اتمام نگارش کتاب «دایرةالمعارف سینمای مذهبی جهان با 17 جلد
کد خبر: 3655673
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

اتمام نگارش کتاب «دایرةالمعارف سینمای مذهبی جهان با 17 جلد

گروه فرهنگی: نویسنده برجسته مشهدی از اتمام نگارش کتاب «دایرةالمعارف سینمای مذهبی جهان» خبر داد و گفت: این کتاب شامل 17 جلد است که در 10 هزار صفحه آن تدوین شده و تمام فیلم‌های سینمایی مذهبی دنیا و حتی فیلم‎های سینمایی با موضوعات ماورایی که در سال 1895 تا 201 ساخته شده است را دربر می‌گیرد.

علیرضا سهیلی، نویسنده برجسته مشهدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به روند چاپ کتاب «دایرةالمعارف سینمای مذهبی جهان» که پنج فصل آن از یک سال گذشته آماده شده است، عنوان کرد: در این کتاب، آثار دینی تمام ادیان در سینمای جهان و حتی مسائل ماورایی عنوان شده است.
وی ادامه داد: فیلم‌های معرفی شده در این کتاب از سینمای شرق و غرب و با ذکر مشخصات کامل آن‌ها است که دو فصل از آن به سینمای ایران اختصاص دارد.
این نویسنده برجسته مشهدی با اشاره به اینکه کتاب «دایرةالمعارف سینمای مذهبی جهان» شامل 17 جلد است که در 10 هزار صفحه تدوین شده است، افزود: کل فیلم‌هایی که از سال 1895 تا 2017 در زمینه مذهبی به زبان‌های مختلف از جمله فرانسه، اسپانیا، انگلیسی و فارسی ساخته شده، در این دایرةالمعارف جمع‌آوری شده است.
مؤلف و نویسنده کتاب «دایرةالمعارف سینمای مذهبی جهان» در مورد شیوه نگارش این کتاب، گفت: در این کتاب، کل واژگان سینمایی توضیح داده شده است و برای معرفی بیشتر فیلم‌ها از حاشیه‌نویسی و زیرنویسی استفاده شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این کتاب، راجع به شخصیت‎هایی که در فیلم‌ها ایفای نقش کرده‌اند، توضیحاتی داده شده و در مورد نحوه معرفی شخصیت‌های مذهبی از جمله پیامبران نیز مطالبی آمده است.

معرفی شخصیت پیامبر از دیدگاه ادیان مختلف در فیلم های سینمایی

وی با اشاره به اینکه هر فصل از این کتاب شامل فیلم‌هایی است که در یک دهه ساخته شده است، اظهار کرد: اولین فصل کتاب مربوط به فیلم‎های مذهبی در سال‎های 1895 تا 1910 میلادی است؛ معیار انتخاب فیلم‌ها در این کتاب علاوه بر ادیانی  همانند «اسلام، مسحیت و یهودیت» بر اساس پرداختن آنها به ماوراءالطبیعه نیز بوده است.
سهیلی با بیان اینکه در پایان هر فصل در ارتباط  با نحوه نمایش چهره مسلمانان در سینمای جهان توضیح داده شده است، بیان کرد: هدفم از ارائه این فصل، این بود که انگیزه‌ای باشد برای فیلمسازان و دست‌اندرکاران هنری  که به دنبال منبعی برای تحقیق در مورد نحوه نگاه سینمای دنیا به اسلام و مسلمانان هستند.
وی در ادامه گفته‎های خود تصریح کرد: در کتاب «دایرةالمعارف سینمای مذهبی جهان» در مورد هر فیلم به طور مجزا و کامل بحث شده است و زوایای هنری و تحلیل‌هایی که در مورد این فیلم‌ها توسط تحلیلگران در نقاط مختلف دنیا انجام شده، جمع‌آوری و به طور مستقیم در این کتاب آورده شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امکان دسترسی به تمامی فیلم‌ها برای من وجود نداشت، تنها برخی از فیلم‌هایی را که دیده بودم، تحلیل کردم و در کتاب آوردم.

معرفی شخصیت پیامبر از دیدگاه ادیان مختلف در فیلم های سینمایی

سهیلی با اشاره به اینکه در ابتدای کتاب به داستان فیلم اشاره شده است، سپس عوامل و شخصیت‌های فیلم معرفی شده‎اند، تصریح کرد: تمام چهره‌های حاضر در این فیلم‌ها را معرفی کرده‌ و تحلیل خودم را نوشته‌ام.
وی افزود: این دایرةالمعارف واژگان سینمایی را به طور کامل توضیح داده است که منبع مناسبی برای آشنایی علاقه‌مندان به آثار سینمای مذهبی جهان است و در کنار آن دسترسی کامل به عناوین آثار سینمایی در حوزه دین را میسر می‎سازد.

captcha