واقعه کربلا یک جریان بزرگ است
کد خبر: 3655803
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱

واقعه کربلا یک جریان بزرگ است

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: اگر داستان کربلا را یک جریان بدانیم هرکدام از ما در هر لباس و مقامی که هستیم، نسبت به این جریان دینی تکلیف داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین و به نقل از دفتر نمایندگی ولای فقیه در استان آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم عزاداری هیئت محبان اهل بیت(ع) دانشگاه امام خمینی(ره)، با عرض تسلیت ایام شهادت سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: مصیبت کربلا غم بزرگی است، زمین و زمان را درنوردیده و در عمق جان‌ها نفوذ کرده است و محدود به زمان و دوره خاصی نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: داغ مصیبت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان هیچ وقت کمرنگ نمی‌شود و اثرگذاری همیشگی دارد، به همین دلیل ما آن را همیشگی می‌دانیم؛ از سوی دیگر این مصیبت جانگداز پس از شهادت امام ادامه داشت و با اسارت اهل بیت(ع) ایشان به مرحله دیگری وارد شد.

وی با طرح این سوال که چرا ما در دعاهای خود لعنت همیشگی و مستمر بر دشمنان آل پیامبر(ص) می‌فرستیم؟ عنوان کرد: ما باید بدانیم که داستان عاشورای امام حسین(ع) حادثه است یا یک جریان؟ زیرا وظایف ما در برابر هرکدام از این فضاها متفاوت خواهد بود.

امام جمعه قزوین ادامه داد: اگر داستان کربلا یک حادثه باشد وظیفه ما آسان است؛ زیرا حادثه یعنی در سالگرد امام حسین(ع) با برگزاری یک مجلس و فاتحه یادبود تمام می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر داستان کربلا را یک جریان بدانیم هرکدام از ما در هر لباس و مقامی که هستیم، نسبت به این جریان دینی تکلیف داریم.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به سندی که ثابت می‌کند داستان کربلا یک جریان است، یادآور شد: در نیمه‌های ماه رجب سال 60 یعنی شش ماه قبل از ماجرای عاشورا، با مرگ معاویه و بحث بیعت گرفتن از امام حسین(ع) برای یزید، امام رفتاری داشتند که به ما ثابت کرد داستان کربلا یک جریان تاریخی است.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) در استانداری مدینه به حاکم وقت این شهر فرمودند: "من از اهل بیت نبوت و معدن وحی و رسالت هستم"، این نوع معرفی امام یعنی من از یک جریان الهی و دینی هستم؛ اما یزید به دلیل عدم پایبندی به مبانی دینی، فسق و گناه علنی نمی‌تواند یک جریان باشد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی اظهار کرد: امام حسین(ع) در استانداری مدینه نفرمودند من با یزید بیعت نمی‌کنم اگر این سخن را مطرح می‌کردند یعنی کربلا یک حادثه بود؛ اما ایشان فرمودند؛ مثل من با مثل یزید بیعت نمی‌کند؛ این سخن یعنی نهضت سیدالشهدا(ع) یک جریان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: امام حسین(ع) با سندی که با سخنان خود در استانداری مدینه برجای گذاشته اند، جای دبه کردن را بر منکران جریان بودن کربلا، بسته اند.

وی با اشاره به زیارت وارث اذعان کرد: در این زیارت که منتسب به امام حسین(ع) است از ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) تا پیامبران بعدی را سلام می‌دهد، سپس با یک خط و جریانی از آدم تا خاتم(ص) وصل می‌شود و این خط به امام حسین(ع) متصل شده و تا پایان جهان ادامه دارد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: اگر داستان کربلا یک جریان نبود امام حسین(ع) نمی‌فرمودند: هل من ناصر ینصرنی؛ زیرا این کلام امام ناظر به سپاهیان یزید در زمین کربلا نبود بلکه این جمله امام یعنی ای نسل‌های آینده شما در این جریان قرار بگیرید.

وی با بیان اینکه تاکید بر زیارت امام حسین(ع) به معنای جریان بودن کربلاست، عنوان کرد: اهتمام بر زیارت اربعین امام حسین(ع) به معنای وجود نگاه جریانی به نهضت کربلا است.

آیت‌الله عابدینی ابراز کرد: زمانی که نهضت سیدالشهدا(ع) را جریان بدانیم یعنی همه ما درگیر آن هستیم و مثل حلقه‎ای است که غدیر را به انتظار وصل می‌کند، همان طور که غدیر نبوت را به امامت متصل می‌کند.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) فرمودند هرکس پنج ویژگی عقل، دین، ادب، حیا و حسن خلق را نداشته باشد در او برکتی وجود ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اذعان کرد: عقل در ادبیات دینی بدین معناست که نیروی فکری و اندیشه ای که انسان را به عبادت خدا می‌رساند و بهشت را برای خود تحصیل می‌کند و انسان عاقل بندگی خدا را می‌کند و انسانی که دنیا و دنیاپرستان را بندگی کند عاقل نیست.

وی اظهار کرد: عده ای در دنیای سیاست می‌گفتند ما به موشک و سلاح نیاز نداریم و آمریکا کدخداست برخی دیگر نیز کنار این سرود شیطانی سینه زدند، اما امروز با مشاهده بدعهدی‌های آمریکا می‌گویند این کشور قابل اعتماد نیست؛ خود این افراد چگونه قابل اعتمادند؟

امام جمعه قزوین ادامه داد: این افراد که هر روز نگاه و موضع خود را تغییر می‌دهند چگونه قابل اعتمادند؟ این رفتارها نفاق و تظاهر است و نمی‌تواند رفتار عاقلانه باشد.

وی با اشاره به اینکه در بزنگاه‌های زندگی مشخص می‌شود که افراد دیندار و غیردیندار چه کسانی هستند؟؛ گفت: جامعه امروز ما در شرایطی قرار گرفته است که منفعت‌های شخصی را بر منفعت دین و انقلاب ترجیح می‌دهیم؛ دین یعنی مسئولیت پذیری؛ یعنی امام حسین(ع) بتواند روی ما حساب باز کند.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به اینکه خوش اخلاقی به معنای تواضع با همه نیست، عنوان کرد: در مقابل متکبران و گردنکشانی مثل آمریکا "ایستادگی کردن" و در برابر مستضعفان "تواضع داشتن" خوش اخلاقی است.

captcha