چرایی اعجاز مدیریتی قرآن
کد خبر: 3655717
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

چرایی اعجاز مدیریتی قرآن

گروه معارف: بشر در چگونگی اداره خود و دیگران و مدیریت گروه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، حکومت‌ها و جوامع، نیازمند آموزه‌های وحیانی است و یافته‌های تجربی و دستاوردهای عقلانی به تنهایی برای اداره آن‌ها کفایت نمی‌کند.‌

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، بشر در چگونگی اداره خود و دیگران و مدیریت گروه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، حکومت‌ها و جوامع، نیازمند آموزه‌های وحیانی است و یافته‌های تجربی و دستاوردهای عقلانی به تنهایی برای اداره آن‌ها کفایت نمی‌کند.‌ هم‌چنین شیوه‌های هدایت، رهبری و مدیریت قرآن‌کریم برخاسته از اسباب و علل فراطبیعی و فراتر از نیروی محدود بشری است؛ تسلط بر فرآیند هدایت، رهبری و مدیریت قرآن فراتر از محدوده توان انسان عادی است و نیازمند تبیین و تفسیر پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) است و این بُعد از اعجاز کلام الهی، به عنوان نظریه اعجاز مدیریتی قرآن کریم قابل اثبات و تبیین علمی و کاربردی است.

قرآن سخن‌گویی با زبان گویا است
حجت‌الاسلام علی انتظاری، امام جمعه جلفا در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن سخن‌گویی با زبان گویا است که همه فتنه‌‌‌ها، توطئه‌ها و هجمه‌های مخالفان در طول تاریخ را که با هدف تحریف قرآن و انزوای اندیشه‌های توحیدی برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌شد، به شکست و رسوایی کشانده است.
وی قرآن را مانند حورشید تابان دانست و افزود: قرآن‌کریم که معجزه‌ای زنده و گویا است مانند خورشید تابان و دریای جوشان، در همه شرایط زمانی و مکانی، رسالت هدایت، رهبری و مدیریت اثربخش خود را به طور کامل انجام داده است و همچنان برای آینده تارخ بشریت، راهنمای مطمئن و راهبری مقتدر است.
وی با استناد به آیه 12 سوره محمد خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: البته خدا آنان را که ایمان آورده و نیکوکار شوند در بهشتی که زیر درختانش نهرها جاری است داخل گرداند و آنان که به راه کفر شتافتند به تمتع و شهوت‌رانی و شکم‌پرستی مانند حیوانات پردازند و عاقبت منزل آنها آتش دوزخ خواهد بود.
حجت‌الاسلام انتظاری ادامه داد: قرآن شبکه معرفتی جامع و جاودانه‌ای است که در جذب افراد انسانی و هدایت و رهبری آنان در مسیر اهداف و روشن‌ کردن راه سعادت و نقاب‌زدایی از چهره باطل، همه جهان را به مبارزه طلبیده است.
امام جمعه جلفا یادآور شد: قرآن داراى ظاهرى زیبا و باطنى ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت‏ آور آن تمام نمی‌شود و اسرار نهفته‌اش پایان نمى‏پذیرد.
وی بااشاره به آیه 3 سوره حجر افزود: در این آیه می خوانیم: رهايشان ساز تا بخورند و بهره گيرند و آرزوها سرگرمشان سازد؛ پس به زودى خواهند.
حجت‌الاسلام انتظاری تاکید کرد: قرآن کریم عزت و شوکت دارد که با تکریم نفوس و صیانت از حقوق و بسط آزادی‌های معنوی، جامعه‌ای بزرگ و امتی نمونه و عظیم را بنا نهاد که هنوز سرآمد جوامع بشری و الگوی مصلحان اجتماعی و آزادی‌خواهان عدالت‌گستر در سراسر عالم است‌.
قرآن رهبر و هدایت‌کننده‌ است
حجت‌الاسلام صمد ناصری امام جمعه خسروشاه در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن رهبر و هدایت‌کننده‌ای است که بانفوذ در اعماق دل و جان، روح انسان‌ها را از اعجاب و تحسین پرمی‌سازد و به پیروان خود می‌آموزد که سست نشوند، غمگین نباشند.
وی افزود: قرآن کریم با ایجاد و گسترش عدالت اجتماعی، امید، نشاط، استقامت و پایداری، انواع قدرت‌ها را تحصیل کنند که سرانجام، پیروزی قطعی و عزت و دولت پایدار برای آن‌هاست؛ اگر ایمان آوردند و به توصیه‌های آن عمل کنند.
وی با استناد یه آیه 6 سره انشقاق خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای انسان، بی تردید تو به سوی دیدار جمال و جلال و ثواب و عقاب پروردگارت با تلاشی سخت به سیر تکوینی و طبیعی رهسپاری، پس او را دیدار خواهی کرد.
حجت‎الاسلام‌ ناصری قرآن را راهنما دانست و ادامه داد: قرآن کریم راهنما و راهبر بی‌نظیری است که با نشانه‌های آشکار و براهین استوار و متانت گفتار و عفت بیان، در قرن‌های متمادی، در پرورش انسان‌های وارسته‌، رهبران مقتدر، پیروان ثابت‌قدم و نیز ایجاد نهادها و ساختارهای کارآمد و آفرینش فرهنگ‌های الهام بخش، نقش‌آفرینی کرده است.
امام جمعه خسروشاه با اشاره به آیه 98 سوره انعام یادآور شد: در این آیه می خوانیم: او کسی است که شما را از یک نفس آفرید! و شما دو گروه هستید: بعضی پایدار  از نظر ایمان یا خلقت کامل و بعضی ناپایدار ما آیات خود را برای کسانی که می فهمند، تشریح نمودیم!
حجت‌الاسلام ناصری تاکید کرد: قرآن تنها کانون معرفت و معنویتی است که با گشودن چشمه‌های دانش و جاری کردن نهرهای زلال حقیقت به روی بشر، نمادهای جهالت و ضلالت و یاران فساد، استبداد و استعمار را افشا کرده و ارزش‌های متعالی را با رذیلت‌ها و شقاوت‌ها جایگزین کرده است.

 

captcha