کمبود سالن نمایش و ایجاد رانت؛ موانع اصلی تولید آثار ارزشی است
کد خبر: 3655731
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
نصرالله پژمان‌فر:

کمبود سالن نمایش و ایجاد رانت؛ موانع اصلی تولید آثار ارزشی است

گروه هنر: برای رونق سینمای آثار ارزشی و به ویژه قرآنی، تنها پاسخ، حمایت‌های دولتی نیست، بلکه پرداختن به مسائل ریشه‌ای چون افزایش تعداد سالن‌ها می‌تواند، قدمی مهم در این راستا باشد.

 نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در پاسخ به این سوال که آیا مجلس بودجه‌ای مجزا را برای ساخت آثار فاخر قرآنی اختصاص داده است؟ اظهار کرد: مجلس در گذشته نیز هیچگاه به صورت مستقل بودجه‌ای را برای ساخت فیلم‌های فاخر در نظر نگرفته بود، ولیکن دولت دهم در لایحه بودجه‌ای که به مجلس تقدیم می‌کرد، بخشی را برای ساخت چنین فیلم‌هایی در نظر گرفته بود.

وی افزود: البته مجلس در آن زمان قادر بود بودجه مورد نظر را (ساخت فیلم های فاخر) افزایش دهد تا به نوعی به فیلم‌های مربوطه کمک کرده باشد، اقدامی که از سوی مجلس نیز صورت می‌گرفت تا در این زمینه کمکی از طرف مجلس صورت گرفته باشد.

پژمان‌فر با بیان اینکه فیلم‌های فاخر را نمی‌توان تنها به واسطه کمک‌های دولتی شکوفا کرد: این وزارت ارشاد است که در کشور ما مجوز ساخت به فیلم‌های سینمایی می‌دهد، اما فیلم‌هایی که با این مجوزها ساخته می‌شود، محلی برای نمایش ندارند، چون ما در حوزه سالن‌های نمایش با محدودیت‌های بسیاری مواجه هستیم. این کمبود تا به اندازه‌ای زیاد است که برخی فیلم‌ها حتی تا چند سال فرصت نمایش پیدا نمی‌کنند!

وی به توضیح فوق اضافه کرد: متاسفانه کمبود سالن در سینما آفت‌های متعددی در پی دارد که یکی از آنها رایج شدن رانت‌خواری است، زیرا اینکه چه کارهایی روی پرده رود، تابع تصمیمات خاص است! البته ممکن است این سوال پیش آید این توضیحات چه ربطی به کمیت و کیفیت تولیدات دینی و قرآنی در سینما دارد؟

رئیس فراکسیون مجلس در پایان گفت: جواب این است. در شرایطی که ما از کمبود سالن رنج می‌بریم و صاحبان سینما هم تمایل چندانی به اکران فیلم‌های ارزشی ندارند، طبیعتاً فیلمساز نیز به سمت فیلم‌های گیشه تمایل پیدا می‌کند و در چنین شرایطی ساخت فیلم‌های فاخر در سینما کاهش پیدا می‌کند. این مطلب جواب ریشه‌ای به علت پایین آمدن تولیدات فاخر در سینماست که اگر به آن درست جواب داده شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
captcha