همه ذرات عالم نشانه و آیه الهی است
کد خبر: 3655627
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
آیت‌الله هادوی تهرانی:

همه ذرات عالم نشانه و آیه الهی است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم کتاب هدایت است گفت: عالم پر از نشانه‌ها و آیات الهی است و چشم با بصیرت لازم است تا بتواند آن را ببیند و عبرت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 30 مهرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: خداوند در آیه ششم این سوره به چند امر طبیعی مانند خلق انسان از نفس واحد و زوج آفریدن انسان همچنین خلقت هشت جفت از موجودات مورد نیاز انسان اشاره کرده است.
وی با اشاره به خلقت انسان و مراحل آن با بیان اینکه برخی از منظر علوم طبیعی به این مسئله پرداخته‌اند که مفید است افزود: البته هدف اصلی خدا، آموزش علوم طبیعی نیست بلکه هدف، هدایت انسان است و به همین دلیل فرموده است که ذلکم الله ربکم.
این استاد تفسیر با بیان اینکه خداوند در قرآن دائما بر مسئله ربوبیت تاکید دارد عنوان کرد: مشرکان در خالقیت خدا مشکلی نداشتند ولی در ربوبیت دچار مشکل بودند به همین دلیل قرآن حضور خدا در تمامی ذرات عالم را مورد تاکید قرار داده است.
هادوی تهرانی بیان کرد: همه عالم، آیه الهی است که اگر چشم بصیرت وجود داشته باشد آن را می‌بیند ولی ما یک عمر در این عالم هستیم ولی گوشمان نواها را نمی‌شنود.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه «ص» بیان کرد: خداوند حکمت را اعطای ویژه الهی به انبیاء برشمرده است؛ حکمت به معنای استوار است به همین دلیل به فلسفه که مبتنی بر مبانی منطقی و شالوده محکم است این عبارت گفته می‌شود؛ در قرآن کریم نیز حکمت در معنای دانش استوار و فصل‌الخطاب بودن که به همان حکومت و نبوت و قضاوت تعبیر شده است.
وی ادامه داد: این سه شان برای برخی انبیاء وجود داشته است زیرا انبیاء نیز دارای مقاماتی متفاوت بوده‌اند؛ همچنین در ادامه آیات این سوره خداوند نمونه ای از قضاوت حضرت داوود(ع) را بیان فرموده تا مشکلات انبیاء گذشته را هم برای پیامبر(ص) بازگو کرده باشد.
captcha