فراخوان جشنواره ملی هنرهای نمایشی «آیات» اعلام شد/ 10 دی‌ماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار
کد خبر: 3655886
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

فراخوان جشنواره ملی هنرهای نمایشی «آیات» اعلام شد/ 10 دی‌ماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار

گروه فرهنگی:‌ فراخوان جشنواره ملی قرآنی هنرهای نمایش «آیات» كه به ‌میزبانی استان فارس برگزار می‌شود، اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، طبق اعلام اصغر امیرنیا، مدیركل دفتر تبلیغ، ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد جشنواره ملی قرآنی آیات در سال جاری در 11 رشته متفاوت برگزار خواهد شد.
وی در این باره اظهار كرد: امسال جشنواره آیات در رشته تئاتر در استان فارس، رشته پوستر در استان زنجان، نقاشی در استان گلستان، رشته فیلم شامل مستند کوتاه، داستانی، مستند و انیمیشن در استان بوشهر، رشته خوشنویسی در استان خراسان رضوی، رشته کاریکاتور در استان تهران، رشته داستان‌نویسی در استان کرمان، رشته شعر شامل انواع مختلف شعر استان لرستان و رشته تذهیب، نگارگری و گل و مرغ در استان اصفهان برگزار خواهد شد.
از سوی دیگر معاونت قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز فراخوان جشنواره ملی هنرهای نمایشی «آیات» را كه به میزبانی این استان در سال جاری برگزار خواهد شد، اعلام كرد.
جشنواره مذكور در موضوعات مختلفی نظیر اندیشه و سیره ائمه معصومین(ع) و زندگانی ایشان، جایگاه نماز در اندیشه ائمه معصومین(ع)، استفاده از قصص و آیات و روایات قرآنی در آثار نمایشی با نگاهی نو و خلاقانه با تأکید بر سبک زندگی، توجه به قصص قرآنی وعترتی، توضیح و تفسیر آیات و روایات و سیره اهل‌بیت(ع)، در گستره اجتماعی، شهدای مدافع حرم – به اجرا در آوردن چهره منفور افراطی گری و خشونت، زندگی و سیره شخصیت های قرآنی و حجاب و عفاف، امر به معرف و نهی از منکر،  راستگویی و مثبت‌اندیشی، صلح و دوستی و مهربانی برگزار خواهد شد و همچنین سوره واقعه نیز به عنوان موضوع ویژه این جشنواره انتخاب شده است.
این جشنواره در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و عروسكی برگزار خواهد شد كه بخش تئاتر صحنه‌ای برای نمایش‌های موضوعی و به شکل رقابتی برگزار می‌شود و در این بخش حداکثر ٦ اثر در بخش صحنه‌ای انتخاب و اجرا خواهد شد و تعیین زمان و مکان اجرا بر عهده ستاد برگزاری خواهد بود.
در بخش تئاتر صحنه‌ای به آثار برگزیده در مرحله نهایی حداکثر تا سقف ١٠ میلیون ریال (به تشخیص هیئت داوری) کمک‌هزینه نیز پرداخت خواهد شد.
بخش تئاتر خیابانی این جشنواره به صورت رقابتی برگزار خواهد شد و شامل نمایش‌های میدانی(تئاتر خیابانی، تئاتر محیطی) خواهد بود و در این بخش حداکثر ٨ نمایش (به انتخاب هیئت گزینش) به مرحله نهایی راه پیدا خواهد کرد ضمن اینكه به آثار برگزیده مرحله نهایی حداکثر تا سقف ١٠ میلیون ریال (به تشخیص هیئت‌داوران) کمک‌ هزینه پرداخت می‌شود.
در بخش تئاتر عروسکی(صحنه ای) جشنواره نمایش قرآنی آیات، ستاد برگزاری جشنواره پذیرای طرح و ایده‌های اجرایی بر اساس شیوه‌های گوناگون نمایش عروسکی خواهد بود از این رو، متقاضیان ضروری است نمایشنامه یا طرح نمایشی، ایده اجرایی، طرح عروسک‌ها و اسکیس صحنه مد نظر خود را به همراه سوابق هنری مرتبط با نمایش عروسکی(گروه وکارگردان)جهت ارزیابی به دبیرخانه جشنواره ارائه كنند.
در این بخش از میان آثار متقاضی، تا سقف ٦ اثر نمایشی بر اساس نظر هیئت انتخاب، به جشنواره راه پیدا خواهند کرد و همچنین تا سقف یک میلیون تومان به گروه‌های منتخب این بخش کمک هزینه تولید اثر پرداخت می‌شود.
طبق اعلام دبیرخانه جشنواره نمایش قرآنی آیات در این جشنواره نوآوری و خلاقیت در نوع نگاه به مضامین قرآنی و تلاش برای معاصر سازی مفاهیم و شکل اجرا در اولویت هیئت انتخاب و داوری خواهد بود و هر هنرمند می‌تواند با ارائه حداکثر دو اثر متقاضی حضور در جشنواره باشد.
همچنین برای گروه‌هایی که آثارشان به بخش مسابقه راه می‌یابد، گواهی شرکت صادر خواهد شد و به تشخیص شورای داوری آثار برگزیده جشنواره جهت اجرای عموم در سالن‌های وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس معرفی می‌شوند.
آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره نمایش قرآنی آیات ١٠ دی‌ماه سال جاری انتخاب شده است که اعلام نظر به ٢٠ دی‌ماه موکول شده و زمان برگزاری این رویداد قرآنی و هنری بهمن‌ماه ١٣٩٦ است.
captcha