سنت‏‌های الهی با آزادی انسان، تضادی ندارند
کد خبر: 3655694
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

سنت‏‌های الهی با آزادی انسان، تضادی ندارند

گروه معارف: امام جمعه شهر‌ جدیدسهند، اظهار کرد: سنت‏‌های الهی با آزادی انسان، منافات و تضادی ندارند، به همين سبب در آيات قرآن هرگونه تغيير و تحولی بر اراده و عزم انسان‏‌ها و جامعه بنا شده است.

حجت‌الاسلام محمد منیب‌راد، امام جمعه شهر‌ جدیدسهند در گفت‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: سنت‏‌های الهی با آزادی انسان، منافات و تضادی ندارند، به همين سبب در آيات قرآن هرگونه تغيير و تحولی بر اراده و عزم انسان‏‌ها و جامعه بنا شده است؛ هم چنان كه فعاليت‏‌های فردی و اجتماعی نيز بر پايه اراده و اختيار افراد صورت می‏‌گيرد.
وی افزود: سنت و قانون، چیزی نیست که آفرینش خاص و خلقت جداگانه‌ای، به آن تعلق بگیرد، قانون یک مفهوم کلی و انتزاع ذهنی است و در خارج به شکل کلیت و قانون بودن وجود ندارد. آن چه در خارج وجود دارد همان نظام علت و معلول و درجات و مراتب وجود است که در ذهن ما تجرید می یابد و انتزاع می شود و به صورت "قانون" منعکس می‌شود.
وی با استناد به آیه ۶۲ سوره احزاب خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: این سنت خداوند در اقوام پیشین است و براى سنت الهى هیچگونه تغییر نخواهى یافت!
حجت‌الاسلام منیب‌راد ادامه داد: خداوند در عالم تکوین و تشریع اصول و قوانینى دارد که مانند قوانین اساسى مرسوم در میان مردم جهان، دست‌خوش دگرگونى و تغییر نمی‌شود، این قوانین هم بر اقوام گذشته حاکم بوده و هم بر اقوام امروز و آینده حکومت خواهد کرد.
 وی با اشاره به فرموده مولاعلی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: كسي كه خداوند به مواهب و امكاناتش وسعت بخشد و آن را مجازات استدراجي نداند، از نشانه خطر غافل مانده است.
امام جمعه شهر‌ جدیدسهند یادآور شد: سنت الهی عبارت است از: مجموعه قوانین ثابتی که در نظام هستی جاری است، اعم از قوانین مادی یا معنوی.
حجت‌الاسلام منیب‌راد، با اشاره به مراد از سنت‌های الهی تاکید کرد: مراد از سنت‌های الهی، قوانین محکم و استواری است که پایه و اساس نظام موجود در این جهان و جهان دیگر است. از آنجایی که خالق متعال، حکیم و عالم و عادل است، نظامی را آفریده است که نظام اکمل و اصلح است، در این نظام هر چیزی در جای خود قرار گرفته است و طبق قوانین محکم و متقن و تغییر ناپذیر حرکت می‌کند و اداره می شود که اگر این قوانین و سنت‌ها نباشند تمام اوضاع جهان به هم می‌ریزد.  
captcha