرد اما در کشورمان گاهی این پروسه یک ماه طول می‌کشد. در دوره‌ای قرار بود برای شرکت‌های دانش‌بنیان صندوقی را راه‌اندازی کنند.

نایب‌ رئیس انجمن مراکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی استان تهران با اشاره به این موضوع که اکوسیستم قرآنی وجود دارد، گفت: اکوسیستم مجموعه‌ای از عوامل تأثیرگذار است که هم‌اکنون وجود دارد اما سازوکارش هم باید ایجاد شود. ما باید تلاش کنیم تا سازوکارش را به نوعی تنظیم کنیم که در این زمینه شاهد نتایج مثبت باشیم.

روحیه کارآفرینی باید در میان دانشجویان افزایش یابد
در ادامه روح‌الله حمیدی‌مطلق، مدیر گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی در پژوهشکده سیاست‌گذاری علم فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به این موضوع که کارآفرینی اسلامی و قرآنی در دانشگاه‌ها چگونه محقق می‌شود، گفت: ما باید مفهوم اسلامی، قرآنی را تعریف کنیم و آیا منظور از این مفهوم هر نوع کارآفرینی در جامعه اسلامی است و یا هر کسب و کاری که مسلمانی با رعایت اصول اسلامی انجام دهد و یا کارآفرینی یعنی ارزشی را از نوآوری خلق کنیم. یا کارآفرینی یعنی تأثیری بر جامعه اسلامی داشته باشد. این مفاهیم باید کاملا مشخص شود که منظورمان از این مفهوم چیست.

وی افزود: در دانشگاه‌ها مفهوم کارآفرینی توسعه‌یافته اما نظام دانشگاهی‌مان به یک بن بست اساسی خورده است و عملا نتوانسته‌ایم آن را محقق کنیم. یعنی دانشجویی پرورش نداده‌ایم که پس از فارغ‌التحصیل، یک کارآفرین موفق شود. ما باید بر این خروجی‌ها عمیق‌تر بیندیشیم. البته ممکن است اگر عمیق‌تر بر این خروجی‌ها دقت کنیم تا یک دهه آینده موضوع کارآفرینی به معنای واقعی رقم بخورد.

مدیر گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی در پژوهشکده سیاست‌گذاری علم فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به این موضوع که در دانشگاه بروکراسی وجود دارد یا خیر، گفت: بیش از دوهزار واحد دانشگاهی وجود دارند. در این واحدهای دانشگاهی تا چه اندازه راه و رسم زندگی‌کردن، کارکردن، انسان بودن را به دانشجو یاد داده است. اگر نتیجه این بررسی 50 درصد و حتی 20 درصد باشد، فاجعه‌ای بیش نیست.

وی بیان کرد: نظام دانشگاهی ما باید به گونه‌ای رقم بخورد که روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان رقم بخورد و این اصول اولیه باید حاکم باشد تا روحیه کارآفرینی را درمیان جوانان پرورش دهیم.

حمیدی‌مطلق اظهار کرد: در گذشته که همه به نوعی کارآفرین بودند، کلاس‌های کارآفرینی وجود نداشت اما فرهنگ کارآفرینی حاکم بود و هر کسی براساس تجربه و مهارتی که داشت، کسب و کاری را ایجاد و عده‌ای را مشغول به کار می‌کرد. نظام دانشگاهی ما باید پاسخگو باشد تا خلاقیت و اعتماد به نفس در میان جوانان از میان نرود.

وی افزود: آموزش و پرورش، دانشگاه و رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی همه باید دست به دست هم دهند و نقش خود را ایفا کنند تا به نتیجه مثبتی دست یابیم. براساس آمارهای منتشره 30 تا 60 میلیارد تومان در بخش خیریه هزینه می‌شود و اگر بتوانیم بخشی از آن را صرف کارآفرینی کنیم، قطعا به اهداف‌مان می‌رسیم.

مدیر گروه نوآوری و کسب و کار اجتماعی در پژوهشکده سیاست‌گذاری علم فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: کارآفرینی تا چه‌اندازه برای نظام مهم است؟ ما در کشورمان سیستمی نداریم تا به ارزیابی اثرات کارآفرینی بپردازد و محصولی که بیش از دیگر محصولات نتایج مثبتی داشته مورد حمایت قرار بگیرد. چنین سیستمی در کشور وجود ندارد.

بروکراسی‌ها مانع ایجاد ساختار کارآفرینی می‌شود
در ادامه عبدالرضا کردی، مدیر فرهنگی، هنری شهرداری منطقه 1، با اشاره به این موضوع که هر کسب و کاری، کارآفرینی نیست، گفت: زمانی که برند حلال در مالزی راه افتاد، هیچ کس فکر نمی‌کرد که امروز اینچنین جای خود را در جهان باز کند تا جایی که برند حلال تبدیل به یک دستورالعمل غذای اسلامی شده است و حتی غیرمسلمان‌ها هم به دنبال برند حلال در غذاهای‌شان هستند.

وی افزود: متأسفانه آنقدر در کشور بروکراسی حاکم است که این جریانات مانع از ایجاد ساختار کارآفرینی می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها و مطبوعات، دانشگاه، تولیدات مکتوب و سیاست‌گذاری‌ها باید همراه و مرکز شتاب‌دهنده اصلاح کننده باشند.

مدیر فرهنگی، هنری شهرداری منطقه 1 تصریح کرد: تفاوت ما با کشورهای دیگر در بحث کارآفرینی دردستورالعمل‌هاست یعنی دستورالعمل‌های‌ آنها شفاف و رویکردشان استاندارد است.
وی بیان کرد: آنقدر ساختار و چارچوب نظام در حوزه کارآفرینی باید قوی باشد که وقتی به دنبال کارآفرینی هستیم، اورژانس اقتصادی برایش باشد.

کردی اظهار کرد: باید در حوزه کارآفرینی حساسیت‌زایی صورت بگیرد و تولیدی که محقق می‌شود، به آن اهمیت دهیم. همچنین فارغ‌التحصیلان دانشگاه در زمان پس از فارغ‌التحصیلی، حل‌کننده مشکل باشد نه آنکه مشکلی ایجاد و یا مشکلی به جامعه اضافه کنند.

وی افزود: نظام اقتصادی کشور باید به این سمت باشد که به صنایع کوچک بیش از صنایع بزرگ و سنگین شتاب دهند چراکه در حوزه صنایع کوچک می‌تواند کارآفرینی بیشتری ایجاد کرد.

مدیر فرهنگی، هنری شهرداری منطقه 1 تصریح کرد: رویکردمان باید جامعه‌محور باشد و حتی مقام معظم رهبری فرمودند که سرعت پیشرفت‌مان خوب است اما مناسب نیست یعنی مشکل داریم. این سرعت پاسخگوی تحولات آینده نیست.

مرکز رشد حامی صاحبان ایده است
در ادامه رحیم خاکی، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی با اشاره به اهداف اين مرکز اظهار کرد: ما باید بتوانیم به تعریف درستی از کارآفرینی قرآنی اسلامی برسیم و از توان جوانان استفاده می‌کنیم تا به یک خروجی ملموس و ثروت آفرینی در حوزه کسب و کارهای دینی و اسلامی دست یابیم و بخش عمده‌ای از جوانان را با نگاه‌های دقیق و درست به سمت تولید محصول کاربردی هدایت کنیم.

وی افزود: در مرکز رشد، نگاه‌مان مدیریتی است و ما بایستی به مراکز و ساختارهایی کمک کنیم تا بتوانند در عرصه کارآفرینی موفق باشند.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی تصریح کرد: سال 87 سفری به چین داشتم که در آنجا برند حلال شکل گرفت. چین در این سال‌ها تلاش کرد تا بازار محصولات دینی و تولیدات مورد نیاز مسلمانان را دردست بگیرند و امروز شاهد هستیم که بیش از 90 درصد تولیدات عرصه دینی و قرآنی مربوط به کشور چین است.

وی بیان کرد: مرکز رشد، مجموعه‌ایست که موضوع کسب و کار را در قالب کارگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها حرکت‌هایی را آغاز کرده است و در سال 97، هشت مجموعه را در مرکز رشد مستقر خواهیم کرد.
خاکی اظهار کرد: مرکز رشد تمام تلاش خود را می‌کند تا با نگاهی درست اهداف مشخصی را در حوزه کسب‌وکارهای دینی و قرآنی محقق کند. ما در این زمینه نقش حمایتی داریم تا فعالیت‌ها را برای افرادی که ایده‌های دقیق و قابلیت‌های تجاری‌سازی و تولید ثروت را دارند، تسهیل کنیم.

وی با اشاره به تجربه موفق مرکز رشد در حوزه کارآفرینی گفت: مرکز رشد در جشنواره مد و لباس روسیه شرکت کرد و آنقدر آثار عرضه شده مورد توجه و استقبال شد که یکی از نمونه‌ها در موزه روسیه قرار گرفت.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی تصریح کرد: نمایشگاه قرآن که هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، یکی از اتفاق‌های مهمی است که متأسفانه دیده نمی‌شود درحالی که می‌تواند فرصتی برای تولیدکنندگان و صاحبان ایده باشند تا به معرفی خودشان در این فضای قرآنی بپردازند.

وی ادامه داد: از دست‌اندرکاران نمایشگاه می‌خواهیم تا عرصه بزرگ‌تری را برای فروشگاه و محصولات کارآفرینان ایجاد کنند. متأسفانه در نمایشگاه این امکان ایجاد نشد و حمایتی صورت نگرفت.

خاکی اظهار کرد: هم‌اکنون با توجه به سازوکاری که داریم از طریق کمیته جذب فراخوان می‌دهیم و ایده‌هایی ارائه می‌شود؛ صاحبان ایده در جلسات از ایده‌های‌شان دفاع می‌کنند. هم‌اکنون هشت گروه ایده‌پرداز در مرکز رشد مستقر و تحت حمایت ما هستند. در این زمینه آئین‌نامه‌های شفاف در سایت مرکز رشد ارائه شده است.

وی بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم که در سال 98 هشت گروه به 16 گروه افزایش یابند که البته انتخاب‌مان در تیم‌ها و گروه‌ها سخت‌گیر خواهد بود. همچنین شاید ایده‌ها به خلق ثروت نرسند اما قطعا خلق بینش، خلق راهبرد و حتی خلق سیاست کنند. تلاش‌مان را می‌کنیم تا انگیزه‌های افراد را برای تحقق ایده‌ها افزایش دهیم.

گفتنی است؛ اولین میزگرد تخصصی با موضوع چگونگی ایجاد و توسعه اکوسیستم کارآفرینی اسلامی - قرآنی با محوریت بررسی فرصت‌ها و چالش‌های موجود در ایجاد و توسعه اکوسیستم کارآفرینی اسلامی - قرآنی، لزوم و نحوه پایدارسازی کسب و کارهای نوپای موجود در حوزه کارآفرینی اسلامی - قرآنی و بررسی الگوها و مدل‌های بین‌المللی در حوزه کارآفرینی اسلامی و قرآنی، پیش از ظهر امروز یکشنبه 30 مهرماه در استودیو مبین  سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.


captcha