طلاب مستعد وقت خود را صرف رسیدن به مقامات علمی و معنوی کنند
کد خبر: 3655637
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تاکید کرد:

طلاب مستعد وقت خود را صرف رسیدن به مقامات علمی و معنوی کنند

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم گفت: طلاب مستعد باید وقت خود را صرف رسیدن به مقامات علمی و معنوی کنند؛ در غیر این صورت اگر وقتشان صرف امور غیرضروری و یا بدون اولویت شود از مصادیق اتلاف عمر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 30 مهر در ادامه تفسیر سوره الرحمان گفت: قرآن فرموده است که در عالم آفرینش هیچ فوت یعنی کمبود و بی‌نظمی وجود ندارد بلکه اختلاف است که اختلاف هم عین عدل و نظم است.
وی افزود: قرآن بیان را به انسان آموخت تا هم خواسته خود را بیان و هم خواسته‌های دیگران را بشنود بنابراین بیان و طرز نوشتن از مهمترین نعمات الهی است که در آیات اول سوره رحمان به آن اشاره شده است.
این مفسر قرآن با اشاره به اینکه بیان امری اعتباری است عنوان کرد: نظم و عدل از بهترین مظاهر رحمانیت خداست لذا در سوره ملک فرمود هیچ بی نظمی در عالم نیست.
صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به سجده نجم و شجر که در آیات ابتدایی سوره رحمان بیان شده است گفت: این سجده نشانه خضوع آنان در برابر حساب الهی است.
وی با اشاره به تعبیر «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ»(رحمان/7) بیان کرد: میان فرهنگ محاوره و زبان علم تفاوت وجود دارد و قرآن نیز از این مسئله مستثنی نیست؛ در مباحث علمی، کسی نمی‌گوید زمین محور است و بقیه ستارگان به دور آن می چرخند ولی در فرهنگ محاوره گفته می‌شود که آفتاب طلوع می‌کند و در قرآن نیز از زبان محاوره استفاده شده است. 
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: قرآن بر این نکته تاکید دارد که خدا، عالم آفرینش را به بهترین و احسن وجه آفریده است و این تاکید برای آن است که ای بشر تو هم باید احسن وجه، کار کنی و اعمالت را انجام بدهی؛ خیلی از کارهای حلال و خوب وجود دارد که انسان آن را انجام نمی‌دهد بلکه حلال‌ترین و خوبترین را انتخاب می کند.
وی تاکید کرد: اتلاف عمر، حقیقت شرعیه ندارد و آیه‌ای در این باره نازل نشده و نخواهد شد ولی اگر کسی که مستعد است مجتهد شود و معارف الهی را بیاموزد وقتش را صرف فضای مجازی و اینترنت و موبایل کند، اتلاف عمر کرده است حتی اگر نهال‌فروشی کرده و قبل از تکمیل درس خودش را به جایی بفروشد باز هم اتلاف عمر کرده است.
وی تاکید کرد: سخن قرآن از ابدیت است و انسان هست که هست، بنابراین اگر انسان موجودی ابدی است باید کارآیی ابدی هم داشته باشد و چیزی جز قرآن و اولیاء الله و سخنان آنان، ابدی نیست بنابراین ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم.
captcha