ورزش صرفا ابزار سرگرمی جوانان نباشد/ لزوم توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه ورزش
کد خبر: 3656017
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۲
رضا محمدکاظمی بیان کرد:

ورزش صرفا ابزار سرگرمی جوانان نباشد/ لزوم توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه ورزش

گروه سلامت: عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: مجلس شورای اسلامی باید یک بار برای همیشه تکلیف ورزش را مشخص کند تا وزارت ورزش و جوانان در راستای اسنادبالادستی و مبتنی بر اقتضائات جامعه ایران، عمل کند.

رضا محمدکاظمی، دکترای مدیریت ورزشی و دانشیار دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با گرامیداشت هفته ورزش و اشاره به اهمیت ورزش در زندگی گفت: حوزه ورزش در کشورهای مختلف دنیا در قالبی تعریف شده است تا سلامت، امنیت و رشد آن جامعه را تامین کند، در کشوری مثل فرانسه وزارت ورزش و بهداشت وجود دارد زیرا ورزش را برای تامین سلامت می‌خواهند و به جای درمان به فکر پیشگیری به وسیله ورزش هستند، در حالی که ما در ایران وزارت بهداشت و درمان داریم، در کشوری مثل ژاپن، وزارت فرهنگ و سلامت داریم، در آن کشور وزارت فرهنگ، معادل وزارت آموزش و پرورش ما است پس یعنی حوزه ورزش در ژاپن، در قالب آموزش و پرورش آن کشور تعریف و نهادینه شده است.  
وی افزود: در کشوری مثل سوییس، وزارت امنیت ملی و ورزش وجود دارد که این نشان می‌دهد سوییسی‌ها، رشد امنیت ملی خود را در گروی رشد سلامتی و ورزش مردمان می‌دانند، در کشوری مثل کانادا وزارت ارتقای سلامت و ورزش وجود دارد، اما در کشورهایی مثل آمریکا و استرالیا اصلا وزارت ورزش وجود ندارد اما اسنادبالادستی آن‌ها به طور دقیق، ورزش همگانی را به شهرداری‌ها و ورزش قهرمانی را به کمیته المپیک واگذار کرده است، در این میان بعضی کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس نیز وزارت ورزش و جوانان دارند که بنظر می‌رسد ورزش را به این علت به جوانان پیوند زده‌اند تا از آن صرفا به عنوان ابزاری برای سرگرم کردن جوانان استفاده کنند.  
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در ایران نیز این‌گونه بنظر می‌رسد که برخی می‌خواهند از ورزش به عنوان ابزاری برای سرگرمی جوانان استفاده کنند و نگاه کلان و راهبردی به این حوزه ندارند، در حالی که باید مجلس شورای اسلامی و مسئولان کشور، یک بار برای همیشه، سیاست‌های ورزش را مبتنی بر اسنادبالادستی تثبیت کنند.
محمدکاظمی خاطرنشان کرد: آیا صحیح است در کشوری که این همه ظرفیت و در عین حال نیاز به ورزش دارد و رهبری آن، مقام معظم رهبری نیز دغدغه ورزش دارند، عده‌ای این مقوله را صرفا سرگرمی جوانان تصور کنند؟
وی افزود: به علت عدم انطباق با اسنادبالادستی و عدم ثبات در سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی‌های ورزشی است که می‌بینیم برنامه یک رییس سازمان با رییس سازمان قبلی یا یک وزیر با وزیر قبلی‌اش، صد و هشتاد درجه تفاوت دارد؛ یک وزیر، ورزش همگانی را اولویت قرار می‌دهد و وزیر بعدی، ورزش قهرمانی را. حتی باید تمرکز وزارت ورزش بر موضوعات مختلف نیز تثبیت شود تا با جابجایی مسئولان، این مساله دستخوش تغییر نشود زیرا در برهه‌ای شاهد آن بودیم  که یک وزیر، بر ورزش خاصی مثل فوتبال تمرکز و با سرمربی تیم ملی جلسه‌ برگزار می‌کرد در حالی که شاید برای ملاقات با روسای بعضی فدراسیون‌ها وقت نداشت!  
کارشناس ورزشی کشورمان با اشاره به اقتضائات جامعه کنونی ایران گفت: اگر دقت کرده باشید در چند سال اخیر، مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها به مساله اقتصادی توجه دارند، این یعنی که ما باید در همه زمینه‌ها از جمله ورزش، سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم تا بتوانیم با آن اقتصاد کشور را رونق بخشیم.
قهرمان سابق ژیمناستیک کشورمان افزود: بر مبنای این نیاز، من به عنوان یک استاد دانشگاه نیاز ورزش کشور را این می‌دانم که ضمن انطباق‌یافتن با اسنادبالادستی، ورزش حرفه‌ای در اولویت قرار بگیرد؛ زیرا این رویکرد است که می‌تواند به رونق اشتغال، خروج از رکود و تقویت اقتصاد کشور کمک کند. 
وی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم به وسیله ورزش حرفه‌ای، به توسعه اقتصادی برسیم، تولید ثروت کنیم و رشد ناخالص ملی را افزایش دهیم، جالب است بدانید در بعضی کشورهای دنیا سه تا پنج درصد تولید ناخالص ملی از راه سیاست‌گذاری‌های ورزشی است در حالی که در ایران، به یک دهم درصد هم نمی‌رسد.
محمدکاظمی در ادامه با یادآورشدن لزوم توجه به ورزش همگانی گفت: اینکه ورزش حرفه‌ای در اولویت سیاست‌های وزارت ورزش باشد، به این معنا نیست که از ورزش همگانی غافل شویم بلکه منظور این است که با توجه به نیاز اقتصادی کشور و ظرفیت‌هایی که داریم، ورزش حرفه‌ای باید اولویت وزارت ورزش باشد، ورزش همگانی نیز از لحاظ قانونی به شهرداری‌ها واگذار شود و آن‌ها اجبار شوند تا این حوزه را با قدرت پیش ببرند.
وی با تایید این نکته که زندگی آپارتمانی، فعالیت جسمانی شهروندان را کاهش داده است خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها باید در پارک‌ها وسایلی را تعبیه کنند تا مردم بتوانند به راحتی ورزش‌های ساده‌ای انجام دهند، همچنین برنامه‌های ورزشی در هر محل تدارک دیده شود البته شهرداری تهران تا حدی این اقدام را انجام داده اما به نوعی می‌توان گفت لطف کرده چون وظیفه قانونی برای آن نداشته است در حالی که بنظر من باید با یک الزام قانونی، همه شهرداری‌ها به ترویج ورزش همگانی ملزم شوند.  
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان با اشاره به لزوم پرسشگری از مسئولان ورزشی کشور گفت: باید از وزیر فعلی ورزش که البته سوابق خوبی دارند و به مدیریت استراتژیک هم تسلط دارند، بپرسیم در مدت مسئولیت ایشان چه میزان برای انطباق با اسنادبالادستی، تحقق دغدغه‌های مقام معظم رهبری و ورزش حرفه‌ای تلاش شده است؟.   

captcha