430 یادواره مربوط به شهدای فرهنگی در خراسان رضوی
کد خبر: 3655962
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
در سال گذشته صورت گرفت؛

430 یادواره مربوط به شهدای فرهنگی در خراسان رضوی

گروه فرهنگی:رئیس اداره شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در طی سال گذشته هزار و 93 یادواره شهید داشته‌ایم که 430 یادواره مربوط به شهدای فرهنگی و 663 یادواره مرتبط با شهدای دانش‌آموزی و دیگر شهدای کشورمان بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ایرج سعادتمند، رئیس اداره شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش خراسان رضوی، صبح امروز، اول آبان‌ماه، در همایش تخصصی کارشناسان و مدیران شاهد استان خراسان رضوی اظهار کرد: افتخار داریم کشور ما به خصوص استان خراسان رضوی به عطر ناب شهید و شهادت منور است.
وی ادامه داد: از مجموع همکارانی که در استان خراسان رضوی فعالیت دارند، 301 نفر از خانواده شهدای فرهنگی، 205 نفر شهدای دانش‌آموز، 109 نفر شهدای تربیت معلم،  859 آزاده، دو هزار و 76جانباز که دو هزار و 145 زیر 25 درصد، 91 نفر بالای 50 تا 69 درصد، 28 نفر بالای 70 درصد هستند.
سعادتمند عنوان کرد: در 104 مدرسه شاهد و 18 مدرسه ایثارگر، سی هزار و 610 دانش‌آموز مشغول به تحصیل  هستند. که از این بین هزار و 79 دانش‌آموز در مدرسه شاهد و دو هزار 280 دانش‌آموز در طرح تعالی در حال تحصیل هستند.
وی ادامه داد: در طی سال گذشته هزار و 93 یادواره شهید داشته‌ایم که 430 یادواره مربوط به شهدای فرهنگی و 663 یادواره مرتبط با شهدای دانش‌آموزی و دیگر شهدای کشورمان بوده است.
رئیس اداره شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش خراسان رضوی ابراز کرد: با وجود کنشگران بسیاری که در جامعه در امر تعلیم و تربیت وجود دارد ولی همچنان نوک تیز اتهامات به سوی آموزش و پرورش است. هرچند نبض آموزش و پرورش کند می‌زند اما در مجموعه اداره کل هدف‌گذاری شده است تا سطح کمی و کیفی مدارس شاهد بالا رود.
وی با اشاره به شعار اداره کل آموزش و پرورش گفت: در اداره کل آموزش و پرورش با شعار ارتقای تمام سطحی با رویکرد عدالت اجتماعی و آموزشی و در سطح استان خراسان رضوی نیز با شعار تحول مدارس شاهد در محور تدبیر و امید در حال فعالیت هستیم.
سعادتمند بیان کرد: برای ارتقا سطح کمی و کیفی مدارس شاهد باید اولویت‌هایی ازجمله رتبه‌بندی مدارس شاهد، ارتقای مدیریت آموزشگاهی و ترویج با کیفیت فرهنگ ایثار و شهادت را محور فعالیت‌های خود قرار دهیم.
در ادامه مراسم، علیرضاکاظمی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر نگاه ویژه امام خمینی(ره) و رهبری به فرزندان شاهد، ابراز کرد: با توجه به این نگاه، نگاه ما نیز به عنوان مدیران و مسئولان مدارس شاهد باید در راستای این نگاه باشد چراکه ما به این فرزندان بدهکاریم و باید قدر دادن این نعمت باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: باید برای ارتقای مدارس شاهد اتاق فکرها تشکیل و چالش‌ها شناسایی شود و با برنامه‌ریزی راهبردی با تکیه بر مأموریت اصلی مدارس شاهد بتوانیم سطح کمی و کیفی این مدارس را بالا ببریم.
وی با تأکید بر اینکه باید چشم‌انداز مدارس شاهد را به رتبه دوم بعد از استعدادهای درخشان ارتقا دهیم، گفت: برای ارتقا، صدها دلیل قانع کننده وجود دارد و هر بهانه از سوی هر مسئولی پذیرفته نیست. لذا هر مدیری که نتواند این مأموریت و این وظیفه هم را به نحو احسن انجام دهد، کناره‌گیری کند.
کاظمی ادامه داد: مدیران در طی یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت با توجه به امکانات برنامه‌ریزی کنند و با نگاه تعلیم و تربیت با رویکرد کیفیت و عدالت به دنبال برنامه‌ریزی برای ارتقا مدارس شاهد باشند و همه این موارد با برنامه‌ریزی راهبردی امکان‌پذیر خواهد بود، نه کارکردن‌های دیمی و سلیقه‌ای. 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به گردهمایی مدیران و رؤسای مدارس شاهد، بیان کرد: مدیران آموزش و پرورش از مهم‌ترین عناصر تعلیم و تربیت هستند لذا باید در انتخاب مدیران تمام سلیقه‌های فردی، سیاسی و فکری حذف شود و به صلاحیت‌های مدیریتی توجه بیشتری شود.
وی گفت: تنها کسی که بیشترین نقش حتی بالاتر از معلم را در نهادینه کردن تعلیم و تربیت در دانش‌آموزان عهده‌دار است، مدیران هستند. لذا انتخاب مدیران اصلاح و شایسته از مهم‌ترین نکات در مدارس شاهد است.
کاظمی با تأکید بر اینکه در مدارس شاهد مخاطبان اصلی ما فرزندان شاهد، مدافعان حرم، آزادگان و ایثارگران هستند، تصریح کرد: تمامی مسئولان مدارس شاهد فراموش نکنند که مخاطبان اصلی ما، فرزندان کسانی هستند که برای این آب و خاک جان خود را داده‌اند پس در لابه لای فعالیت‌های اداری و آموزش گم نشوید چراکه باید پاسخگوی شهدا باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: مأموریت اصلی، ارتقای همه جانبه فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران است. باید ببینیم چه برنامه، چه نگاه مهربانانه و کریمانه‌ای نسبت به این فرزندان داریم.
وی انضباط اداری و مالی در مدارس شاهد را از مهم‌ترین عوامل ارتقای این مدراس دانست و عنوان کرد: مدارس شاهد محل ورود و خروج مسائل مالی و اداری است و باید سلامت مالی این مدارس تضمین شود. 
وی با اشاره به اینکه مدارس شاهد مرکز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت : باید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برنامه‌ریزی کنیم و برگزاری همایش‌ها، فعالیت‌ها، شهید پژوهی و دیدار با خانواده‌های شهدا از جمله این برنامه‌ها است.
در ادامه این همایش محمدرضا رزاقی، مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، با طرح یک سوال، اظهار کرد: اگر خود شهید حضور داشت وضعیت تحصیلی و آموزشی فرزند او چگونه خواهد بود، لذا با همین یک سوال وظیفه مدیران و مسئولانی که در حوزه مدارس شاهد کار می‌کنند، مشخص است.
وی با اشاره به مشکلات و کمبودهای فعلی ادامه داد: در همه دستگاه‌ها مشکلات فراوان است و در این حوزه نیز کمبودهای زیادی احساس می‌شود ولی با این وجود هیچ بهانه‌ای برای کم‌کاری از سوی هیچ مسئولی پذیرفته نیست. چراکه قرار است ما ضلع خالی زندگی فرزند شهید را پر کنیم.
رزاقی بهترین شکل ترویج ایثار و شهادت را نمونه و جدی و کیفی شدن مدارس شاهد دانست و ادامه داد: الگوی بسیاری از مدارس، مدارس شاهد است، چراکه در‌ آنجا کار خاص با پتانسیل بالا انجام می‌شود. یک نگاه ارزشی و انقلابی خمیر مایه شکل‌گیری مدارس شاهد بوده است.
مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: با ارزیابی وضعیت مدارس، طراحی چهارچوب و کارگاهی و .. می‌توانیم سبکی منسجم در مدارس شاهد را شکل دهیم، زمان بسیار کوتاه است و اگر راهکاری ارائه ندهیم دانش‌آموزان آسیب خواهند دید.
وی ادامه داد: کیفیت‌بخشی فعالیت‌های آموزش و پرورش و ارتقا و به روز رسانی دانش و مهارت مدیران مدارس شاهد یکی از سیاست‌های مهم اداره کل است.
captcha